Anmeldelse: DYSTOPIA Haunted House – The Experiment, Dystopia Entertainment

Af Anne Lottrup Sørensen

 

You have been drafted to participate in the experiment here at Dark Valley Research Facility. The purpose of the experiment is classified. Complete obedience is demanded. For resisting you will be terminated.

‘The Experiment’ er en interaktiv horror-house-teateroplevelse – faktisk så interaktiv, at jeg går derfra med (teater)blod på hænderne. Fra vi går ind på fabrikken på Mørkedalsvej – ja, selv adressen indbyder til gys – bliver vi indoktrineret. ”Fear the dead.” ”Trust the GOVERNMENT.” ”Join the Experiment.”

’The Experiment’ består af en serie medicinske og psykologiske forsøg udført af The GOVERNMENT på civilbefolkningen. Forsøgspersoner rekrutteres i hobetal, og de sendes igennem en labyrint af frygt og ondskab ved Dark Valley Research Facility. Men de bliver aldrig nogensinde set igen. Hvad mon der er sket dem…?

Oplevelsen begynder med det samme. Jeg får en vatpind stukket i munden, så mit DNA er på plads, før vi bliver gennet ind i et venteområde med caféborde. Der hænger bannere med Dystopias logo, og jazzmusikken overdøver næsten skrigene fra den anden side af væggen. ”Trust the Goverment” kører på skærme i hele lokalet, og en sortklædt mand med gasmaske og gevær overvåger med forsøgspersonerne. Stiller vi spørgsmål, får vi blot svaret ”That’s classified”, så der er ikke andet at gøre end at vente.

I små grupper bliver vi lukket ind i fabrikken, hvor de psykologiske og medicinske eksperimenter starter. Der er over 40 rum, der alle byder på nye gys, men alligevel følger en rød tråd. Alt fra historien, kulisserne og de medvirkendes indlevelse i deres maniske roller er fuldkommen gennemført. Skuespillerne mangler hverken talent eller bemanding – på en aften er der over 80 medvirkende, der hver især gør sit for at skabe en unik oplevelse for hver gruppe.

Haunted-22135773_1465782233507612_2088134505731460166_o

I flere af rummene er der en ekstraoplevelse til en fra gruppen, der bliver særligt udvalgt til at skære fingeren af en tortureret kvinde, fodre en af lægens perfekte børn med organer, eller andre gyselige ting. Måske fordi jeg er eneste pige i en mandegruppe blev jeg udvalgt 9 ud af 10 gange. For mig var det fedt med ekstra grænseoverskridende oplevelser, men for min ledsager og de to mænd, vi var i gruppe med, blev det lidt ensformigt at skulle nøjes med kigge på. Jeg tror med fordel, at Dystopia kan overveje et system, hvor alle får lov til at tage del i det interaktive, som netop var det, der fik følelsesregisteret til at slå ud.

Jeg savnede lidt flere deciderede gys, der kunne sætte gang i adrenalinen og få pulsen helt op. En lille mangel i en ellers fantastisk oplevelse.

Det mest skræmmende ved ”eksperimentet” var måske ikke de chok-effekter, der blev brugt undervejs, men den underliggende utrygge tanke om, at det her kunne ske. Zombielignende væsener og læger, der er lidt for glade for deres skalpel, er ikke fænomener, jeg går og frygter i min hverdag. Alligevel rammer The Experiment en realistisk nerve med sin indoktrinerende propaganda, og creepy medicinske forsøg, der leder tankerne hen på Josef Mengele og nazismens storhedstid.

Alt i alt en oplevelse, der uden tvivl berigede min Halloween-måned. Både unge og gamle så ud til at (u)hygge sig.

 

Dystopia Entertainment, Mørkedalsvej 28, 7100 Vejle

Spilleperiode: 29. september-3. november 2017

Set den 16. oktober 2017

Foto: Dystopia Entertainment

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://dystopia.dk/haunt/billetter/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Shakespeares skurke, Teater PLAY (Tempest Teaterproduktion)

Af Sofie Lystrøm   Shakespeares spøgelse lever i bedste velgående i vores moderne kultur. ...

Anmeldelse: De danser alene, Rialto:Teatret (Mammutteatret)

Af Christian Skovgaard Hansen   Som teatret skriver, så er forestillingen ’De danser alene’ ...

Anmeldelse, Panda Affæren, Teater Grob

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen To danskere laver big business med en kinesisk medicinalvirksomhed, og ...

Anmeldelse: Anna Karenina, Odense Teater

Af Mette Herschend   Der er rigtig meget godt at sige om Odense Teaters ...

Anmeldelse: The Society of Lost Souls, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier Er der ordnede forhold i livet efter døden? Er indbyggerne lige ...