Anmeldelse: Big Bang Company, Dansk Rakkerpak

Dansk Rakkerpaks lette sceneudstyr og bænke står igen klar ved Vor Frue Kirke. Denne solrige og varme søndag eftermiddag er der godt fyldt op af både børn og voksne på bænkene. Det er dog samtidig en del af charmen ved udendørs og gadeteater. Vi startede derfor med sende gode tanker til vejrguderne – og det holdt tørt og solrigt under hele forestillingen!

I år er de rykket ind med cirkusset ”Big Bang Company” indeholdende diverse gøglerier. Vi er kommet til cirkus – og hverken popcorn, postkort eller savsmuld skal vi snydes for. Big Bang Company består af de to ældre og lettere slidte artister Nicko (Niels Grønne) og Speedy (Niels Peter Kløft), og både dem og selve cirkusset og teltet har set bedre dage. Det forhindrer dog ikke de to artister i stadig at ville optræde – viljen til og ønsket om at optræde fejler intet! Som sagt, så gjort. Udover de to artister sidder deres musikant (Søren Møller Pedersen) øverst oppe over indgangen til scenen.

BigbangCompany_SK8

Speedy har længe ønsket at blive klovn, og den røde næse er klar – og lur mig om det ikke også lykkedes for Speedy at optræde som klovn i cirkuslivets efterår. I manegen optræder også dyrene (eller i hvert nogen af dem…), herunder særligt den frække abe Bing Bong – som må spilles af Speedy! Herudover oplever vi også akrobaterne og til sidst kanonkongen, hvor Speedy ikke heeelt er klar til at komme i kanonen. Men publikum engageres til at holde nettet, som han skal ramme i, og Speedy kommer i kanonen. Hvordan dét ender, skal ikke afsløres her – men det bringer de to aldrende artister sammen.

Christian Q. Clausen har stået for scenografien, og ligesom sidste år får Dansk Rakkerpak meget ud af lidt. På få sekunder forvandles cirkusmanegen til de bagvedliggende garderober, og både scene, bur og kanon fungerer rigtig fint. Hertil er tilsat en fornem musik- og lydside, som passer rigtig godt til forestillingen om at være hensat til en cirkusmanege.

BigbangCompany_SK6

Udover komikken rummer ’Big Bang Company’ også andre vigtigere temaer. Dansk Rakkerpak skriver selv på deres hjemmeside, at der er tale om ”en vedkommende forestilling om livslangt partnerskab, venskab, kriser, kompromisser og stor kærlighed til en metier.” Dette sammenfatter egentlig emnerne ganske godt. Det kan godt være, at livet går på hæld, men så længe, at viljen er til stede, kan man gå igennem alle kriserne, indgå de nødvendige kompromisser og stadig have venskabet og kærligheden til ens profession i behold. Temaerne bliver behandlet elegant i forestillingen uden at blive for meget. Både komikken og alvorligheden er på plads i rette forhold. Respekt!

Der er fart over feltet i det meste af forestillingen, og ’Big Bang Company’ fungerer som helhed godt. Visse af scenerne bliver lige en brøkdel for lange, og hen imod slutningen af forestillingen begynder nogle af de børnene at sidde lidt uroligt. Man kunne med fordel af strammet forestillingen en smule op, så havde den siddet i skabet.

Men Dansk Rakkerpaks ’Big Bang Company’ er stadig både charmerende og elegant gadeteater. Det er god underholdning for både børn, barnlige sjæle og voksne, og det er et fint afbræk i sommervarmen. Kom afsted – og bed om godt vejr! Det er ganske gratis!

Dansk Rakkerpak

Frue Plads, ved Vor Frue Kirke, Kbh. K

Spilleperiode: Spiller på Frue Plads til og med den 3. juli 2016. Herefter på turné rundt i Danmark