Anmeldelse: En giftig mand, EZHNO

Af Jonathan Stahlschmidt

 

Der ligger en mand på en madras midt i salen. Han har pyjamas på og bruger en bamse som hovedpude. Han ligger på maven. Lyset i LED-installationerne slukker. En projektor viser en hurtigt klippet ordløs fortælling om et kærestepar i sengen. Dramatisk klavermusik. Halvnøgne kroppe i sort og hvid. Filmen slutter efter få minutter. Så vågner manden.

Han fortæller, at han havde en kæreste, men at han nu er blevet forladt. Hun mente, at han var syg. Han har nu lukket sig inde og er praktisk talt blevet eneboer. Det er lidt svært at følge med i, hvad der helt præcist er sket i hans parforhold, og hvad der foregår i hans hoved nu. Vi bliver med vilje holdt lidt hen som publikum.

Skuespilleren Casper Mohr får god hjælp af et meget veldesignet lydbillede. Selvom scenen er lille, bliver både projektor og lys også brugt glimrende. Men med det meget intime scene-sals forhold, opleves skuespillet meget heftigt og ikke lige så intimt og ærligt, som omgivelserne og forestillingen i sig selv lægger op til. Især skuespillerens trykfordelinger og meget pludselige udbrud i høj volumen og voldsomme bevægelser mangler kausalitet. Det er svært at føle med en vred mand, der banker løs i madrassen, når vi endnu ikke ved, hvad han helt præcist har gået igennem.

En_giftig_mand

At spille en monolog er en meget energikrævende præstation, og ingen tvivl om, at skuespilleren her giver den alt, hvad den kan trække. Han kæmper med næb og klør og en scenevant kropslighed, der må siges at være imponerende rent sportsligt. Men replikføringen trækker i en lidt anden retning og når ikke at blive helt skarp og ærlig i klangen.

Der er et interessant tvist på historien hen mod slutningen. Og først da forstår jeg idéen bag at være blevet ført en smule bag lyset som publikum. Men turen frem i lyset igen er ufremkommelig på den korte tid, som det tog før forestillingen sluttede. Så jeg nåede aldrig helt at blive bevæget. Delvist imponeret – mest over det konceptuelle i iscenesættelsen – men ikke begejstret for manuskriptet og dets udførelse.

Og et lille delvist uafhængigt postscriptum, ikke en klage men en forespørgsel: Kan man gøre noget ved larmen fra trappeopgangen i TeaterHUSET?

 

EZHNO

Vox, TeaterHUSET, Rådhusstræde 13, 1466 København K

Spilleperiode: 18.-21. april 2018

Set den 18. april 2018

Foto: EZHNO

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://billetto.dk/e/en-giftig-mand-billetter-270768

Medvirkende: Casper Mohr

Dramatiker: Casper Mohr

Instruktør: Pauline Vestergård

Scenograf, kostumier og rekvisitør: Evelina Dobranova

Lys: Jens Damsager

Lyd: Oliver Svensson

Varighed: 25 min.

 

lg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

lg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Elskov, Vin & Basfioler, Teater Optimis

Af Carina Blangsbøll   Ved du noget om Carl Michael Bellman? Vil du vide ...

Anmeldelse: De Rene Rum, Aarhus Teater (DDSS, Århus)

Af Lea Damgaard   ’De Rene Rum’ er årets præsentationsforestilling fra Den Danske Scenekunstskole, ...

Anmeldelse: Passageren, Musikhuset Aarhus (Den Jyske Opera)

Af Christian Skovgaard Hansen   Den Jyske Operas nye operachef Philipp Kochheim lægger ud ...

Anmeldelse: Lyst #2, Teater Bæst

Af Ea Melissa Christiansen ”Hvad vælger du? Et dildoshow eller hardcore?” Ude fra gaden ...

Anmeldelse: Studenterrevyen 2016, Kongelig Mayestaits Acteurs

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen og Jonas Lehmann Rasmussen, gæsteanmelder   Revyen er en ...