Anmeldelse: Den Lille Prins, Grønnegårds Teatret (DDSS København)
- By: Julie Vad Birkholm Madsen
- On:
Af Julie Vad B. Madsen
”Alt kan ske med barnefantasi”. Den Danske Scenekunstskole Københavns otte kommende tredjeårsstuderende tager os med på en rejse ind i fantasiens verden i deres fortolkning af ’Den Lille Prins’ – og det er en rejse der er mere end værd at tage. Selvom Antoine de Saint-Exupérys ’Den Lille Prins’ er fra 1943 kan den stadig fortælle os noget.
Sæt dig til rette på de udendørs bænke og bliv forført, charmeret, underholdt i en grad, som jeg sjældent har set. Forestillingen bringer både grin og tårer frem hos publikum; man er med andre ord inddraget fra start til slut, og stykket appellerer bredt til både børnene og de voksne.
Plottet er meget simpelt. En pilot styrter ned i Saharaørkenen og møder den lille prins, som fortæller, at han kommer fra en fremmed planet; asteroide B-612 for at være mere præcis. Den lille prins fortæller så piloten om sin rejse fra planeten og hans talende blomst forbi seks planeter, inden han når jorden. På sin rejse møder han en magtsyg konge, en selfie glad forfængelig, en syngende dranker, en travl forretningskvinde og en lygtetænder. Alle bidrager de til prinsens verdensforståelse og søgen efter en ven. Men den lille prins savner samtidig også sit hjem.
Stykket leverer den ene livsfilosofiske pointe efter den anden, som publikum kan tage med sig, og som sætter sig hos publikum. ”De voksne skal have alting forklaret”, ”Kan man fælde en retfærdig dom over sig selv, er man en vis mand” og ”Ord er rod for misforståelser” for nu blot at nævne et par stykker. De bliver leveret med en indlevelse, som man kan mærke, og disse svære spørgsmål sættes fornemt i børnehøjde.
Sargun Oshanas iscenesættelse og Niels Pedersens oversættelse er fungerer rigtig godt. ’Den Lille Prins’ rejse ledsages af musikalske indslag, som passer rigtig fint ind i historien. Der er ingen mikrofoner eller band. Al musik laves på guitar, xylofon eller en trommekasse, og lyden og enkeltheden går klart igennem.
Musikken er ledsaget af Ida Munk Ørstrøm og Lise Birchs simpel, men meget virkningsfulde scenografi, som består af malerier, der bliver vendt på skift for at vise, hvor langt man er i historien. Disse malerier fungerer rigtig godt sammen med resten af historien. Tilsat pilotens flyver og enkle, men virkningsfulde rekvisitter, som komplementerer fortællingen fornemt, giver det samlet en rigtig flot ramme. Store ting udtrykkes enkelt og uden omsvøb.
Der er tale om otte talentfulde unge (Alba August, Anton Hjejle, Emil Prenter, Emma Silja Sångren, Jakob Åkerlind, Mette Klakstein, Nicolai Jørgensen og Rikke Westi), som alle bidrager til stykket. Alligevel vil jeg fremhæve to, selvom jeg kunne have fremhævet alle. Den lille prins, som spilles af Alba August, bliver fremført præcis så drømmende som den lille prins skal. Man kan sige at en prins normalt skal spilles af en mand, men Alba leverer en barnlig nysgerrighed, som man ikke kan andet end holde af.
Den næste, som jeg vil fremhæve, er piloten, som spilles af Emil Prenter. Selvom han sidder på sidelinjen ved hver af prinsens fortællinger om sine besøg på de forskellige planeter, følger man, hvad han laver, og under hans afsluttende sang for prinsen sad både min ledsager og jeg med en lille tåre i øjnene. Det var stærkt, og det var smukt.
Jeg vil med mine stærkeste anbefalinger opfordre alle til at se stykket – både børn og voksne. Jeg ved, at jeg I hvert fald gerne vil se det igen.
Gæstespil fra Den Danske Scenekunstskole København
Grønnegårds Teatret, Bredgade 66, 1260 København K
Forestillingen spiller i Designmuseum Danmarks Have, Bredgade 68, 1260 København K
Spiller indtil 24. juli 2016
Spilledato: 2. juli 2016
Fotos: Bjarne Stæhr
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
http://www.groennegaard.dk/den-lille-prins/
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod