Anmeldelse: Det fede singleliv – Stor ståhej for Benny & Trisse, Bremen Teater (FolkeOperaen)

Af Jonas Lehmann Rasmussen og Christian Skovgaard Hansen

FolkeOperaens nye musical ’Det fede singleliv – Stor ståhej for Benny & Trisse’ er en nyfortolkning og lettere tilpasning af William Shakespeares ’Stor ståhej for ingenting’. Sådan er det heldigvis ikke helt i musicalen!

Niels Brunse har nyfortolket, og han har stået for teksten frit efter Shakespeares forlæg. Teksten er i et vist omfang ført up to date, men den er i øvrigt loyal overfor Shakespeares historie. Men teksten rammer os desværre ikke, og meget af den glider lidt for let ned, så vi ikke får alle lagene i historien med. Meget af letheden skyldes, at alle birollerne, som f.eks. Don John, der i stykket snedigt omdøbes John Donsen, faderen og mange andre ikke optræder i selve stykket, men kun nævnes, og Shakespeares kendte komedie bliver derfor mere en ramme for musikken i stedet for at være den bærende fortælling. Teksten bliver for pæn og intetsigende, så (kærligheds)historiens både glade og mere triste elementer bliver lidt for ens, så de ikke rammer os i hjertet.

_m5a8344-1600x1200

Men der er bestemt også gode toner i musicalen. Bent Fabricius-Bjerre har komponeret musikken, som passer perfekt til både Shakespeares oprindelige historie, men også til den historie, som vi her er vidner til. Det er musikken, som smukt binder handlingen sammen, og man kan sagtens sidde og nyde musikken alene.

Scenografien har Stine Mai Bjerregaard stået for. Vi er på hotellet, hvor både brudeparret Helle og Claus, men også Benny og Trisse har værelser. Scenografien er flot, og man føler sig uden problemer hensat til et lille hyggeligt hotel på landet. Klaveret er blevet maskeret til at ligne en receptionsskranke, og med en smule lysændring føler man sig straks hensat til kirken hvor brylluppet skal stå.

_m5a8380-1600x1200

Bag hotelskranken – og klaveret – sidder pianist Jacob Beck. En god og charmerende omstændighed. Han sørger for, at Bent Fabricius-Bjerres flotte musik kommer fantastisk ud til publikum. Samtidig varetager han en række biroller i historien. Udover hotelportieren kan vi kan blandt andet både opleve ham som både blomsterhandler, præst og reporter, og han giver i alle rollerne nogle varme og realistiske karakterer.

Joachim Knop og Tuva Semmingsen spiller alle rollerne gennem fortællingen – med undtagelse af Becks fantastiske biroller. Knop er veloplagt, og han leverer en tilpas mængde charme, råhed og komik til sine roller. Semmingsen er derimod mere stiv, og hun savner den samme karisma, som Knop har. Stort set alle karaktererne, på nær Benny, som spilles af Knop, ender nærmest med at være karikaturer, hvilket kan tillades i komedien, som stykket stræber at være, men det medfører, at Shakespeares kærlighedshistorie forsvinder til ære for komedien. Derfor får stykkets pludselige alvorligere drejning heller ikke den ønskede effekt, for man kan ikke spejle sig i rollerne.

_m5a7983-1600x1200

Samme betragtninger gør sig gældende med hensyn til de tos sangpræstationer, hvor Knop leverer en god og troværdig præstation, mens Semmingsen er mere svag og uden den store pondus.

Stykket prøver at føre Shakespeare op til vor tid, med inddragelsen af smartphones og ideen om det frie singleliv. Som en reminder om, at stykkets røde tråd er fra en anden tid, har bruden Helle valgt at holde et temabryllup – med Shakespeare som tema. Temaet bruges som forklaring på noget af det, der ikke helt kan føres til moderne tid, som f.eks. duellen som er omdrejningspunktet i anden akt. Selvom det ikke fuldkommen lykkes, så tilgiver man det hurtigt, da andet netop ville betyde, at stykket ikke var tro mod sin egen inspiration.

Alt i alt er der tale om en letfordøjelig musical, som bestemt også har sine festlige og charmerende elementer. Samtidig kan den være en lidt let indgang til Shakespeare og ’Stor ståhej for ingenting’ for det yngre publikum.

FolkeOperaen

Bremen Teater, København V

Spilleperiode: 12. oktober 2016-6. april 2017 (turné)