Anmeldelse: Viljen til sejr, Teatret Ved Sorte Hest
Af Jonas Gudmand
Medvirkende: Lene Vestergård & musiker Erling Hjernø. Tekst: Lene Vestergård & Vigga Bro. Komponist: Erling Hjernø. Iscenesættelse: Vigga Bro.
Det virker lovende for en god teateraften, når jeg tropper op på Teatret Ved Sorte Hest på en nydelig dag sidst i marts, mens jeg samtidigt endda også er i godt selskab. Teatrets indretning påvirker mig stadig på en sælsom måde her tredje gang, jeg besøger teatret. Det virker højtideligt på en uhøjtidelig måde, da teatret udstråler, at det tager sig selv seriøst, mens det er indrettet i en udefinerbar (for mig) retrostil.
Når vi går ind i den lille intime teatersal, bliver vi budt velkommen af en imødekommende Lene Vestergård, der skal vise sig at lave hele stykket alene. Eller næsten – hun får hjælp fra musikeren Erling Hjernø.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om teatrene har været på et kursus i kontakt med publikum. For flere af de forestillinger jeg har set gør det, at der står en eller flere skuespillere klar til at byde publikum velkommen. Men så længe vi bliver tager godt imod, så er det helt fint. Og det gør vi her.
Os publikummer skal se et gæstespil på teatret, der er en moderne fortolkning af Shakespeares Coriolanus, hvor Lene Vestergård tager os igennem historien med en pragtfuld artikuleret og kraftfuld stemme, som mange yngre skuespillere kunne lære noget af. Jeg fornemmer at hendes hemmelighed med at være en dygtig skuespiller er hendes nærværende blik og spillelyst, der gør det rart og trygt at være i rum med hende.
Jeg står bare tilbage med en undren. Hvorfor er det, at det er relevant for mig at se dette stykke?
Coriolanus var en krigshelt, ca. 500 f. Kr., og i stykket tages der udgangspunkt i hans mor Volumnia, der fortæller hendes version af sønnens liv.
Er det vigtigste, at jeg ser en mor der, som en anden spindoktor, pynter på billedet af sin egen søn? I løbet af historien suppleres der med referencer til nutidens politikere og deres spindoktorer, der manipulerer med virkeligheden. Er det for at kritisere vores samfund for, at der er de samme fundamentale problemer mellem politikere og befolkningen? Skal jeg røres over krigsheltens store offer over for sin egen mor?
De forskellige elementer har potentiale til samlet at give mig en stærk teateroplevelse, men det lader mig desværre sidde uforløst hen. For det står ikke klart for mig, hvad forestillingen vil, og så bliver det dramatisk rodet.
Det hjælper ikke min oplevelse, at mange af de portrætterede karakterer ikke virker troværdige. Det bliver for karikeret, hvor karakterne ikke bliver forsvaret men udstillet. Mange af det ældre publikum virkede dog til at være underholdt storartet ved denne spillestil.
Samtidigt hives musikeren lidt med ind i historien ved at blive italesat, henholdvis som sig selv og som komponisten Hector der skal lave en hyldestkantate til Coriolanus. Det virker unødvendigt, og jeg havde foretrukket, at han blot koncentrerede sig om sine instrumenter. Ja, det var i øvrigt nogle originale instrumenter, der blev brugt, som jeg aldrig har set før, og de gav et originalt lydbillede til fortællingen.
Forestillingen egner sig til publikummet med det ældre teaterblod i årerne. Og i kløerne på Lene Vestergård vil mange opleve en god aften i teatret.
Teatret Ved Sorte Hest, Vesterbrogade 150, 1620 Købehavn V
Spiller ind d. 9. april 2016 – Man-fre kl. 20. Lør kl. 17.
Spilledato: d. 29 marts 2016
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
http://www.sortehest.com/portfolio-item/viljen-til-sejr/
Spilletid: ca. 75 min.
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod