Anmeldelse: Von Trier, Persona Non Grata, Teater V

Af Amalie Sloth de Fine Licht

Hvis du ikke har en interesse i Lars Von Triers person og ved lidt om hans film og hans optræden i medierne, vil du, ligesom jeg, ikke få helt så meget ud af forestillingen, som den har potentiale til. Til gengæld sætter forestillingen et aktuelt emne til diskussion; har ytringsfriheden sin grænse?

Forestillingen er den tredje og sidste del i det, som dramatikeren Jakob Weis kalder en ‘national faktionstrilogi’. Forud for ”Von Trier, Persona Non Grata” har Teater V kastet sig over de to kulturpersonligheder Kristian Von Hornsleth og Casper Christensen. Begge forestillinger bliver der refereret til i ”Von Trier, Persona Non Grata”, men det er ikke nødvendigt at have set de foregående forestillinger for at få noget ud af denne.

1

”Von Trier, Persona Non Grata” er delt op i to dele. I første del møder vi den excentriske Lars Von Trier, som planlægger at iscenesætte det omtalte pressemøde i Cannes hvor han udtaler ordene ”Okay, I’m a Nazi”. Der hyres to skuespillere til at spille ham selv og Kirsten Dunst, og optagelserne begynder, eller bliver ved, for alting bliver optaget og instrueret, når Lars Von Trier er til stede. Vi bliver præsenteret for talende, udstoppede dyr, dukketeater med kønsdele og Hitler og tekniske uheld, som er nøje planlagt i en uendelig grænsesøgende leg mellem, hvad der er virkelighed og fiktion.

En egentlig handling og et æstetisk udtryk er blevet nedprioriteret. Det er manuskriptet, som giver forestillingen sin værdi, og det betyder, at der er mange ord, som publikum skal forstå og reflektere over. ”Von Trier, Persona Non Grata” kræver noget af tilskueren. Skuespilleren dekonstruerer konstant den præmis, som publikum lige er hoppet på, og sproget er til tider meget komplekst. I sidste ende blev jeg lidt træt af dette ordsnobberi – det ville klæde teksten at være mere enkel og ligetil.

2

Teater V og Jakob Weis stiller spørgsmålstegn ved vores højt beskattede ytringsfriheds grænser. Er det etisk forsvarligt at iscenesætte et andet menneskes identitet i en forestilling?

Ligesom Von Triers film vil ”Von Trier, Persona Non Grata” sikkert dele vandene.

Forestillingen giver stof til eftertanke og er en meget komplekst oplevelse. Det er teater på en ny måde, hvor historien bliver tilsidesat for et enkelt spørgsmål; Gør Teater V sig skyldig i uetisk omgang med ytringsfriheden med forestillingen ”Von Trier, Persona Non Grata”?

Teater V, Prøvehallen i Valby, Porcelænstorvet 4, 2500 København

Spiller indtil 31. maj 2015

Spilledato: 3. maj 2015
Fotos: Søren Kuhn

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side: http://www.teater-v.dk/index.php

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: DANCE – Copenhagen Hip Hop Festival, Bellevue Teatret

Af Carina Blangsbøll Se ’DANCE’ – Copenhagen Hip Hop Festival, hvis du er til ...

Anmeldelse: BLAM!, Europa (Kristján Ingimarsson Company)

Af Ea Melissa Christiansen   Elsker du en tegneserier, actionfilm og skuddrama? Sidder du ...

Anmeldelse: Trediveårskrigen, Huset (Teater VíGDìS)

Af Julie Meilstrup, gæsteanmelder   ’Trediveårskrigen’ henvender sig især til kvinder omkring de tredive, ...

Anmeldelse: Missing, Secondhand Women og Ctrl+Art

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   ’Missing’ er en international forestilling, der er meget ...