Anmeldelse: Butterfly, Frederiksø, Svendborg (Operaen i Svendborg)

Efter 13 år på Valdemars Slot skiftedes både navn og omgivelser. SlotsOperaen blev til Operaen i Svendborg, og fremadrettet vil de spille på en location til hver forestilling. I 2021 spilles udendørs på havnekajen i Svendborg, hvor årets forestilling Butterfly er bygget over Puccinis verdensberømte opera ”Madame Butterfly”.

Handlingen foregår i Japan i 1904. Cho Cho San (Butterfly) er en uselvisk japansk geisha, som forelsker sig i den amerikanske officer Pinkerton. De to bliver da også gift. Hun er forelsket og gravid, så da han forlader Japan for at rejse hjem til USA, er hun overbevist om, at han vil komme tilbage.

Ventetiden er lang. Butterfly har troet så meget på kærligheden, så hun har truffet nogle valg, der har udstødt hende af familien, så hendes eneste hjælp er veninden Suziki. I mellemtiden forsøger bejleren Yamadori at vinde hendes gunst – uden held. Og Pinkerton kommer tilbage. Problemet er blot, at han også har sin amerikanske hustru med. Butterfly er fortvivlet. Hun overlader barnet til Pinkerton, inden hun tager livet af sig selv.

Udover at være en mere eller mindre banal kærlighedshistorie, rummer historien også mere vigtige emner. Historien sætter også fokus på kulturforskellene og udfordringerne ved kærlighed på tværs af kulturer – er det mon ægte kærlighed? – og på (da)tidens kvindesyn. Disse emner ligger oftest i baggrunden, hvilket også er tilfældet her, hvor hovedfokusset er på selve kærlighedshistorien. Denne Butterfly skiller sig derfor ikke ud fra flertallet af andre opsætninger af historien, men det kunne have interesseret at inddrage mere af denne vinkel også.

Elsebeth Dreisigs Butterfly er noget nær perfekt. Den er velsunget, og hun rummer hele Butterflys følelsesregister fra kærligheden over ventetidens længsel til fortvivlelsen. Jacob Skov Andersen er en flot, men også noget kynisk, og også velsyngende Pinkerton. Butterfly og Pinkerton er normalt nogenlunde jævnaldrende, hvilket der ikke er skelet til her, men alligevel fungerer det glimrende. Kærlighed har ingen alder. Deres samspil fejler heller ikke noget, om man tror oprigtigt på, at deres kærlighed er ægte. Ditte Errboe er også fin som Butterflys veninde Suzuki, der er Butterflys eneste fortrolige, der forsøger at holde modet oppe hos hende.

Instruktør Anne Barslev moderniseret og tilpasset historien en smule – og så ikke helt alligevel. Handlingen foregår i nutiden med mobiltelefoner, lokal giftefoged, nutidig tøj, sushi og med øl, rom og cola og chips til bryllupsfesten, mens Yamadori kommer i en åben sportsvogn! Når nu indpakningen er opdateret, kan man undrer sig lidt over, at man ikke også har turdet opdatere det indeni en smule. Ville Butterfly have ventet SÅ længe i dag, og ville hun måske ikke have gjort bare lidt mere for at opspore og vende kærligheden tilbage?

Gøje Rostrups scenografi udnytter placeringen på havnen i Svendborg ganske fint ved Pinkertons ankomst, og handlingen passer godt i ind i de rå og barske havnemiljø, men derudover er den lidt for fersk og nærmest ikke eksisterende. De røde blomster, herunder den store røde blomst bagerst, som i øvrigt udnyttes effektfuldt til slut, giver et lille brud, men ellers er der ikke meget for øjet at se på. Kostumemæssigt går det bedre, hvor vi særligt ser Butterflys deroute i hendes kostumer.

Musikken under ledelse af Magnus Larsson er her reduceret til et lille kammerorkester, som er placeret i to containere ude i siden. Hverken musikken eller lyden fejler noget. Musikken er velspillet, og orkestret yder bestemt Puccinis musik retfærdighed.

Butterfly synges på dansk i Holger Bolands fine oversættelse. Sangernes lyd fejler heller ikke noget, og den går klart igennem, når havnens liv og måger da ellers vel.

Samlet er Operaen i Svendborgs version af Puccinis Butterfly bestemt seværdig, hvor særligt de to hovedpersoner, Elsebeth Dreisig og Jacob Skov Andersen, og det yderst velspillende orkester giver liv til historien, som instruktør Anne Barslev fint har givet et lettere moderniseret touch. Så håb på godt vejr og smut en tur på havnen i Svendborg!

Operaen i Svendborg

Frederiksø, Havnen i Svendborg

Spilleperiode: 3.-14. august 2021

Set den 3. august 2021

Medvirkende: Elsebeth Dreisig, Jacob Skov Andersen, Ditte Errboe, Jørn Pedersen, Mathias Hedegaard, Jonathan von Schwanenflügel, Emma Oemann, Anders Petrov-Neldeborg og Sigrid Rudberg Larsen/Agnes Skovgaard Vedel/Adrian Bjarnason Christensen

Instruktør: Anne Barslev

Scenograf og kostumedesigner: Gøje Rostrup

Kapelmester og dirigent: Magnus Larsson