Anmeldelse: Frostbrødre, Teatret Zeppelin

Af Daniel Lassen

”Er det på nogen måde muligt at gøre de gamle, nordiske fortællinger og myter spændende?”

Dette spørgsmål stillede jeg mig selv lige inden, at forestillingen startede. Den tankestreg blev dog hurtigt glemt og i den grad gjort til skamme. Forestillingen om de nordiske myter og guder fangede nemlig min fulde opmærksomhed i de samtlige 55 minutter, som den varede.

I forestillingen Frostbrødre møder vi drengen Sune, som bor i menneskernes land Midgård. Sune skal være kriger, hvilket volder ham store problemer. Det gør det til gengæld ikke for hans bror Thorbjørn, og Sune misunder sin brors store popularitet. Han beslutter på det grundlag at slå Thorbjørn ihjel ved hjælp af den giftige saft fra en mistelten. Sune indser dog hurtigt fejlen i at slå sin bror ihjel og begiver sig ud på en længere rejse til dødens rige. Formålet med rejsen er at hente Thorbjørn tilbage til Midgård, men vejen er svær og volder Sune mange udfordringer undervejs.

Skuespillerne Jens Alexander Kepny Kristensen, Amalie Lindegård, Jens Bernstorff Vejsnæs, Mie Brandt og Bo Carlsson formår at gøre historien spændende, da den virker meget virkelighedstro. De få kampscener i forestillingen, som foregår med sværd, kan dog virke en smule iscenesatte og dermed tamme. Til gengæld får Amalie Lindgård en utrolig troværdig karakter ud af Sunes lettere retarderede lillesøster, Liv, idet hun formår at holde balancen mellem det komiske og tragiske spot on. Vi har over hele linjen med nogle fantastiske skuespillerpræstationer at gøre. Betoningen og indlevelsen sidder lige i skabet, og det gør, at alle scener og pointer i forestillingen falder knivskarpt.

Udover de fem skuespillere er der på scenen en lang række flotte og håndlavede dukker, som er meget autentiske. Her sørger skuespillerne for, at disse dukker glider helt naturligt ind i forestillingen, og bliver ligeså deltagende som de medvirkende selv.

Hvis man skal snakke om flotte og vigtige ting, skal især scenografien af Laura Rasmussen fremhæves. Den bliver ved med at overraske, idet der hele tiden kommer nye effekter på. Udsmykningen skal forestille en rod af et kæmpe træ, men den er meget mere end det, da der både kan klatres, laves bål og forberedes mad på det. I det hele taget supplerer scenografien, kostumerne og lyset hinanden perfekt, og får herved suget tilskuerne ind i universet fra start til slut.

Forestillingen er skrevet af Lene Skytt og Mie Brandt, som virkelig har forstået at blande de spændende, gamle myter med problemstillinger, som altid har været og altid vil være der, såsom sympati, jalousi, hævn og det at være der for hinanden. Altså problemstillinger, som stadig er yderst relevante i dag både blandt børn, unge og voksne. Det er i den grad lykkes at få lavet en moderne og relevant forestilling, som alle aldersgrupper vil kunne lære noget af at se. Forestillingen består af flere lag, hvori der er noget for både børn, unge og voksne. Så selvom de lidt grovere hentydninger går over hovederne på børnene, er der altså masser af underholdning for dem også.

Frostbrødre er en fryd for både øjet og øret, og får samtidig sat en masse tanker i gang. Hele familieforestillingen er utrolig godt gennemført, og intet er lagt op til tilfældighederne. I kraft af at alt fra skuespil til opsætning og manuskript er yderst gennemført, rammer Zeppelin virkelig ”plet”. Flot arbejde!

Teateret Zeppelin, Valdemarsgade 15 København v.

Spilleperiode: 26. januar-22 marts 2019

Set den 18. februar 2019