Anmeldelse: Flashdance The Musical, Musikhuset Aarhus (One And Only Musical Teater)

Musicalfolkene i One And Only Musical Teater har tidligere kastet sig over de store kærligheds- og dansefilm som ”Grease” og ”Dirty Dancing”. Denne gang har de kastet sig over 80’er-klassikeren Flashdance.

Om dagen knokler den unge 18 årige Alex Owens som svejser på det lokale stålværk i Pittsburgh. Om aftenen danser hun på bar for at tjene penge til at kunne opfylde drømmen om at blive professionel danser. Chefen på stålværket Nick Hurley forelsker sig i den viljestærke Alex og en romantisk, men lidt problematisk, kærlighedshistorie begynder. Sideløbende med denne historie kører også fortællingen om at følge sine drømme og om at sikre sin selvstændighed og turde gå imod normerne og klasseskellene. Dette giver – heldigvis – lidt tyngde til den ellers lidt tyndbenede kærlighedshistorie.

Philip Zandéns iscenesættelse er dog ikke alle steder helt skarp. Nogen gange sidder vi lidt uforløste tilbage, og nogen scener når os aldrig rigtig helt ude på publikumsrækkerne. Særligt de lidt dybere scener mellem Jimmy og barejeren Harry bliver underligt uvedkommende. Iscenesættelsen reddes dog i land af generelt fine skuespilpræstationer, Benjamin La Cours scenografi og live musikkens velkendte toner.

Silas Holst spiller Nick Hurley. Hans stemme er kun blevet bedre sangmæssigt. Han passer perfekt som den lidt usikre overklassefyr, som falder for den tilsyneladende uopnåelige pige, men han savner til gengæld lidt kant, når han skal være rebelsk og gøre oprør mod familiefirmaet.

Overfor ham spiller Sicilia Gadborg rollen som Alex perfekt. Selvom hun i virkeligheden er næsten dobbelt så gammel som Alex, har hun stadig den ungdommelighed, der skal til. Gadborg er uddannet fra Musicalakademiet i 2008 og fra Statens Teaterskole i 2013, og hun har blandt været på Aarhus Teater, inden hun nu er en del af Det Kongelige Teaters ensemble. Rollen som Alex er hendes første musicalhovedrolle. Hverken sang eller dans sidder helt i skabet, men det gør netop ikke noget. Gadborg klarer både dans, sang og skuespil. Hun er næsten en stjerne i sig selv. Hun har den særlige gnist, der på en og samme tid er rå, stædig, rapkæftet, men også sårbar og charmerende. Der er ikke meget spillerum i forhold til rollen som Alex fra filmen, men Gadborg giver den alligevel dét ekstra, at man kun kan holde af hende!

Også på birollerne er der generelt fine præstationer. Rikke Hvidbjerg som veninden Gloria er fantastisk god både sang- og dansemæssigt, og Emil Birk Hartmann er kær som hendes ven Jimmy, hvor særligt komikken ikke rigtig vil lykkedes. Ditte Gråbøls Hannah Owens og Natsja Arcels forsigtige, men alligevel kløgtige plejer Louise og lidt firkantede danseskoleforstander Mrs. Wilde er fine karakterarbejder. Robert Hansen som natklubejeren Harry er fin og ikke helt så stiv i det som normalt. Jimmy Jørgensens stemme er rå som den plejer, men han er lidt for let og glat her som badguy’en og lederen af den konkurrerende natklub CC.

Det hele foregår i Benjamin La Cours gennemførte scenografi, som let lader ændrer fra stålværk over natklub og til danseskolen. Den er på samme tid statisk og tilpas omskiftelig, hvor rammen ændres, så den passer til handlingen. Scenografien står aldrig stille, og den passer enestående til dansens og musikkens dynamik. Sammen med de tidstypiske kostumer er den visuelle indpakning perfekt. Til gengæld føles det visse steder som, at lysdesigneren er gået lidt amok, så der lidt for meget lysfest i det hele.

Musikken leveres live (om end vi først ser musikerne til fremkaldelsen), og vi får alle de velkendte toner fra filmen. Dog er musikken – nærmest som vanligt – lidt (for) høj, så det kan være svært at høre både musikken og sangen. Sammen med Tim Zimmermanns koreografi sikrer den fart over feltet gennem hele forestillingen.

Flashdance er på samme tid en feelgood kærlighedsmusical, men også en lidt dybere fortællingen om at turde forfølge sine drømme og selvstændighed – og at gøre noget ved det! Selve iscenesættelsen halter dog lidt. I denne musicalversion er det generelt flotte birollepræstationer og hovedrolleparret Silas Holst, men i særdeleshed Sicilia Gadborg, der tager stikket hjem. Tilsat Benjamin La Cours flotte scenografi og den velkendte musik leveret live skal den nok nå sit publikum!

One And Only Musical Teater

Musikhuset Aarhus, Store Sal, Thomas Jensens Allé 2, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 20. april-12. maj 2019

Spiller herefter i Det Kongelige Teater, Operaen, Store Scene i perioden 5. juli-3. august 2019

Set den 20. april 2019

Medvirkende: Sicilia Gadborg, Silas Holst, Robert Hansen, Nastja Arcel, Ditte Gråbøl, Jimmy Jørgensen, Morten Kjeldgaard, Rikke Hvidbjerg, Tara Toya, Emil Birk Hartmann, Gina Maria Hudsom, Martin Gæbe, Steffen Hulehøj, Hannah Ohlsson, Robert Thomsen, Kirsty MacDonald, Vegard Kristiansen, Elise Ruusunen, Linnea Stenbeck, Patricia Tjørnelund, Emilie Lismatz Johnsson, Andrea Schirmer og Patrick Terndrup

Instruktør: Philip Zandén

Koreograf: Tim Zimmermann

Scenograf: Benjamin La Cour