Anmeldelse: Den Sagtmodige, TELL to JOY/Kapellet på Assistens Kirkegård
Af Jonas Gudmand
Det at se ‘Den Sagtmodige’ er for dig, der holder af at se en klassiker fortolket med stor nerve og intensitet. Monologen er skrevet af den verdensberømte russer Fjodor M. Dostojevskij (1821-1882), og dermed kan denne forestilling være en form for teaterdannelse for dig, der gerne vil lære mere om, hvad teater kan. Mandlige skuespilaspiranter kan her opnå stor inspiration til, hvordan en mand kan fortolke en dramatisk tekst.
‘Den Sagtmodige’ bliver spillet et vidunderligt sted, Kulturcentret Assistens, der ligger ved Assistens Kirkegård. Allerede inden forestillingen gik i gang, blev jeg opfyldt af velvære og ro alene ved at være i den del af København.
I det lille intime scenerum ser vi skuespilleren Viktor Melnikov akkompagneret af Adam Ørvad på accordeon. Adam Ørvads spil er en virkningsfuld og stærk måde at få underbygget fortællingen i ‘Den Sagtmodige’, og det giver nogle behagelige små afbræk i det teksttunge univers.
Det er dog ikke mere teksttungt, end at Viktor Melnikov har en formidabel evne til at danne billeder for os, når hans karakter fortæller om hans kone, der netop har begået selvmord. Hele omdrejningspunktet for stykket er, hvordan han vil fortælle om, hvordan han først mødte hans kone, og hvordan hun endte med at springe ud fra et vindue.
Forestillingen helt store styrke er Viktor Melnikovs fortolkning af hans karakter, der er en meget alvorlig og selvretfærdig mand. Hans følelser skifter imellem at være neutral og så mange nuancer af vrede, fortvivlelse og sorg. Der er noget smukt over at se en rigtig mand være tæt på at bryde sammen. Han er på bristepunktet flere gange.
‘Den Sagtmodige’s styrke er samtidigt også dens svaghed. Jeg bliver ikke helt fanget af karakterens person, da han mest veksler mellem de føromtalte stemninger. Hvor er for eksempel den rene glæde ved at have vundet en magtkamp over sin kone? Hvor er glæden, når karakteren rent faktisk nævner sin glæde, da han hører sin kone synge?
Det at være sagtmodig betyder, at man ikke protesterer eller beklager sig (Den danske ordbog), og det er ulykken i historien, at den mandlige karakter undertrykker sin kone i sine følelsers vold og dermed fjerner hendes frimodighed (at være ubekymret og åben) til nærmest kun at være sagtmodig.
Det er den mest ubehagelige karakter, jeg nogensinde har stødt på i en teaterforestilling. Manden undertrykker tydeligvis sin kone, og han er selvfornægtende og kan ikke se hans væmmelige handlinger mod hende. Han bliver ekstremt vred og sorgmodig, fordi han ikke forstår, hvorfor hun ikke elsker ham.
‘Den Sagtmodige’ er en teateroplevelse værd, fordi du møder en skuespiller, der er en forrygende fortolker, der virkelig har fat i nerven i karakteren. Samtidigt er historien en, der ikke kan undgå at få dig til at tænke over, hvordan du behandler dine nærmeste. Mon jeg gør noget ubevidst, der kan minde om ham?
Med Shakespeares modbydelige karakterer Iago og Richard d. 3. er der dog noget charme og tiltrækkende ved deres ellers onde handlinger. Det at det nærmest er umuligt at få sympati med den mandlige karakter i ‘Den Sagtmodige’ er virkelig interessant, fordi jeg som publikum bliver nødt til at forholde mig til hele historien på en måde, jeg aldrig før har skulle.
Da jeg går ud fra forestillingsrummet er vejret skiftet fra en frimodig stemning – og til at minde om den sagtmodiges skæbne. Betagende.
TELL to JOY
Kulturcentret Assistens, Kapelvej 4, 2200 København N
Forestillingen spiller til d. 3. juni, den 19.-20. juni 2015 under CPH STAGE og igen i flere perioder i sæson 2015/16
Kalender: http://fjodordostojevskij.dk/
Spilledato: 6. maj. 2015
Fotos: http://fjodordostojevskij.dk/
Har du lyst til at købe billet? Se nærmere på forestillingens officielle hjemmeside: http://fjodordostojevskij.dk/
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod