Anmeldelse: Et drømmespil, Det Kongelige Teater
Af Christian Skovgaard Hansen
Har vi mennesker det egentlig så slemt? Har vi det egentlig ikke ganske godt, selvom vi så ofte klager over livet, og selvom vi så ofte synes, at det hele er synd for os? Hvem ved… Som beskuer fra himlen undrer gudedatteren Agnes i hvert fald over os mennesker og vores liv på Jorden. Hun beslutter sig derfor til at stige ned på Jorden til os for at se nærmere på os. Hun både beskuer os, men hun problemer også at deltage i vores liv og at hjælpe os – med varierende held.
Dén rejse gennem menneskeheden skildres i August Strindbergs Et drømmespil, som Anna Balslev nu iscenesætter. Iscenesættelsen og bearbejdelsen har beskåret Strindbergs tekst, men essensen er heldigvis stadig til stede, når menneskets virkelighed skildres, og der efterlades plads til tanker, overvejelser og drømme, selvom man i øjeblikke savner den sidste poesi og det nære drømmespil.
Gennem Agnes’ rejse møder vi en række forskellige menneskearketyper, som hver især har sit at slås med. De (vi!) jagter alle det uopnåelige, glæden og lykken, men den jagt lykkes sjældent, hvorfor det er ”synd for menneskene”. Strindbergs spil bærer sine steder mere præg af at være et mareridt end en drøm. Er det virkelig virkeligheden – og har den forandret sig?
Rejsen foregår i Laura Løwes virkningsfulde, men samtidig æstetiske smukke og ikke mindst legende scenografi. Jorden drejer rundt, og vi overraskes af elementer både oppe og nede og midtimellem, og menneskets eksistens og ageren opleves både tæt på og langt ude fra. Hendes scenografi og kostumer er en stor del af oplevelsen af Agnes’ rejse, hendes drømmespil, gennem vores liv.
Viktor Dahls kompositioner og hans og Marie Kildebæks sange, som hun selv synger, samt Jonas Bøghs effektive lysdesign er med til at forstærke denne oplevelse. Sebastian Kloborg har skabt en fin, men også kompleks koreografi, som han selv og Maria Kochetkova danser. Livet er ikke så enkelt endda.
Agnes August er både yndig, ren og nysgerrig som Agnes, når hun både beskuer os mennesker, men også når hun bliver en del af fortællingen, når hun prøver at forstå, hvorfor vi er, som vi er. Hun kommer derved på en særegen drømmerejse. Hun prøver at gøre os glade ved at lade lyset og kærligheden trænge igennem klagerne.
Menneskene, som Agnes møder, er forskellige og mere eller mindre (u)lykkelige. Ena Spottags plakatmand annoncerer lakonisk, at forestillingen er ”Closed”, mens publikum alligevel står udenfor og venter, og hendes skrappe lærer er både skræmmende og frastødende, når vi får vores hyr med at regne tallene ud. Mikkel Arents advokat kan ikke holde hverken livet eller klienternes skilsmissesager ud, men det er særligt, når kærligheden til både Agnes og barnet kommer i karambolage med både kål og (manglende) vinduer, så den pludselig ikke er så meget kernefamilie alligevel, så den ikke fungerer, at vi mærker hans smerte og afmagt helt ude på publikumsrækkerne.
Simon Kongsteds officer, der dag efter dag venter på ballerinaen Viktoria, er både helt ude af sig selv og gakket, men samtidig desperat og fantastisk forelsket. Man mærker, at det tragiske udfald lurer tæt på overfladen. Christine Albeck Børges digter mener at have digtet hele drømmespillet, så hun betragter det og os udefra. Er det virkelig så enkelt?
”Det er synd for menneskene.” Eller er det? Er det så synd for mennesket, som det fremstilles i Et drømmespil? Det hele opstilles i Agnes’ afsluttende fine monolog om menneskesynet. Men spørgsmålet er, om vi mennesker mon kan klare os. Er lykken egentlig lykken? Eller er det nærmere rejsen mod lykken, der er lykken? Se forestillingen og d(r)øm selv!
Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K
Spilleperiode: 27. september-12. november 2024
Set den 27. september 2024
Fotos: Camilla Winther
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20242025/skuespil/et-drommespil
Medvirkende: Asta Kamma August, Mikkel Arndt, Simon Kongsted, Christine Albeck Børge, Mikkel Lund, Ena Spottag, Marie Kildebæk, Sebastian Kloborg og Maria Kochetkova
Dramatiker: August Strindberg
Iscenesættelse og bearbejdelse: Anna Balslev
Scenografi og kostumedesign: Laura Løwe
Komponist: Viktor Dahl
Sange: Viktor Dahl
Sange: Marie Kildebæk
Koreografi: Sebastian Kloborg
Lysdesign: Jonas Bøgh
Lyddesign: Janus Jensen
Oversættelse: Benny Andersen
Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod