Anmeldelse: Go’nat min skat, Musikteater SaltoMortale

Af Jonas Gudmand              

Dette er en børne-/familie-opera, som vil appellere til dig, der gerne vil prøve en anden form for opera, eller en anden form for scenekunst, end du plejer. Hvis du ikke har den store erfaring med opera, er dette en dejlig mulighed for at blive introduceret for genren.
 
Lad det være sagt med det samme – jeg har aldrig oplevet en opera før. Men hvor er jeg glad for, at jeg vovede mig ud på ukendt territorium. Det viste sig nemlig at være en fin og rørende oplevelse at være publikum til ”Go’nat min skat”.
Det specielle ved denne opera er, at målgruppen faktisk er helt ned til 6 til 12 år og deres forældre. Men her kommer det overraskende. Det gjorde faktisk ikke noget.
 
I løbet af den lille time forestillingen varer, toner der sig en fin historie frem om en lille gut på 10 år, der blander realitet og fantasi sammen. Men for ham er fantasien lige så virkelig, som det virkelige selv. Er ens egen fantaserede virkelighed ikke lige så virkelig som virkeligheden selv? Hvis ja, er det så overhoved vigtigt at skelne mellem hvad, der er mest virkeligt?
 
Alfred Erik Nordhøj Kann
Vi følger den lille dreng, hvis hjertevarme mor gør sit bedste for at holde ham tryg i deres hjem. Drengen oplever bl.a., at der kommer skyggevæsner, men han får hjælp til at holde dem i skak af lygtemanden. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at lygtemanden er en form for skytsengel for drengen, som minder umiskendeligt meget om drengens far (som vi præsenteres for i et fantasibillede).
 
Er drengens far og mor skilt, eller er faren måske ikke blandt de levende længere? Det er vist op til fantasien at nå frem til.

 

Andrea Pellegrini og Adam Frandsen er de to operasangere, der synger med nerve og samtidigt har overskud til et ømt nærvær overfor drengen og publikum. Det glæder mig, at jeg forstod meget af deres sange. I slutningen blev jeg rørt over kulminationen på den fine historie, og den smukke måde det hele er fortalt og afsluttet på med smukke toner og vibrationer i salen.
 
Charlotte Thaning var en fornøjelse at opleve som pianist. Hun blev nærmest ét med sit klaver og var graciøs og yndefuld i både udstråling og bevægelser. 

Tobias Ørum har skrevet manuskriptet og instrueret forestillingen, og han kan være stolt af at have skabt en fin fortælling, hvor du bliver nødt til at slå din (barnlige)fantasi til for at få det fulde udbytte af setuppet.

Til at spille den lille dreng skiftes Sebastian Graven Østergaard og Alfred Erik Nordhøj Kann til at spille rollen. Jeg så den med Alfred, og han overraskede mig ved både at spille ærligt og samtidigt synge nydeligt. Han skal nok nå langt inde for scenekunsten, når han bliver stor, hvis han vil. Sej gut.
Og så må jeg lige nå at sige, det er inspirerende at høre hverdagshandlinger blive sunget i ”opera-fraser”. Det ynder jeg selv at gøre lidt for mig selv i smug nu. Det er som om ”Go’nat min skat” lader ordene få endnu større magi over sig. Det vil jeg lade simre over følgende ord fra en vuggevise fra forestillingen:
 
Blæs skyerne bort med en simpel akkord, og verden vil folde sig fri. Sig alt det du vil, og læg tusinde til, hvert ord har sin egen magi”.
 
Musikteater SaltoMortale, set spillet i Galaksen, 3500 Værløse
Spiller indtil 28. marts 2015 (og en enkelt gang d. 31. oktober 2015)
Den spilles på Folketeatret/Hippodromen og enkelt gang i Farum Kulturhus. Se kalender her:
Spilledato: 6. marts 2015
Fotos: www.saltomortale.dk 
Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side:

 

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: The Woman Who Wished To Die (gæstespil af Marcello Bosschar)

Af Jacobe Orry Denne forestilling henvender sig til publikummet, der forstår engelsk, til publikummet, ...

Anmeldelse: Så længe mit hjerte slår, Odense Teater

Af Mette Herschend   ”Hvorfor er lykken så lunefuld, og hvorfor er glæden så ...

Anmeldelse (bog): Erik Aschengreen: Dans over Atlanten

Af Henriette Devantier Jeg sidder med en tyk, tung bog i hænderne, der blot ...

Anmeldelse (re-anmeldelse): No Planet B, Teater V (Powerplay)

Af Sarah Dickow   Denne forestilling er en repremiere. Vi anmeldte også No Planet ...

Anmeldelse: Svanesøen, Det Ny Teater (St. Petersburg Ballet Theatre)

Af Henriette Devantier Den internationalt anerkendte Irina Kolesnikova og danserne fra St. Petersborg Ballet ...