Anmeldelse: Narnia – Løven, heksen og garderobeskabet, Odense Teater

Anmeldelse: Narnia – Løven, heksen og garderobeskabet, Odense Teater

Af Line Rolighed

Nu har du muligheden for at finde ud af, hvad der gemmer sig i garderobeskabet, når Odense Teater åbner dørene til forestillingen Narnia – Løven, heksen og garderobeskabet. Fortællingen om det eventyrlige land Narnia er en klassiker!

De fleste kender til historien om børnene Lucy, Susan, Edmund og Peter Pevensie, som efter at være flyttet ind hos deres fjerne familiemedlem, Professoren, under 2. Verdenskrig, finder indgangen til en magisk parallelverden via et gammelt garderobeskab. Herfra følger en fantastisk fortælling om retfærdighed, tilgivelse, ondskab, frihed, mod og loyalitet. Det er en fortællingen med gode budskaber, og det bedste fra fantasiens verden af magi, talende dyr og eventyr.    

Fortællingen i Narnia tager hurtigt fart idet Lucy finder garderobeskabet. På samme måde tager fortællingen også hurtigt fart for publikum på Odense Teater, idet man allerede ved indgangen træder igennem et stort klædeskab, og allerede her, bliver ført ind i Narnias forunderlige univers. Det er tydeligt allerede her, at forestillingen er gennemarbejdet helt ud til de mindste detaljer, og det gjorde det til en fornøjelse at kunne læne sig trygt tilbage i teatersædet fra start.

Scenografien og kostumerne af Karin Betz spiller en helt afgørende rolle i at gøre fortællingen om Narnia og dets væsner levende. Særligt scenografien er imponerede både i skala og opfindsomhed, og den er velintegreret hele forestillingen igennem. Undervejs dukker intet mindre end isbjerge, fuldvoksne træer, et enormt stenbord og en bæverhytte op. Især isdronningens isbjergskaret og den snefyldte indgangsscene til Narnia var eventyrligt imponerende! Overgangene mellem de forskellige scener er flydende og let ved hjælp af blandt andet et roterende scenegulv, som igen bekræfter at, Odense Teater har styr på detaljerne.

Kostumerne er som scenografien aldeles imponerende. Det er en helt unik udfordring at skabe dyrekostumer, der både kan være troværdige repræsentationer af de dyr, de skal gengive, men samtidig skal være mulige at bevæge sig rundt i, så skuespillet ikke kommer i anden række. Kostumerne i Narnia er både smukke og varierede, og igen ses blikket for detaljen, fx i faunens klove der svæver over jorden, og da bævernes hatte med påsatte grene giver sig til at spire, da det bliver forår. Kun løven Aslan er lidt skuffende, idet den fremstår lidt stiv og militant i brynje og læderstøvler.

Generelt er der mange overraskelser og humoristiske elementer i forestillingen. Herunder dansende bævere og rensdyr på rulleskøjter, som med garanti nok skal ramme det yngre publikum. Det er helt tydeligt, at forestillingen er iscenesat som en familieforestilling, hvilket betyder, at der er tilgodeset behov for det yngre såvel som det ældre publikum.

Blikket for det yngre publikum ses blandt andet i det let gennemskuelige skuespil og de humoristiske elementer, mens de voksne kan nyde det utroligt flotte sceneshow og de mere underspillede humoristiske detaljer. Sproget i forestillingen kan sommetider være en anelse gammeldags for de alleryngste, men bortset fra det er det en moderne opsætning af fortællingen om Narnia med en mange nytænkte løsninger af, hvordan Narnia formidles.

At forestillingen faldt i begge målgruppers smag, var der ikke i tvivl om ud fra reaktionerne fra publikum. Der gik et gys gennem salen, da Natali Vallespir Sand, tronede frem på sin iskaret, og leverede en skarp præstation i rollen som Den hvide hekse. Omvendt blev der grint højlydt i mørket, da Gerard Carey Bidstrup og Louise Davidsen med deres indlevelse i dyrenes særtræk, gav den i rollen som Hr. og Fru bæver.

Det er også værd at fremhæve de flotte præstationer, der blev leveret af 3. års studerende fra Den Danske Scenekunstskole, i roller som Gnomen Ginarrbrik (Laurids Skovgaard Andersen), Peter (Malte Conradsen) og Susan (Frederikke Thomassen). En særlig flot præstation leverede Oskar Bjarke Windfeld i rollen som Maugrimm, der med sine medkompaner af onde væsner, får nakkehårene til at rejse sig på publikum, når de læner sig helt ud over scenekanten med deres lange klør. Af samme grund anbefaler Odense Teater ikke forestillingen til børn under 6 år, men her kan børns grænser ligge forskelligt

At stykket kan blive ret uhyggeligt, men samtidig også være rørende og sjovt skyldes de mange skuespilleres evne til alle at leve op til en høj grad af nærvær og indlevelse i de forskellige væsner og karakterers særtræk og reaktioner.

Skuespillerne forstår generelt at skabe overbevisende stemnings skifter, som gør det nemt for deres publikum at tolke hvad der sker, og hvem der er de gode og de onde. Samtidig er det tydeligt, at de er opmærksomme på deres publikum og den yngre målgruppe – også dem på balkonerne, hvor der jævnligt bliver kigget op.

Med en klassiker som Narnia – Løven, heksen og garderobeskabet kræver det noget helt særligt at overraske sit publikum. Ikke desto mindre er det netop det, Maria Kjærgaard-Sunesen formår med sin iscenesættelse af forestillingen. Det var en fornøjelse at lade sig bjergtage af den imponerende opsætning, de dygtige skuespillere og det magiske univers, som Odense Teater har lykkedes med at skabe.

Narnia – Løven, heksen og garderobeskabet er et fremragende godt bud på denne juletids helt store underholdningssucces. Du vil ikke fortryde at åbne dørene til Odense Teaters garderobeskab.

Odense Teater, Store Scene, Jernbanegade 21, 5000 Odense C

Spilleperiode: 14. november-28. december 2024

Set den 14. november 2024

Fotos: Emilia Therese

Lyst til at købe billet? Læs nærmere her:
https://www.odenseteater.dk/forestillinger/narnia-loeven-heksen-og-garderobeskabet/

Medvirkende: Ayshan Qvortrup, Kristoffer Helmuth, Malte Conradsen, Frederikke Thomassen, Mikkel Bay Mortensen, Natalí Vallespir Sand, Anders Budde Christensen, Oskar Bjarke Windfeld, Laurids Skovgaard Andersen, Louise Davidsen, Gerard Carey Bidstrup, Mia Lerdam, Elisabeth Künkele, Kasper Krassimir Jensen, Aviaya Rønnow Steinø

Forestilling af Glyn Robbins efter roman af C.S. Lewis

Iscenesættelse: Maria Kjærgaard-Sunesen

Oversættelse: Hannah Lützen
Scenografi og kostumer: Karin Betz

Lysdesign: Simon Holmgreen

Koreograf: Ester Lee Wilkinson

Komponist: Sjur Miljeteg

Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *