Anmeldelse: Anything goes, Det Ny Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Anything goes – eller gør det nu egentlig også det? Det er det store spørgsmål! Vil du finde ud af svaret på dette spørgsmål, skal du tage i Det Ny Teater og se ’Anything goes’, som er deres musicalopsætning i dette efterår. Forestillingen af Cole Porter er en klassisk forvandlings-/forviklingsfarce, hvor intet viser sig at være helt sådan, som det startede ud med.

Vi befinder os på et stort passagerskib på vej over Atlanten fra Amerika til England i 1930’erne. Ombord er udover besætningen en række spændende og excentriske passagerer, der ikke alle er, hvad de giver sig ud for at være… Vi er vidne til en række forviklinger, som gør, at nogen af disse passagerer forvandles radikalt, efterhånden som forestillingen skrider frem. Uden at afsløre for meget er vi vidner til forviklingshistorie, som starter relativt normalt, men som siden ender i en grad af kontrolleret kaos med en happy ending.

Anything Goes, Det Ny Teater 09/2016

Thomas Bendixen står for iscenesættelsen, og Paul Farnsworth står for scenografi og kostumedesign. Som sædvanligt er scenografien flot, og også i år har teatrets scenebyggeri fået lov at lege. Kostumerne er lige i skabet. Om det er i en bar på fastlandet eller på en række forskellige steder på det store passagerskib, passer scenografien perfekt, og teatrets store drejescenen giver nogle fine sceneskift.

Generelt gør skuespillere og dansere det flot, og det er i stor grad deres fortjeneste, at ’Anything goes’ er seværdig. Det er dog værd at nævne et par stykker. Udover disse gør forestillingens mange større og mindre biroller det også glimrende.

Anything Goes, Det Ny Teater 09/2016

Silas Holst gør det fint som Billy Crocker. Han både danser og synger flot, men han er næsten for pæn i rollen, så den ikke får helt den rå, drengede charme, som den fortjener. Han er en bedre danser end skuespiller, og havde man givet ham lidt mere kant, havde det passet helt perfekt.

Carsten Svendsen som Lord Evelyn Oakleigh gør det fantastisk, og det er en glæde, at han atter er tilbage i København, hvor nogle nok vil huske ham fra ’En kort en lang’ på Nørrebro Teater i efteråret 2015. Ellers vil man i hvert fald nikke genkendende til ham, hvis man har gæstet Aalborg Teater i den seneste tid. Det er en fryd, at se hans forvandling fra den lettere kiksede engelske adelsmand, der gerne vil lære den amerikanske slang, til en spændstig flammende latinofyr. Preben Kristensen som gangsteren Moonface Martin, der både kan skyde lerduer med maskinpistol og synge en fantastisk lille sang, som han ”har lært af sin mormor, i maskinrummets fængsel, og Camille-Cathrine Rommedahl som den rå og rapkæftede Reno Sweeney, der siden nærmest bliver blid som et lam, gør det også begge fantastisk godt.

Anything Goes, Det Ny Teater 09/2016

Forestillingens mange biroller gør det også godt. Steen Springborg som den lettere fordrukne børsmægler Elisha Whitney, og Marianne Høgsbro som den lettere snobbede mor Evangeline Harcourt md sin skødehund, som kommer til at spille en vis rolle i forestillingen, gør det glimrende. Bedst er dog Rikke Hvidbjerg som blondine-dullen Erma Latour. Hun charmerer både publikum og kvartetten af sømænd, som hun dukker frem af redningsbåden sammen med. Hun er tilpas skabet uden at træde over den hårfine grænse, hvor det bliver irriterende, og hun er en af forestillingens gode sangere, som vi gerne ville have hørt mere til.

Anything Goes, Det Ny Teater 09/2016

På Det Ny Teater er musikken som vanligt i højsædet. Musikken under ledelse af dirigent Per Engström er også et forestillingens højdepunkter, og den giver perfekt liv til forestillingens mange sange.

Som eneste større anke er forestillingen desværre lidt langsom i optrækket. Efter at vi forlader Elisha Whitney i den glimrende startscene på en bar, starter den – lidt for – langsomt op, hvilket er en skam. Tempoet, fremdriften og charmen kommer til gengæld i anden akt.

Er du til en god historie, flotte danse og sange og ikke mindst fantastisk musik samlet i en stor musical, bør du smutte en tur i Det Ny Teater.

 

 

 

Det Ny Teater, Gammel Kongevej 29, 1610 København V

Spilleperiode: 22. september-18. december 2016

Set den: 22. september 2016

Fotos: Miklos Szabo

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.detnyteater.dk/anything-goes/

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Vi taler ikke om penge, Teater Grob (LiminalDK)

Af Jonathan Stahlschmidt   “Velkommen til en blanding af performance, danseklassikere, foredrag og spil. ...

Anmeldelse: Lejlighed nr. 50, Team Teatret

Af Sanne Halkjær Hebsgaard   ”Je t’aime! Oh! Dites-le avec des pavés!” Dette er ...

Anmeldelse: Bunbury, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Holder Oscar Wildes komedie ’Bunbury or The Importance of ...

Anmeldelse: Kerteminderevyen 2019, Tornøes Hotel (Kerteminderevyen)

Af Daniel Lassen Kerteminderevyen har de sidste tre år vadet i succes, og derfor ...

Anmeldelse: Parasitterne, Aarhus Teater

Af Anne Sophie Parsons Man kan ikke stole på nogen andre end sig selv. ...