Anmeldelse: En giftig mand, EZHNO

Af Jonathan Stahlschmidt

 

Der ligger en mand på en madras midt i salen. Han har pyjamas på og bruger en bamse som hovedpude. Han ligger på maven. Lyset i LED-installationerne slukker. En projektor viser en hurtigt klippet ordløs fortælling om et kærestepar i sengen. Dramatisk klavermusik. Halvnøgne kroppe i sort og hvid. Filmen slutter efter få minutter. Så vågner manden.

Han fortæller, at han havde en kæreste, men at han nu er blevet forladt. Hun mente, at han var syg. Han har nu lukket sig inde og er praktisk talt blevet eneboer. Det er lidt svært at følge med i, hvad der helt præcist er sket i hans parforhold, og hvad der foregår i hans hoved nu. Vi bliver med vilje holdt lidt hen som publikum.

Skuespilleren Casper Mohr får god hjælp af et meget veldesignet lydbillede. Selvom scenen er lille, bliver både projektor og lys også brugt glimrende. Men med det meget intime scene-sals forhold, opleves skuespillet meget heftigt og ikke lige så intimt og ærligt, som omgivelserne og forestillingen i sig selv lægger op til. Især skuespillerens trykfordelinger og meget pludselige udbrud i høj volumen og voldsomme bevægelser mangler kausalitet. Det er svært at føle med en vred mand, der banker løs i madrassen, når vi endnu ikke ved, hvad han helt præcist har gået igennem.

En_giftig_mand

At spille en monolog er en meget energikrævende præstation, og ingen tvivl om, at skuespilleren her giver den alt, hvad den kan trække. Han kæmper med næb og klør og en scenevant kropslighed, der må siges at være imponerende rent sportsligt. Men replikføringen trækker i en lidt anden retning og når ikke at blive helt skarp og ærlig i klangen.

Der er et interessant tvist på historien hen mod slutningen. Og først da forstår jeg idéen bag at være blevet ført en smule bag lyset som publikum. Men turen frem i lyset igen er ufremkommelig på den korte tid, som det tog før forestillingen sluttede. Så jeg nåede aldrig helt at blive bevæget. Delvist imponeret – mest over det konceptuelle i iscenesættelsen – men ikke begejstret for manuskriptet og dets udførelse.

Og et lille delvist uafhængigt postscriptum, ikke en klage men en forespørgsel: Kan man gøre noget ved larmen fra trappeopgangen i TeaterHUSET?

 

EZHNO

Vox, TeaterHUSET, Rådhusstræde 13, 1466 København K

Spilleperiode: 18.-21. april 2018

Set den 18. april 2018

Foto: EZHNO

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://billetto.dk/e/en-giftig-mand-billetter-270768

Medvirkende: Casper Mohr

Dramatiker: Casper Mohr

Instruktør: Pauline Vestergård

Scenograf, kostumier og rekvisitør: Evelina Dobranova

Lys: Jens Damsager

Lyd: Oliver Svensson

Varighed: 25 min.

 

lg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

lg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Heids hævn, Frederikssund Vikingespil

Af Julie Vad B. Madsen   Årets Vikingespil Heids Hævn i Frederikssund tager dig ...

Anmeldelse: The Society of Lost Souls, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier Er der ordnede forhold i livet efter døden? Er indbyggerne lige ...

Anmeldelse: SKAM 1: Eva, Aveny-T

Af Rosa Danielsen   Stemningen er ikke til at tage fejl af, da vi ...

Anmeldelse: Blodbadets Gud, Aalborg Teater

Af Lærke Holst Thomsen Aalborg Teater var velbesøgt af alle aldre onsdag aften, da ...

Anmeldelse: SKAKMAT, Teater Grob (Teatret st.tv)

Af Malthe Pihl, gæsteanmelder   ’SKAKMAT’ er en forestilling, der vil sætte det danske ...

Anmeldelse: Vi ses Rafiq-e-man, Københavns Musikteater

Af Jacob Clement Utzon-Krefeld, gæsteanmelder   Egnet aldersgruppe: 8-14 årige samt ledsagere (iflg. anmelder). ...