Anmeldelse: Pagten (2024), Aarhus Teater
Af Lea Hjort Thalund
Den er ved at være helt gal på Aarhus Teater. Snedronningen Iselin er ved at få overtaget, nisserne er ved at forsvinde, og alt bliver langsomt koldere og koldere. Den folkekære julekalender Pagten har således overtaget Store Scene på Aarhus Teater for anden gang, som dette års julede familieforestilling. Kigger man hurtigt ned over antal solgte billetter tegner den til, igen i år, at blive en stor publikumssucces for de århusianske familier.
Pagten blev første gang vist som tv-julekalender på DR i 2009 og opsat på Aarhus Teater i 2019. I forestillingen følger vi 6.-klasses eleven Malte, spillet af nyuddannede Oskar Salvatore, som har det lidt svært i skolen og bliver mobbet af sine klassekammerater. Pludselig opdager han, at han kan se de nisser, som holder til på skolen. Herefter bliver han hvirvlet ind i konflikten mellem Iselin og nisserne. For kun et kærlighedsbånd imellem mennesker og nisser kan besejre Iselin. I samarbejde med nissen Lyda, spillet af Laura Kjær Jensen, finder de pagten og besejrer Iselin.
Sceneudgaven af Pagten er skrevet til Aarhus Teater, hvor der er blevet skabt en lille rammefortælling og en fortællernisse, spillet af Amanda Friis Jürgensen. Hendes nisse gør fortællingen nærværende for publikummet i Aarhus og skaber samtidig en illusion om, at der findes nisser alle vegne, som hjælper de mennesker, som de usynligt går iblandt. Denne lille rammefortælling er glimrende skabt for, at vi som publikum nemmere kan træde ind i universet foran os, og at teaternissen nemt kan afbryde handlingen, for at få publikum til at hjælpe sig og være en aktiv del af handlingen.
Når dette er sagt, så lider teksten desværre af, at den originale tekst er skabt til 24 afsnit og ikke kun til en to timers forestilling. Hanne Lund Joelsen og Line Paulsen har således forsøgt at indkapsle så mange af julekalenderens konflikter og handlingsspor som muligt, hvilket bliver opfattet som, at vi skal jage igennem handlingen. Den havde stået stærkere og havde været nemmere at følge, hvis man havde skåret konflikten ind til benet. Jeg savner også at bruge mere tid inde i eventyrverdenen, hvor Malte og Lyda skal løse nogle prøver, for at finde frem til pagten. Her kunne man virkelig have skabt en masse teatermagi og lade fantasien få frit løb hos de børn, som sad i salen.
Selvom hovedkaraktererne er børn i 6.-klasses alderen, har man valgt kun at caste voksne skuespillere. Det kræver lidt at falde ind i illusionen om, at 25-årige Salvatore spiller en dreng på 13 år, men efter lidt tid falder man nogenlunde ind i illusionen sammen med ham og resten af hans klassekammerater. Jensens og Hetlands barnenisser falder mere naturligt, især hjulpet godt på vej af det overnaturlige. Det skal dog siges, at de spiller godt og overbevisende, hvilket er svært med en karakteralder, der ligger så langt fra deres egen alder.
Anders Baggesen og Christian Hetland gør det glimrende i deres gamle roller som henholdsvis nissefar Fabio og nissesønnen Gibbus. Baggesens rolige og lidt sære Fabio skaber en god kontrast til den ellers hurtige og lettere forvirrede Gibbus. Nanna Bøttcher formår at fremvise en kærlig mor, som kun ønsker det bedste for hendes søn.
Som tidligere nævnt, savner jeg lidt teatermagi i deres fortælling, som også er lidt tydeligt i deres scenografi. Omdrejningspunktet er folkeskolens teatersal, denne kan drejes og blive til nissernes kælder, hvor Gibbus ofte kommer kravlende ned fra toppen. Skoven, med den magiske busk, er fint lavet med mulighed for at gemme sig bag træerne, hvilket giver en rigtig god effekt. Når skoven løfter sig, forsvinder man ind i eventyrlandet, som er dækket i hvidt. Den hvide kontrast til resten af forestillingen fungerer rigtig godt. Jeg havde dog håbet, at de havde gjort mere ud af eventyrlandet og brugt længere tid derinde, men dette hænger også sammen med tekstens fokus.
Pagten blev som nævnt første gang opsat på Aarhus Teater i 2019. Dette er også at fornemme på opsætningen, som mangler lidt af den gnist, den havde under første opsætning. Ligeledes savner jeg mere teater- og julemagi før den ville have ramt samme niveau som tidligere. Der er hvilet lidt for meget på laurbærrene i forhold til første opsætning, hvilket ofte er en nem faldgrube ved genopsætninger.
Når alt dette er sagt om forestillingen, så rammer den sit familiepublikum rigtig godt. Børnene virker underholdt, og de små indslag fra Jürgensens teaternisse griber og aktivere, dem, så det ikke bliver alt for ensformigt. Der er et par små underholdende kommentarer til de voksne hist og her, og følsomme scener der rører publikum. Alt i alt er Pagten en fin lille familieforestilling, hvor man bare skal læne sig tilbage og lade sig underholde uden at tænke for meget.
I samarbejde med DR
Aarhus Teater, Store Scene, Teatergaden, 8000 Århus C
Spilleperiode: 9. november-21. december 2024
Set den 9. november 2024
Fotos: Rumle Skafte
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.aarhusteater.dk/det-sker/forestillinger/aktuelt/pagten
Medvirkende: Oskar Salvatore, Laura Kjær Jensen, Rikke Lylloff, Amanda Friis Jürgensen, Anders Baggesen, Christian Hetland, Laurids Lange, Nadia Jasmin Nielsen, Nanna Bøttcher, Kaja Kamuk, Emil Knutzon, Rasmus Grarup Elbo, Katina Launbjerg, Birgitte Fink, Miriam Majcherek m.fl.
Dramatiker: Maya Ilsøe
Bearbejdelse: Hanne Lund Joensen og Line Paulsen
Iscenesætter: Line Paulsen
Scenograf:Davis Gehrt
Kompositioner: Aslak Hartberg
Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod