Anmeldelse: Asger Jorn – vild kærlighed og fri kunst, Jysk Musikteater (Musical Silkeborg)
Af Christian Skovgaard Hansen
Musical Silkeborgs store efterårsmusical omhandler endnu engang en stor personlighed, som har haft betydning for byen. Denne gang er kunstneren Asger Jorn (1914-1973), som gennem sit liv har haft en stor tilknytning til Silkeborg. Som ung boede han i byen, og han blev uddannet lærer fra Silkeborg Seminarium i 1925, og i 1951 blev han indlagt på tuberkulosesanatoriet i Silkeborg, inden han i 1953 forlod Danmark. I årene fra 1953 og frem til hans død, skænkede han en stor samling kunstværker til Silkeborg Kunstmuseum (nu Museum Jorn).
I musicalen Asger Jorn – vild kærlighed og fri kunst sætter manuskriptforfatter Magnus I. Berg som undertitlen antyder særligt fokus på Jorns kunstneriske virke og hans kærlighedsliv. Vi får et kort indblik i Jorns barndom, hvor faderen ikke ønskede, at Jorn skulle være kunstner, men i stedet folkeskolelærer – som han selv – og man aner, at det ikke har været det mest hjertelige forhold de to imellem. Derudover får vi ikke meget af Jorns baggrund.
Vi oplever derimod hans forhold til de mange kvinder, som han møder, og ikke mindst de kunstneriske udfordringer og dilemmaer, som han møder. Det er et energisk, nærmest febrilsk liv, som han lever. Kunstnerlivets op- og nedtur skildres, og vi oplever Jorns kyniske og bitterhed. Livsfortællingen er dog ikke kronologisk, og tids- og dermed handlingsspringene er er lige lovligt mange, og det gælder om at hænge på, så man ikke bliver hægtet af her.
Som vanligt er produktionen semiprofessionel med en lokal forankring og engagement sat sammen med nogle professionelle skuespillere. Denne gang er Mathias Flint tilbage i Silkeborg (han spillede også rollen som Drewsen i 2021), hvor han i år har hovedrollen som Asger Jorn. Flint gør det fantastisk, og man forstår, hvilket komplekst menneske Jorn var, og hvorfor han ikke altid var lige let at leve sammen med, når kunsten slår alt andet! Han balancerer skarpt på grænsen mellem gal og genial – en grænse, som ikke nødvendigvis er den samme kunstnerisk og privat. Det virker dog til, at teksten visse steder stækker hans portræt lidt.
Katrine Jenne er vidunderlig som hans hollandske hustru Matie, og hendes kærlighed, magtesløshed og smerte rammer os dybt. Flint og Jenne suppleres flot af en række lokale kræfter, som alle leverer fine præstationer.
Forestillingen ender med at vare godt to timer og tre kvarter. Udover at det er noget over, hvad programmet lover, bliver forestillingen også lidt for lang i spyttet, og ikke alle tids- og handlingsspring lykkes lige elegant. Her kunne manuskriptforfatter Magnus I. Berg med fordel have strammet op på teksten, og en mere kronologisk og stringent tekst ville formentlig have hjulpet med at holde fokus. Instruktørerne Thomas Agerholm og Annalouise Gomard kunne have skabt en mere stram og drivende iscenesættelse.
Thomas Agerholm og Sune Verdiers scenografi består af en stor ramme, hvori handlingen bogstavelig talt kan finde sted. Det er ikke nogen dum idé, og når det sættes sammen med Jorns fantastiske billeder går det op i en højere enhed. Til gengæld virker det til tider lidt tamt, når alene videobåndet, der kan køres op og ned, bruges, mens baglærredet står tomt.
Musikken er skrevet af Steffen Schackinger og Thomas Møller, mens Helle Hansen har skrevet sangteksterne. Overordnet er de sluppet ganske fint fra det, men lidt mere dybde og alvor ville have klædt musikken og sangene, da der ses lidt for lyst på livet heri. Musikken leveres ganske velspillet af kapelmester Henrik Svenning og hans liveorkester. Lydmanden må dog gerne skrue en lille smule ned, så det hele ikke buldrer og brager imod os.
Musical Asger Jorn – vild kærlighed og fri kunst bliver et flot, om end ikke fuldendt portræt af både mennesket og kunstneren Asger Jorn. Mathias Flint fylder perfekt rollen som Jorn ud, og det er i høj grad hans fortjeneste, at vi holder ved hele vejen igennem. Vi forstår måske ikke personen Jorn, men vi forstår, hvorfor kunsten er så vigtig for ham, at han til tider tilsidesætter alt andet. Det er lidenskaben, ikke videnskaben, der er vigtig – kunsten er nemlig alt!
Musical Silkeborg
Jysk Musikteater, Papirfabrikken 80, 8600 Silkeborg
Spilleperiode: 19. oktober-3. november 2024
Set den 23. oktober 2024
Foto: Musical Silkeborg
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Mathias Flint og Katrine Jenne samt en række lokale semiprofessionelle skuespillere
Manuskript: Magnus I. Berg
Musik: Steffen Schackinger og Thomas Møller
Sangtekster: Helle Hansen
Instruktion: Thomas Agerholm og Annalouise Gomard
Instruktørassistent: Stine Skovby
Scenograf: Thomas Agerholm
Lysdesigner og scenograf: Sune Verdier
Kostumer: Agnethe V. Pedersen
Lyddesigner: Lars Gaarde
Kapelmester: Henrik Svenning
Varighed: Ca. 2 timer og 45 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod