Anmeldelse: The Blazing World, Aveny-T (gæstespil fra Mungo Park)

Af Mia Søndergaard, gæsteanmelder

Forestillingen “The Blazing World” er for de lidt mere erfarne teatergængere, der sætter pris på det rene teater uden så meget fikumdik.

Forestillingen starter ud med, at de tre skuespillere; Christine Albeck Børge, Henrik Prip og Kasper Leisner træder ind på scenen sammen, og Henrik Prip lægger ud med at tale direkte til publikum og bryde den 4. væg. Han introducerer sig selv og sine to medskuespillere og fortæller den vigtigste præmis for deres forestilling: de spiller alle tre de samme roller på skift. En vigtig detalje og god hånd at række til publikum, da forestillingen ellers godt kunne have været svær at følge med i.

Det er et eksperiment, hun gennemgår for at få bekræftet sin skepsis overfor den mandsdominerende kunstverden, hun gerne vil frem i, og da hun efter tredje og sidste udgivelse vil stå frem og fortælle alle om eksperimentet, bliver hun fældet og skubbet udover randen – hendes liv sat på spidsen.Forestillingen handler om kunstneren Harriet Burden, og hvordan det er som kvinde at ville frem i en verden, hvor mændene regerer. Men Harriet er en kvinde med pondus, og hun beslutter sig for at lave et eksperiment; nemlig at lade 3 forskellige mandlige kunstnere “udgive” hendes værker, så de dermed får mere og bedre omtale, end hvis hun selv havde udgivet det.

Vi bliver som publikum kastet imellem fortid og nutid, imellem anmeldelser og kunstinstallationer, fortællinger om Harriets liv nu og Harriets liv dengang. Alt sammen noget der opbygger et spændende, levende og ikke mindst indviklet univers, hvor man sidder på kanten af sædet med åben mund for at fange det hele.

Skuespilpræstationerne er helt eminente, og de klarer alle tre de mange forskellige roller til perfektion. At lave et sammenspil, 3 mennesker imellem, hvor de hver især skal hoppe ind og ud af forskellige roller, kræver enormt meget timing og tilrettelæggelse, og man må sige, at de har gjort deres hjemmearbejde, for der er ikke en eneste overgang, der virker påtaget.

At de derudover ikke har særlig mange rekvisitter og andre virkemidler til at løfte forestillingen, gør det hele endnu stærkere og renere at se på.

Til at illudere kunstinstallationer, fungere som lejlighed, belyse med essentiel tekst og video og skabe stemning, har de en væg stående midt på scenen, som består af 7 høje LED-skærme, hvoraf 3 af dem kan køres bagud og dermed skabe nye rum og indgange. Et kæmpe virkemiddel, der giver forestillingen en helt speciel karakter, og som på mig virkede enormt inspirerede og fængende – den væg kunne så mange ting, at hver gang de viste den fra en ny “vinkel”, blev jeg endnu mere overrasket og betaget.

Den ses her med resultatet på Harriets første “samarbejde” med kunstneren Anton Tisch:

Det skal siges, at forestillingen “The Blazing World” er meget tung og rolig i sit tempo, og der er rigtig meget tekst, som er vigtig for forståelsen af historien. Det er bestemt ikke en dårlig ting, hvis man, som nævnt tidligere, er en erfaren teatergænger. Men i en forestilling på 1 time og 30 min uden pause – og uden de klassiske virkemidler som sang og dans, hvor hjernen får et pusterum – er det altså om at holde tungen lige i munden og lade sig fuldstændig overgive til forestillingens præmisser.

Jeg kan klart anbefale “The Blazing World”, da ikke kun skuespillerne og scenografien er i top, men selve historien om Harriet Burden er enormt spændende.

Forestillingen er af Mungo Park, men spiller på Aveny-T, Frederiksberg Allé102, 1820 Frederiksberg C

Forestillingen spiller fra d. 30. maj til d. 2. juni 2015