Anmeldelse: Bag facaden, Herning Ny Teater

Anmeldelse: Bag facaden, Herning Ny Teater

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Hvad sker der, hvis den ubetingede kærlighed mellem mor og barn på uforklarlig vis aldrig kommer på plads, og hvis den aldrig bliver som forventet? Kan et sådant koldt bånd mellem mor og barn nogensinde opvarmes? Og kan man nogensinde finde ind til hinanden efter 24 år med en vis distance til hinanden? Dette bliver der blandt andet stillet skrapt på i Bag facaden på Herning Ny Teater.

I Bag facaden møder vi Ann-Katrine, som skal på en tiltrængt weekendtur med sin kæreste. Midt i pakningen dukker datteren Cecilie op. Hun er vendt hjem, da hun er droppet ud af sit studie, og netop også er blevet smidt ud af sit kollegium. Cecilie spørger, om hun må bo hos Ann-Katrine og kæresten, indtil hun finder ud af næste skridt. Det er starten på et skæbnesvangert og afgørende døgn for mor og datter, som siden Cecilie kom til verden har haft et distanceret og koldt forhold.

Ann-Katrine, som spilles af Charlotte Munck, fortæller undervejs publikum om den lykke, hun følte, da hun fandt ud af, at hun var gravid med Cecilie. Det er tydeligt at mærke, hvilket stort øjeblik det var, og hvor meningsfuldt det var for Ann-Katrine. Denne lykke og meningsfuldhed blev med et afløst af afsky og skam, lige så snart Cecilie blev født og lagt på Ann-Katrines bryst. Det er meget stærkt, at mærke den nerve som Charlotte Munck finder ind til. Det er så råt og så ægte at være vidne til.

Undervejs i forestillingen veksles der mellem at publikum overværer dialogen mellem mor og datter, og at Ann-Katrine taler direkte til publikum. Man bliver taget ud af den aktuelle handling og trukket med tilbage til fortiden som Ann-Katrine udfolder på denne vis. Det fungerer rigtig fint som en baggrundshistorie for publikum.

Ud over den talte tekst omfavnes publikum også af Morten Frank Larsens velklingende baryton. Operaen spiller nemlig en central rolle i forestillingen. Det viser sig, at Cecilies far var operasanger, og ham bliver Morten Frank Larsen derfor også præsenteret som. Undervejs i forestillingen er hans stemme og sang med til at sætte publikum i den rette sindsstemning, og det understøtter lyduniverset, som er skabt af Marcus A. Hjelmborg, også.

Det er et spændende greb, at lade operaen have en central rolle i forestillingen. Ud over at lyde smukt, kan det vække genklang og følelser i en. Nogle steder overtager operaen dog lidt forestillingen, uden at det nødvendigvis har sin plads. Og til tider er kontrakten mellem tekopper og hverdagen for stor op imod silkesæt og silkekappe. Til tider bliver man taget ud af den virkelighed, som Ann-Katrine og Cecilie oplever.

Cecilie, som spilles af Laura Kjær, vender hjem til sin mor i håb om husly, men også i håb om at komme deres relation til livs. Til tider bliver Laura Kjærs konfrontationer en smule overfladiske overfor Charlotte Munck. Men når hun virkelig får fat i nerven, så er hun til at mærke, og det er også til at mærke, at den familierelation hun har haft, ikke har været som alle andres.

Scenografien lavet af Nikolaj Heiselberg Tarp, er både enkel, men på samme tid skaber den flere niveauer og rum. Og i samarbejde med lysdesignet lavet af Ise Klysner Kjems får scenografien en helt anden dimension, og der kan pludseligt bindes forskellige følelser op på de forskellige situationer, alt afhængigt at hvilken nuance lyset har, og hvordan det belyser scenografien og de medvirkende. Det er meget flot løst, og omfavner forestillingen og dets budskab.

Det gamle Team Teatret i Herning har netop skiftet navn til Herning Ny Teater. De har skabt nye omfavnende rammer for teatret, og som teaterdirektør Michael Asmussen udtaler, skal Herning Ny Teater være i stand til at underholde, og det skal være i stand til at skabe genklang i vores bevidsthed. Og det gør teatret blandt andet med egenproduktionen Bag facaden. Forestillingen stiller skarpt på relationen mellem børn og deres forældre – på godt og ondt – og den forvirring og håbløshed der kan opstå. Det er stærkt og råt men også hjertevarmt at være publikum til.

Herning Ny Teater, Østergade 32, 7400 Herning

Spilleperiode: 19. september-12. oktober 2024

Set den 5. oktober 2024

Fotos: Mingo Photo

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Charlotte Munck, Laura Kjær og Morten Fransk Larsen

Dramatiker: Thomas Markmann

Instruktør: Kamilla Bach Mortensen

Scenograf: Nikolaj Heiselberg Tarp

Lyddesigner og komponist: Marcus A. Hjelmborg

Lysdesigner: Ise Klysner Kjems

Kostumier: Mørup Kostumer v/Hanne Mørup

Varighed: Ca. 1 time og 45 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *