Anmeldelse: En ideel ægtemand, Odd Fellow Palæets Have (Grønnegårds Teatret)

Af Christian Skovgaard Hansen
Grønnegårds Teatret er tilbage i Odd Fellow Palæets have med deres sommerforestilling under åben himmel. Årets forestilling er den irske forfatter Oscar Wildes skuespil En ideel ægtemand.
Hovedpersonen i forestilling er den respekterede og retskafne politiker Sir Robert Chiltern, som er gift med Lady Gertrude, som naturligvis tror det bedste om ham. Men pludselig står hele hans karriere på spil – og det alene på grund af et ungdommeligt fejltrin. Mrs. Cheveley dukker op, og hun truer ham med at afslører hans hemmelighed, hvis han ikke følger hende og støtter kanalprojektet i Argentina, selvom hans rapport viser, at det ikke ligefrem er et fantastisk projekt, da hun har investeret mange penge i projektet. Sir Chiltern er nu i en slem klemme. Undergangen er nær, men det lykkedes ham at afværge katastrofen, da ”problemet” bliver løst. Heromkring glider flere forhold sammen.

Historien har derfor flere paralleller til i dag. Dels er det en kommentar til den politiske verden, hvor de må finde sig i meget, og hvor selv den mindste lille ting i fortiden kan få betydning for deres politiske overlevelse. Dels er det en kommentar til, hvad den ideelle ægtemand egentlig er – og ikke mindst om det egentlig er værd at stræbe efter. Niels Erling har bearbejdet og omskrevet teksten, så disse emner kommer til deres ret, men selve historien i fortællingen bliver desværre lidt flad og overfladisk. Lige så farverig scenografi og kostumer er, lige så farveløs er dele af iscenesættelsen.

Scenografien af Petruska Miehe-Renard er enkel og består af alene af en delvist opslået overdimensioneret lyseblå vifte, som historiens figurer kan forsvinde ind og ud i, alt imens man overvejer om, hvorvidt alle verdens problemer kan forsvinde blot ved et lille vift. Den er let, men også noget stationær.
Hendes farverige kostumedesign er spændende, men det bliver næsten for voluminøst, og det tager lidt fokus fra personerne i kostumerne, hvilket Niels Erlings iscenesættelse ikke helt kan afhjælpe. Vi føler derfor ikke helt med historiens figurer, når de har deres større eller mindre kvaler, og handlingen og ikke mindst dens mere eller mindre egoistiske og usympatiske persongalleri bliver derfor lidt for tam.

Jens Sætter-Lassens Sir Chiltren er næsten for pæn, og vi tror ikke helt på hverken smerten og fortvivlelsen, og Luise Kirsten Skovs Lady Gertrudes er for overfladisk og heftig, hvor tonerne af kærlighed og personlig vrede fortaber sig lidt. Resten af holdet, Jeppe Ellegaard Marling, Tina Gylling Mortensen, Laura Bro og Johannes Lilleøre, leverer pæne præstationer. Jeppe Ellegaard Marling som Lord Goring og Laura Skjoldborgs Miss Mabel giver os til slut en fin kommentar til, hvad det ægteskabelige ideal er, og ikke mindst hvad man egentlig foretrækker!

Allerbedst går det dog for Andrea Øst Birkkjærs fandenivoldske og frembrusende, men samtidig ganske kløgtige Mrs. Cheveley i den skræmmende gule kjole. Mon det er tilfældigt, at den er gul, som i den vestlige verden står for jalousi, falskhed og had… Alle disse følelser giver hun os, og selvom hun er blød udenpå, fornemmer vi hurtigt den grusomme djævel inde bagved. Hun har magten, og hun er ikke bange for at bruge den. Hun balancerer perfekt hele følelsesregistret, når hun sætter sig op imod den etablerede magt.
En ideel ægtemand rejser nogle interessante dilemmaer om både det politiske system og parforholdets glæder og problemer. Når menneskets mindre pæne sider træder frem, bliver forestillingen rigtig seværdig. Særligt Andrea Øst Birkkjærs Mrs. Cheveley er djævelsk god!
Grønnegårds Teatret
Odd Fellow Palæets Have, Bredgade 28, 1260 København K
Spilleperiode: 26. juni-24. august 2024
Set den 26. juni 2024
Fotos: Bjarne Stæhr
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://groennegaard.dk/forestillinger/en-ideel-aegtemand
Medvirkende: Jens Sætter-Lassen, Andrea Øst Birkkjær, Luise Kirsten Skov, Laura Skjoldborg, Jeppe Ellegaard Marling, Tina Gylling Mortensen, Laura Bro og Johannes Lilleøre
Iscenesættelse og bearbejdelse: Niels Erling
Scenografi og kostumedesign: Petruska Miehe-Renard
Oversættelse: Simon Boberg og August Bovin Boberg
Komponist: Mikkel Juul Jensen
Varighed: Ca. 1 time og 40 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod