Anmeldelse: Apollonian Circles, Republique (Hess Is More)

Anmeldelse: Apollonian Circles, Republique (Hess Is More)

Af Christian Skovgaard Hansen

Gruppen ”Hess Is More” med komponist og musiker Mikkel Hess i spidsen er rykket ind på Republique med musikforestillingen Apollonian Circles. Det er på sin vis en besynderlig hybridforestilling, hvor særligt musikken er i fokus, mens teaterdelen fylder noget mindre, for ikke at sige intet. Den stikker lidt i flere forskellige retninger, og den er derfor lettere svær at anmelde.

Når vi lukkes ind i salen og op på sæderækkerne, mærker vi kun en høj, ensom bas, men snart åbenbares musikken, når plastikcoveret falder. Snart efter åbenbares hele scenen, som er kreeret af Christian Friedländer og Dicki Lakha, og vi ser det store kvadratiske bord. Det ser ud til, at vi kommer til en fest, der har været i gang i nogen tid. Hele ensemblet er iført Henrik Vibskovs kostumer.

Stille og roligt lokkes publikum ned til bordet, men snart efter følger resten af publikum med. Publikum samles ved og omkring bordet, og det er svært ikke at blive revet med af den rytmiske musik. Man skal dog være forberedt på denne interaktion, hvilket ikke alle publikummer lader til at være. Publikum bliver nærmest kun til statister i forestillingen, og der er ikke meget teater over forestillingen.

Samtidig er Republiques scenerum (måske for) stort. Ud fra billetsiden er der plads til 300 publikummer hver spilleaften. Er man ikke i nærheden af dette antal, kan det godt risikere at blive lidt en tam aften. Selv på denne udsolgte aften, var der (for meget) luft både mellem folk og mellem folk og scenen. En mere intim scene ville formentlig have gjort noget godt for forestillingen.

Efter godt en times tid møder vi aftenens gæstestjerne, som denne aften er skuespilleren Charlotte Munch. Publikum bedes lægge sig ned og lukke øjnene. Imens fremfører Munch en tekst, som nok har et fint budskab, men er skrevet noget triviel, og den bliver hurtig kedelig og ensformig, ligesom hun blot læser denne op fra de medbragte papirer.

Det giver samtidig et brud i forestillingen, og selvom ”Hess Is More” bestemt gør deres for at få musikken op i gear, er det noget svært. Det er synd, for der er ingen tvivl om, at ensemblet er velspillende.

”Hess Is More” spiller en dragende form for elektronisk jazz, og musikken præsenteres som, at den ” lever mellem det elektroniske og det akustiske og blander genrer som jazz, kraut, dance music, pop, elektronika med hilsener til dansegulvet.” Dét passer ganske godt til musikken, og der er ingen tvivl om, at den vil gøre sig godt på dansegulvet på en klub. Hele ensemblet spiller og synger ganske indlevende. Som Mikkel Hess synger: ”You don’t dance because you are happy. You are happy because you dance!” Det kan nogen måske nok diskutere, men man kan i hvert fald kun blive glad af musikken.

Men musikken lades lidt i stikken af iscenesætterne Christian Friedländer og Dicki Lakha. Den ville formentlig have passet bedre i en stram times musikforestilling.

Som musikforestilling er Apollonian Circles ganske fantastisk, hvis man alene fokuserer på den gode musik. Men den tilføjede teaterdele trækker noget i den anden retning, ligesom det kan diskuteres, om der egentlig ikke mest af alt er tale om en ”teaterkoncert”, men uden teaterdelen.

Det bliver derfor desværre lidt en ufokuseret aften, der stikker i lidt for mange retninger. Forestillingen kunne godt have tålt, at iscenesættelsen af Christian Friedländer og Dicki Lakha havde været noget skarpere, når nu Hess Is Mores musik er så god. Æv!

Hess Is More

Republique, Østerfælled Torv 37, 2100 København Ø

Spilleperiode: 16. januar-1. februar 2025

Set den 17. januar 2025

Fotos: Malthe Ivarsson

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.republique.dk/forestillinger/apollonian-circles

Komponist, trommer og vokal: Mikkel Hess

Scenografi og iscenesættelse: Christian Friedländer og Dicki Lakha

Kunstnerisk producent: Kat Jarby

Kostumedesigner og trommer: Henrik Vibskov

Lydassistance: Bjørn Winnem

Instruktørkonsulent: Tue Biering

Vokal: Mette Lindberg

Percussion og vokal: Raisa Castro

Bas: Ida Duelund

Synthesizer: Rasmus Bille Bähncke

Guitar: Rasmus Vestervig

Klaver: Nikolaj Hess

Varighed: Ca. 1 time og 50 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *