Anmeldelse: Børglums stemmer, Børglum Kloster (Grummes Teater)

Grummes Teater med teaterleder og skuespiller Kristian Grumme i spidsen inviterer igen i år på en sensommervandreforestilling et nyt sted i landet. Denne gang er turen kommet til Nordjylland, hvor Børglum Kloster ved Vrå i Vendsyssel danner ramme om fortællingen. Også i år er det et nedslag i både lokalhistorien, men i høj grad også den større Danmarkshistorie.

Formatet er også det samme, hvor vi på, i og omkring lokaliteten vandrer til forskellige steder, hvor vi samlet får seks små historier med udgangspunkt i stedet og historiens store vingesus. Formatet vækker derved historien til live. Denne måde at fortælle historie på er konceptets store force.

Gennemførelsen i år er dog en smule anderledes end i de foregående år. Tidligere har der været flere hold, som hver især har startet ved én fortælling og derefter bevæget sig videre til den næste, og hvor fortællingerne ikke behøves opleves i én bestemt rækkefølge. I år starter og slutter alle 30 deltagere pr. hold med de samme fortællinger, som kronologisk går baglæns – dog ikke i klostrets fulde historie.

Børglum Kloster har været et magtcentrum i Nordjylland. Stedet kendes fra slutningen af 1000-tallet, og der har både været kongsgård, bispesæde og munkekloster her. Ved Reformationen i 1536 blev klostret overtaget af kronen og tildelt til adelsmænd, inden det senere blev lagt under Sorø Akademi. I 1669 blev det solgt til privat eje. Siden 1835 har klostret været i slægten Rottbølls eje, og i dag er selve klostret indrettet som museum om stedets historie.

Det er en noget broget og lang historie, og der er mange facetter. Det er derfor noget af en opgave, som dramatiker Simone Isabel Nørgaard har stået overfor. Overordnet er det dog lykkedes hende at skrive en fin fortælling, hvor der laves interessante nedslag i klostrets historie. Kasper Jacob Sejersen har behændigt fået samlet historierne, som suppleres smukt af Stig Christensens musik.

Men vi kommer ikke helt tilbage i tiden, da vi ender i starten af 1700-tallet, hvor Frederik Kiærskiold kommer til, og den samlede historie er ikke den mest velskrevne af de – indtil videre – tre vandreforestillinger, som Grummes Teater har stået for. Det kan skyldes bestillingen fra teatret, men jeg savnede lidt, at historien gik endnu længere tilbage i tiden. Dermed dog ikke sagt, at historien ikke kan noget.

Historien starter i klosterkirken, hvor vi møder forfatteren Knud Sørensen. En oktoberaften i 1962 er han og familien på vej hjem til Vendsyssel efter et familiebesøg, og de beslutter sig for at køre forbi Børglum Kloster. Klostret er der bare ikke – det er væk! Er det mon forsvundet? Eller har hans bevidsthed spillet ham et puds? Svaret svæver i vinden, men Kristian Grumme som forfatteren får os til at tro på historien, og det vækker vores nysgerrig om dette historiske sted.

H.C. Andersen har også besøgt klostret to gange, og han håbede at finde inspiration her, hvilket dog ikke altid helt lykkedes. Kristian Halken skildrer udmærket, men også lidt simpelt både forfatterens pylrethed, men også hans higen efter inspirationen.

Ved klostrets østgavl møder vi Gudrun Elisabeth Rottbøll, som fortæller historien om sønnen ”Mik”, der var modstandsmand, og som blev likvideret af besættelsesmagten i 1942. Historien fortælles bevægendei både krop og stemme af Sonja Oppenhagen, der viser os moderens stærke kærlighed og stolthed over sønnen, men den tunge sorg og andægtighed rammer også os.

Herefter møder vi Rosalie Frederikke Rottbøll, der som 20 årig flyttede fra København til Børglum Kloster, hvor hun blev gift med Christian Michael Rottbøll, der gjorde politisk karriere, hvorfor han ofte var i København, alt imens hun var alene på klostret, hvor hun efterhånden satte sig ved klaveret og komponerede vemodig musik, inden hun ender på anstalten Montebello. Laura Bros portræt rummer både ensomheden og det store fravær, der gør, at det hele kokser.

Marie Triepcke, senere Krøyer, kom også på Børglum Kloster. Her fejrede hun sin 20 års fødselsdag, og hun gemmer sig her for at slippe for storbyens mange nysgerrige blikke. Hun kæmpede for kvinders rettigheder, og hun malede malerier fra Vesterhavet og egnen omkring klostret. Marie Reuther giver os et portræt af en yndig, men samtidig viljestærk og klog kvinde.

Til slut møder vi Frederik Kæir de Kiærskiold, der var søn af en gårdfæster, men han skabte sig en betydelig formue, så han både kunne købe titel og Børglum Kloster. Han havde ry for at være en hård godsejer, der tilmed sløjfede klostrets kirkegård, der endnu benyttedes. Det gik dog ikke ustraffet hen, så han begyndte at spøge på klostret. Tilpas usympatisk spilles han af Preben Kristensen, som også morsomt, drillende og livligt (!) giver sine udfald som spøgelse, inden han igen forsvinder ned i den tilstødende kornmark, mens han ledsages af det mørke kor.

Børglums stemmer er – i lighed med teatrets andre historiske vandreforestillinger – derved kreativ historieformidling, som er både troværdig og spændende. Og tak til slægten Rottbøll for at åbne klostret for os. Det er derfor bestemt en tur til Vendsyssel værd.

Grummes Teater

Børglum Kloster, Børglum Klostervej 255, 9760 Vrå

Spilleperiode: 19. august-3. september 2023