Anmeldelse: Den gode vilje, Aarhus Teater

Af Caroline Schrøder

 

Ingmar Bergman, Sveriges største film- og teaterdirektør, ville i år være rundet de 100 år. Dette fejres på Aarhus Teater med et hint til kunstnerens egen fødsel. ’Den gode vilje’ er Bergmans biografiske fortælling om hans forældre, deres kærlighed – og kampen de måtte kæmpe for deres samliv.

Historien er en klassisk fortælling om den fattige teologistuderende Henrik og den velhavende Anna, der forelsker sig hovedkulds i hinanden. Men det er ikke let for dem at være sammen, for klasseforskel betyder noget i starten af 1900-tallet, og familierne misbilliger forholdet. Og foruden de ydre modstande, kæmper det unge par også med deres indbyrdes forskelligheder.

DEN GODE VILJE 1 [1600x1200]

Mathias Flint, der spiller den unge, melankolske Henrik, er utrolig dygtig til at få vist alle siderne af Bergmands komplekse karakter. Det er smertefuldt at se på, hvordan han drages af den uge Annas glade, livlige sind, samtidig med, at han ubevidst undertrykker netop disse kvaliteter hos hende.

Nærmest det samme kan siges Anne Plauborgs fornemme præstation som Anna, der virkelig udtrykker den dyb kærlighed til sin Henrik, men som samtidig må give afkald på sig selv, for at være de kan være sammen. ”Det er ikke godt, jeg er hos dig, men det er værre, når du er borte”, siger Anna som en af de første kærlighedserklæringer til Henrik

Stykket handler dog ikke kun om kærlighedsbåndet mellem to mennesker, men i lige så høj grad om at tage valg i livet og for derefter at fejle. Dette sker flere gange for det unge par, men også for størstedelen af de resterende karakterer i stykket. Blandt andet for Annas elegante og aristokratiske mor (Nanna Bøttcher), der i den bedste vilje hele tiden kommer til at skubbe sine børn længere væk fra hende.

DEN GODE VILJE 2 [1600x1200]

Stykkets generelle budskab er dystert, men det bliver aldrig et deprimerende stykke. Blandt andet fordi, at al den smerte som karakterne forvolder hinanden, ikke gør karakterne til onde personer. Alt gøres, som stykkets navn også hentyder til, i en god vilje.

Derudover er Ingmar Bergmands historie fyldt med så mange sproglige blomster, at man ikke undgår at blive fornøjet. De kommer særlig til udtryk i de mange kommentarer, som skuespillerne kommer med, hver gang de hopper ud af karakteren for at fortælle os om scenens udseende, tidens gang, eller særlige karaktertræk ved personerne.

Disse blomster skaber nogle gode grin til tider, blandt andet da Annas milde far (Kim Veisgaard) beskriver, hvordan han ”forkorter eftermiddagens kedsomhed med en lur”, eller når fotoalbummet fremhæves som ”den evige redningsplanke”, da Annas besøg hos Henriks mor (Inge Sofie Skovbo) skaber en trygget stemning.

Alt i alt er ’Den gode vilje’ en meget paradoksal oplevelse. På den ene side er fortællingen umådelig barsk og deprimerende, hvor de værste sider af menneskesindet får lov til at udfolde sig og ødelægge før så kærlige relationer – men det er også en historie om, hvor meget disse relationer kan overkomme, og hvor lidt vi egentlig ønsker at såre hinanden. Valgene, vi tager, kan være forkerte og smertefulde, men de tages altid ud fra en kærlig hensigt.

 

Aarhus Teater, Scala, Teatergaden 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 16. september-21. oktober 2017

Set den 19. september 2017

Foto: Natascha Thiara Rydvald

Lyst til at købe billet? Læs nærmere her:

http://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/saeson-1718/den-gode-vilje/

  

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Spillemand på en tagryg, Odense Teater

Af Mette Herschend   Ja, hvor skal jeg dog begynde? Odense Teaters opsætning af ...

Anmeldelse: Aftryk, Aarhus Teater

Af Sofie Amalie Dammeyer Johansen JA! De har gjort det igen! Og de har ...

Anmeldelse: Når alt går i Nilfisk, Teater V

Af Carina Blangsbøll Forestillingen er bygget op om to fruer, der mødes på en beværtning i ...

Anmeldelse: Hübberiet 1, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier Igen i år lukker balletmester Nikolaj Hübbe det danske balletpublikum ind ...

Anmeldelse: Amerika, Nørrebro Teater

Af Laura Munk Christensen I 1910 påbegyndte Franz Kafka en roman om et sted, ...