Anmeldelse: Aktivisterne, Demokrati Garage (Teatergrad)

Teatergrad er kendt for at producere teater, der ikke skal spilles inden for teatrets faste, ofte firkantede ramme, men som i stedet skal ud til publikum, hvor de er, samtidig med at forestillingerne oftest har et samfundsmæssigt perspektiv. Deres nye forestilling Aktivisterne er ingen undtagelse. Meget nærliggende er premieren derfor også henlagt til Demokrati Garage, som er (et af) byens mødested(er) for demokrati og deltagelse heri, i Københavns Nordvestkvarter.

De fleste har en sofa, og de fleste har også et fjernsyn. Hvor vi tidligere sad i sofaen og talte med hinanden, er den nu reduceret til en ”opbevaringskasse”, mens vi passivt sidder og kigger på fjernsynets mere eller mindre kløgtige programmer i stadig længere og længere tid. Det er altså blevet til danskernes foretrukne ”hyggemøbel”.

Året er 2024, og et band er samlet med to formål. For det første tager de os med igennem 60 års historie om aktivisme i musik og både rystende og eftertænksomme billeder på det store lærred, og for det andet – og ikke mindst – prikker de til os og spørger, om vi egentlig ikke burde komme mere op af sofaen og gøre en forskel. Aktivisterne i bandet i Teatergrads Aktivisterne vil derfor have os alle sammen til at komme i gang med aktiviteter med henblik på at skabe social eller politisk forandring.

Aktivismehistorien serveres elegant, når vi hører historien fra begge sider, uden at der vælges side, og når vi hører begge historiens sider. Vi kommer sobert og indlevende gennem en række aktivistiske nedslag, hvor der gives plads til fortællingen om både racisme, kvindekamp, krig, hate crime, BZ’erne, hate crimes, klimaet og meget mere. Vi oplever også, at ikke alle kampe, som aktivisterne har kæmpet, måske er faldet lige heldigt ud – måske mest set i bagklogskabens lys. Men historien ville formentlig have set væsentlig anderledes ud, såfremt tidligere generationer ikke havde taget kampen op mod det, som optog dem. Aktivisterne findes stadig i dag, men deres gennemslagskraft er ofte noget mindre end tidligere.

Det lyder fragmenteret, og det er det i en eller anden forstand også, men det lykkedes alligevel glimrende Leiv Arne Kjøllmoens iscenesættelse at koble teksterne, som er skrevet af Julie Petrine Glargaard og Pelle Nordhøj Kann i samarbejde med Kjøllmoen, sammen til et samlet hele.

Der kommer nogle svirp til både højre og venstre, og hovedbudskabet er: Så tag dog stilling og kom ind i kampen! Forestillingen vil – gudskelov! – ikke have os stilling til noget bestemt. Aktivisterne her er sådan set ligeglad med hvilken kamp, som du begiver dig ud i. Det væsentligste er, at du letter rumpen fra sofaen og gør en forskel. Og der er nok at tage fat på. Det gælder også politisk, når holdet anderledes og sjovt lader tre af verdens mest skræmmende og magtfulde ledere, som man måske netop bør gøre oprør mod, mødes i sofaen, hvilket spænder alt andet end stille af – til John Lennons drømmende ”Imagine”!

Musikken spænder fra Nordahl Griegs ” Kringsatt av fiender” over Rage Against the Machines ”Killing in the Name” til ”Imagine” sammen med en række nye og ikke mindst ganske glimrende sange komponeret af Marie Louise von Bülow. Det er en broget blanding af musik, som vi får serveret, men det fungerer alligevel forbavsende godt som helhed, og musikken viser både aktivismens historie, men den viser os også aktivismens mange ansigter.

På scenen står Alfred Nordhøj Kann, Marie Louise von Bülow, Rolf Hansen og Christine Worre Kann. Alle fire formidler historien på fineste vis, og alle fire viser os, at de kan synge, når de mestrer hele det brogede musikbillede til perfektion med hver deres forskellige stemmer. Der er kraft og glød i både deres historier og sange. Samtidig viser Alfred Nordhøj Kann på glimrende vis, at næste generation af Teatergrad i den grad er sikret. Han er blandt andet både tilpas stærk og sårbar, når den rå fodboldkultur møder queerkulturen.

Nikolaj Heiselberg Traps sofascenografi er ganske enkel, men særdeles virkefuld, når den røde sofa pludselig kan splittes op, så der alligevel kan være opbrud i passiviteten.

Sidder du i sofaen? Eller er du aktivist? Eller noget midt i mellem? Det vælger du selv, men Aktivisterne er både klogt og tankevækkende samfunds- og samtidsteater, som får en til at tænke – måske endda gøre en forskel! – og en stærk og gennemmusikalsk teaterkoncert.

Teatergrad

Demokrati Garage, Rentemestervej 57, 2400 København NV

Spilleperiode: 12.-13. januar 2024