Anmeldelse: Fandens Oldemor, Teater V (Off Off/Produktion)

Af Nikolaj Bomberg Simonsen
Historien om arkitekten Poul Henningsen og hans mor Agnes Henningsen vækker nysgerrighed og tanker til dagens Danmark. ’Fandens Oldemor’ er en vellykkede musikalsk caberetforestilling leverede med charme og noget på hjertet.
Du tænker sikkert nok: ”Hvem fanden er Poul Henningsen?” Det er et spørgsmål der ikke er så simplet at svare på. For måske kender du ikke navnet Poul Henningsen, men måske mere hvad han har gjort af bedrifter – både som arkitekt, revyforfatter, filminstruktør og faktisk et af Danmarks varemærker.
Du har garanteret hørt om PH Lampen eller nogle af hans revytekster, uden at du vidste det. Men Poul Henningsen var samfundskritiker og frontmand for mange af de tanker, som vi diskuterer i dag, fx fra flygtningepolitik til den frie porno og ytringsfriheden. En mand med mange talenter.
Med et bagland fra sin mor (forfatteren Asta Agnes Henningsen) kom Poul Henningsen til en verden, hvor man måtte sige sin mening og gå sine egne veje. Ina-Miriam Rosenbaum, som er frontfiguren i forestillingen ’Fandens Oldemor’ om netop Agnes og sønnen Poul Henningsen, har gjort sit for at dykke ned i en interessant historie.
Forestillingen handler om Agnes og Poul Henningsens bedrifter samt deres kampe i livet. Vi runder mange emner som monogami, kunst, politik og kærlighed. De to personligheder havde en rolle i Danmarks udvikling, som forestilling fortæller særdeles godt.
Historien er bygget op på en uformel måde og lige i PH’s ånd. Ina-Miriam Rosenbaum er ledsaget hele vejen af et jazzband, som giver en god stemning og input til forestillings nogle gange mange historier. Som de selv siger: ”Vi skal holde det stramt”.
Scenografien er flydende og simpel med få indgreb fanger vi hurtigt tid og sted og en masse flotte momenter.
Ina-Miriam Rosenbaum gør et fantastisk arbejde for at lave rammerne for PH og hans mors historie. Hun spiller både sig selv, Agnes og Poul Henningsen og bærer karaktererne med ynde og respekt. Man kan mærke ildsjælen helt oppe blandt publikum.
Rosenbaum er en ægte fortæller og når det blev for meget, brød jazzmusikerne elegant ind og får rettet historien på rette spor. Nogle moderne hjælpemidler er også i spil som facebook, for at parallelisere hvordan folk egentligt ville have reageret i dag til så skælsættene personligheder.
Forestilling sætter lys over, hvordan vi i Danmark egentligt er blevet; både hvordan vi har udviklet os, men den viser også, hvor vi stadig sidder fast i vores eget lort, som PH måske ville have sagt det.
Et problem for mig som ung, var at der var masse ting, som jeg ikke vidste, og jeg havde ikke den nødvendige baggrundsviden omkring PH og hans liv. En masse navne og personer blev nævnt, hvor man ikke rigtigt vidste hvem de var. Men stykket vakte min nysgerrighed for historien, og jeg googlede straks PH og ’Fandens Oldemor’ da jeg kom hjem, hvor søgningen resulterede i store danskeres bidrag til dansk kultur.
Forestillingen kunne godt holdes mere stramt, men vi rammer den helt rigtige kulturradikalisme, som på mange måder er relevant i dag, for at sige tingene lige ud.
Tag ind og se ’Fandens Oldemor’ og få et indblik i danskheden og hvordan vi egentligt opfatter os selv, med mange gode referencer til i dag.
Tjek for resten også vores seje interview ud med netop Ina-Miriam Rosenbaum her på Ungt Teaterblod under Spotlight!
Off Off/Produktion
Teater V, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby
Spiller indtil d. 20. september 2015
Herefter turne rundt i hele landet
Set d. 10. september 2015
Fotos: Anders Hjerming
Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side: www.teater-v.dk
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod