Anmeldelse: Festen, Det Bruunske Pakhus, Teater Malstrøm
Af Sanne Halkjær Hebsgaard
I 1998 udkom Danmarks første dogmefilm, ”Festen”. Her blev seerne budt til fødselsdagsfest hos Helge, der fyldte 60 år. Helge havde inviteret sin familie til en overdådig fødselsdagsfest på godset, hvor det viste sig, at Helge havde forgrebet sig på to ud af sine fire børn op igennem deres opvækst. Dette afslørede sønnen Christian i sin tale til festen. Seerne blev hurtigst budt ind i et familiedrama ud over det sædvanlige i denne film.
Og netop denne fest har Teater Malstrøm givet sig i kast med at fremføre i Det Bruunske Pakhus. Forestilling fylder hele salen med suspens, væmmelse, forskrækkelse og eftertænksomhed. En af grundende til at salen fyldes med en sådan intensitet er, fordi forestillingen tager plads i hele salen. Selve det velkendte langbord fra filmen er placeret i midten af salen, og publikum placeres derfor rundt om dette. Skuespillerne fylder dermed resten af rummet ud, og spiller ind i mellem publikum. Det bliver utroligt intenst og overvældende at være så tæt på det familiedrama, som udspiller sig få meter fra publikums ansigter.
En af de ting som ”Festen” blev kendt på, da den udkom i 1998, var, at den var den første dogmefilm, der udkom. Det var en revolution i filmkulturen, og idéen var, at lade historien og skuespillet træde frem og være det bærende i filmen. Én af de ting, der var grundstammen i dogmefilmene, var den håndholdte kameraføring. Og netop dette element er trukket med ind i Teater Malstrøm opsætning af Festen. Hele forestilling filmes af kameraer, der hænger i loftet. Dette giver publikum i salen mulighed for at følge med i forestillingen, uanset hvor de sidder. Og flere steder undervejs i forestillingen tages et håndholdt kamera i brug. Det kommer helt tæt på de intense samtaler, og det skaber en spændende dybde.
Et andet element i dogmefilmene var lyset. Lyssætningen måtte nemlig ikke være speciel. Lyset skulle være, som det var, og det kunne man også se på filmene. Det skaber en interessant dybde, når lyset er lidt grødet. Og dette kommer også til syne i Teater Malstrøms version af Festen. Hvis publikum vælger at se forestillingen gennem skærmene, frem for direkte på skuespillerne, vil de kunne se, at lyset ikke altid er det bedste, især ikke når det håndholdte kamera er i brug. Der er ofte alt for meget modlys, til at publikum kan se skuespillernes mimik. Men hvis man træder ned i konceptet med filmen, og dermed også forestillingen, så gør det ikke noget. For det er ordene, handlingerne og historien, der er vigtig. Og spændingen understreges blot herved.
Til Helges fødselsdagsfest er der flere familiemedlemmer inviteret. En af de familiemedlemmer der er inviteret, som prikker hul på familiens byld, er Christian. I Teater Malstrøms udgave af Festen er det Mikkel Aarestrup, der besidder denne rolle. Christian er både en succesfuld mand, men også en mand, som har flere ar på sjælen efter sin opvækst. Og jeg må bare tage hatten af for Mikkel Aarestrups præstation i denne rolle! Det er tydeligt at mærke, at Christian er dybt berørt af sin opvækst, og han har sine kampe at kæmpe. Mikkel Aarestrup kan sit kram, og får virkelig Christians smerte frem i lyset. Men langsomt, i takt med at forestillingens intensitet opbygges.
Christians søster Helene er også inviteret til festen. Her er det Line Frank Karlson, der prøver kræfter i rollen som Helene. Helene er kæk, stærk og mærket efter sin søsters selvmord. Når Helene står på scenen, og bryder sammen, sidder jeg med gåsehud over hele kroppen. Jeg får næsten helt lyst til at løbe op og give hende et stort kram og hjælpe hende videre. Hun kan virkelig finde ind til nerven, og det rammer i den grad også publikum.
Det sidste barn, der er inviteret til festen, er Michael. Michael er en mere grov søn, som har et problematisk forhold til sin kone Mette. I denne udgave af Festen er det Mikkel Nordfang Philipsen, der er i rollen som Michael. Og han mener i hvert fald hvert ord, der kommer over hans læber som Michael. Han taler med en sådan kraft, at jeg næsten bliver nervøs på hans vegne. Men det er også tydeligt at mærke, at Michael har haft det svært i sin barndom, og derfor også er grov i sit udtryk.
Efter forestillingen fortæller produktionen, at det har været en speciel oplevelse at skabe Festen. Og det kan jeg kun forestille mig. Det er en ubehagelig fortælling, som de har skullet finde ind til i løbet af tilblivelsen. Alle karakterer i forestillingen har deres problemer, og de har alle deres dårlige sider, skuespillerne har skullet finde ind til. Men Teater Malstrøm turde tage denne opgave op, og det synes jeg kun godt om. Selvom jeg synes, det er en rutsjebanetur at være vidne til, er det alligevel et stykke dansk filmhistorie, der bør videregives.
Teater Malstrøm
Det Bruunske Pakhus, Kirkestræde3, 7000 Fredericia
Spilleperiode: 9. marts-22. april 2023
Set den 9. marts 2023
Fotos: Tina Liv
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://malstroem.dk/project/festen/
Medvirkende: Bjarne Pedersen, Bjarne Jønsson, Mikkel Nordfang Philipsen, Poul Erik Petersen, Line Frank Karlson, Mikkel Aarestrup, Nina Løyche Pedersen, Signe Ladegaard Jensen, Anne Lise Holm, Maria Møller Winther, Merete Skovly Nielsen, Bjørn Valentin, Noah Thomsen, Kristina Storm og Lars Kristensen
Skuespil af: Thomas Vinterberg og Mogens Rukov
Bearbejder: Bo Hr. Hansen
Instruktør: Nanne Siff Rasmussen
Scenograf: Rikke Møller Jørgensen
Systueansvarlig: Pernille Kjær Hermansen
Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod