Anmeldelse: History of the world, Kopergietery (B)

Af Lea Damgaard

 

Som en del af monologfestivalen, enestÅende, gæster det belgiske teater Kopergietery lige nu Teatret Gruppe 38 med forestillingen ’History of the world’. Her møder publikum en søn, Titus De Voogdt, der i sorg over morens død gennemgår verdens historie.

Netop verdens historie har nemlig været morens store passion gennem livet. Ikke de historiske begivenheder, men den fysiske opbygning og fortælling om verden. Efter et langt liv som fysiker og med målet om at finde Higgs-partiklen – et felt, som strækker sig gennem tid og rum og giver andre partikler masse – er moren nu død. I munden på sin søn bliver morens historie dog en fortælling om, hvor svært det kan være at lære hinanden at kende.

History of the world1

Det interessante ved ’History of the world’ er tematiseringen af ”meningen med livet” – for moren er det opdagelsen af Higg-partiklen, for sønnen er det samværet med andre mennesker – især med den mor, han aldrig rigtig har lært at kende og som forsvandt i Alzheimertåger. Rejsen gennem de små fortællinger og glimt, hvor mor og søn faktisk har haft en særligt fælles øjeblik sammen, bliver en rørende historie og åbner for nogle filosofiske tanker om, hvad vi bør udfylde livet med.

’History of the world’ har ud over en ret omfattende scenografi, valgt at lade en elguitarist dukke op på scenen og spille mellem scenerne. Det fungerer godt, hvis ikke lyden fra guitaren lå så meget højere i volumen end Voogdts stemme. Kontrasterne skærer desværre en smule i ørerne.

History of the world 2

Forestillingen bruger desuden magi til at genopleve minderne og fortælle historierne. Man fascineres af forsvindingsnumrene og bliver samtidig mindet om, at det er netop er, hvad Alzheimer gør ved den syge: Får dem til at forsvinde. Det fungerer virkelig godt og gør forestillingen levende.

’History of the World’ er en fin lille fortælling om at finde hinanden og nærme sig hinanden. At der netop er tale om en monolog understreger hele ensomheden og sorgen over aldrig rigtig at have kendt sin mor og nu aldrig mere have muligheden for at kende hende.

Det er i tilfælde som denne forestilling, at monologer kan vise, hvad de kan. Det er også er grunden til at det er værd er at udforske festivalen enestÅendes program.

 

Kopergietery (B) og Teatret Gruppe 38 under festivalen Teaterfestivalen enestÅende – Solo Performance Festival

Teatret Gruppe 38, Mejlgade 55B, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: Teaterfestivalen enestÅende – Solo Performance Festival, ”History of the world”, den 10. marts 2017

Set den 10. marts 2017

Fotos: Kopergietery (B)

Læs nærmere her: http://www.gruppe38.dk/program/enestaaende-solo-performance-festival/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Ankomsten, Teatret ved Sorte Hest (gæstespil fra Teater Rio Rose)

Af Christian Skovgaard Hansen Forestillingen ”Ankomsten” er for dig, der vil have en anderledes ...

Anmeldelse: Problemet med Douglas, Fredericia Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Fredericia Teater er meget mere end de store musicals ...

Anmeldelse: Kærlighedsbarnet, Teater Witt og Koppel

Af Emma Brink Laursen ”Thi kendes for ret: Dagmar Johanne Amalie Overby bør straffes ...

Anmeldelse: Sexpol, Teater Grob (Teater Stuk, Teater Grob og Aalborg Teater)

Af Emil Samaras Eriksen   Sexpol efterlod mig tilfredsstillet, nysgerrig på historien, samt eftertænksom ...

Anmeldelse: Ulvehøjen, Teater V (Limfjordsteatret)

Af Christian Skovgaard Hansen   De fleste forbinder Knud Torben Grabow Christensen – bedre ...

Anmeldelse: True.Story, Sort/Hvid

Af Christian Skovgaard Hansen   ’True.Story’ er en monolog af og med Nanna Cecilie ...