Anmeldelse: Elektra, House of International Theatre, CBS Theatre

Af Emil Samaras Eriksen

 

Der er stilhed i salen. Broderen til Elektra begynder at remse de ting op, som han har lært af sin mentor igennem sit liv. Den nærmest uendelige lange liste af ting, han er blevet indoktrineret til at sige, spreder lette grin blandt publikum, som bliver klar over, at Elektra er en humoristisk fortolkning af den græske myte med samme navn.

Elektra, den anden teaterproduktion af CBS Theatre, beretter om den traditionelle græske fortælling om to søskende, der vil dræbe deres mor i et hævngerrigt komplot, idet moren er ansvarlig for drabet af deres far, som til gengæld dræbte deres fælles søster. En sådan historie med mord og hævn kan man fortolke på mange måder – handler det om den nøjagtige gengivelse af historien, eller vælger man en humoristisk moderne fortolkning? Eller prøver man i stedet at skabe en ny morale i historien?

Elektra-28235319_1979634782363123_898787188523971957_o

Stykkets producent Marley Hasselbach fortjener anerkendelse: Han forsøger nemlig at gøre alle tre ting. Det bliver dog hurtigt et problem, da man som publikum er forvirret over, hvilken tone Elektra forsøger at ramme.

Somme tider er den traditionelle græske historie i fokus, og disse er desværre nogle kedsomme øjeblikke; nogle af skuespillernes replikker er som taget ud af græsk mytologi, men scenerne er ofte for lange – de ellers udmærkede skuespillere gentager ensartede replikker igen og igen, hvilket fik mig til at ønske, at der var større fokus på humor i historien, så man følte et bedre flow igennem stykket. Det hjælper heller ikke, at titelfiguren Elektra – som ellers er spillet med passion af Kristine Helms – er totalt ligegyldig i sin egen historie. Skuespillerne gør generelt et godt stykke arbejde, taget i betragtning af, at vi har at gøre med studerende, og replikkerne er gennemøvede. Problemerne viser sig i langt højere grad igennem manuskriptet.

Visse scener indeholder heldigvis lidt humor og sarkasme, og stykkets bedste øjeblik kommer da også i en absurd scene, hvor skuespillerne smider tøjlerne og bryder stykkets interne regler fuldstændigt. Den indeholder to par solbriller og en masse festmusik, og så skal der ikke afsløres mere. Det er for mig at se et tegn på, at Elektra i langt højere grad kunne have lænet sig op ad den humoristiske tone.

Elektra-27982880_1979003102426291_8218701958936645896_o

Stykket forsøger nemlig også at knytte sig til nutidens krige og vold; men denne sammenkobling virker utroværdig og forvirret. Stykkets kor opremser eksempelvis en lang liste af krige fra de seneste mange år. Hvis det lyder irrelevant for den græske fortælling, så må jeg beklageligt konstatere, at det er det også. Det hjælper heller ikke, at en lang opremsning af ting allerede blev brugt som en joke tidligere i stykket, men nu skal man pludselig tage denne nye lange liste gravalvorligt? Ja, de to ting er kontraster, men der er ingen pointe eller rød tråd til at binde dem sammen.

Sidst men ikke mindst er der tekniske fejl, som lyden, der slutter uden fade-out, hvilket distraherer i længden, samt små detaljer, som skuespilleren Annethia Lilballes (imponerende) skraldepose-dress, der uheldigvis larmer, så det er svært at høre hendes replikker. Udover dette fungerer Jaap van den Hoogens enkle sort-hvide scenedesign, samt Ida Maria-Højris’ kostumedesign, heldigvis som det skal.

Elektra appellerer til den nysgerrige, som godt kan lide at se det uperfekte og det forvirrende – med enkelte grin undervejs. Men så skal man også have optimisme-hatten skruet godt ned om ørene, før man vælger at støtte skuespillerne og produktionsteamet. En god sag og en mindre god oplevelse.

 

CBS Theatre

House of International Theatre, Rådhusstræde 13, 1466 København K

Spilleperiode: 21.-25. marts 2018

Set den 21. marts 2018

Fotos: CBS Theatre

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.facebook.com/events/409994716089447/

https://billetto.dk/e/elektra-billetter-258894

Skuespillere: Jakob Espen, Kristine Helms, Annethia Lilballe, Monica Rios de Andreasen, Pejman Khorsand-Jamal, Robin Schmidt, Su-Ann Vučko, Julia Mangan, Liliana Margagliotti, Ida Mari Gundersen, Rachel Kokubanza Lubago og Victoria Elvirose Rishøj

Directed af: Marley Hasselbach

Produktionskoordinator: Gabriel Elung

Kostumedesign: Ida Marie-Højris

Scenedesign: Jaap van den Hoogen

Scene-management: Becky Waterton

Support: Florian Leyhausen, Braedon Gough, Julia Jessen

Længde: Ca. 2 timer uden pause

Stykket er på engelsk

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Samfundsfags-gymnasieelev, årgang 15'-18'. 20 år gammel, interesseret i retorik, filosofi, politik og mærkelig kunst. Er fan af teater, drama og alle andre former for (lokal)kultur.

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Den uendelige historie, Aarhus Teater

Af Lise Barslev   Aarhus Teater præsenterer Den uendelige historie som året familieforestilling. Det ...

Anmeldelse: Tarzan, Roskilde Katedralskole

Af Jonas Gudmand   Jeg er på Roskilde Katedralskole, hvor jeg skal se den ...

Anmeldelse: GENERATOR (2018), Dansk Danseteater

Af Emil Samaras Eriksen   GENERATOR er et projekt, hvor tre unge koreografer får ...