Anmeldelse: Hvis livet var en sang, Café Liva

Af Xenia Winther

Hvis livet var en sang kan man kalde for en ægte cabaret. Den er sjov, musikalsk og har noget vigtigt på hjerte.

Cabareten tager udgangspunkt i skuespilleren Lane Linds liv – fortalt af Lane Lind selv. Og selv om man måske ikke kender Lane Lind, betyder det ikke, at man ikke kan finde det underholdende og lære noget. For hun fortæller om hendes liv, karriere og sange, hun har sunget, og nogle af dem, hun ønskede sig at synge. Hun deler sine tanker om at blive gammel, hendes ungdommens fejltagelser og velsignelser ud.

Det er ikke bare en lang tale om Lane Lind af Lane Lind, hun italesætter også selv, at hun snakker meget om sig selv. Talen har en klar retning og formål – vi skal lære af hendes erfaringer og tanker, og vi skal selv turde gøre os erfaringer.

Da jeg kommer ind på Café Liva, sætter jeg og min veninde, som jeg havde taget med, os ned, og vi sludrer lidt, inden cabareten begynder. Min veninde, som jeg havde taget med, spurgte hvordan jeg havde det, og jeg fortalte om, at jeg synes, at sangundervisning er hårdt – for jeg elsker at synge, men jeg har svært ved det. Dette skriver jeg, for da cabareten gik i gang, var noget af det første Lane Lind sagde, at hun elsker at synge – hun har sunget meget, men det har altid været en udfordring for hende. Hun sagde også, at det ikke handler nødvendigvis om, at det skal være perfekt – men det skal være fra hjertet og levende. Jeg tænkte med det sammen ”What, har hun hørt vores samtale?” For det var præcis det, min veninde lige havde sagt – vi havde lige snakket om, at man skal synes, hvis man vil.

Men det var ikke bare et tilfælde, for gennem hele cabareten tager Lane Lind mange emner op, som kunne virke almene, men alle vil på et tidspunkt kunne genkende sig selv i hendes historier. Hun ramte bare plet. Hun er sjov og helt ærlig – hun siger nogle sandheder, som vi alle kender, men ikke tør sige højt. Hendes humor og ærlighed skabte en kontakt mellem os, ikke bare mellem mig og hende, men også med de andre publikummer.

Det siger sig selv, at forestillingen handler om Lane Lind – og at høre nogen tale om sig selv i to timer kan være udmattende. Men når snakken bliver brudt af dejlige sange og dejlig guitarspil af Lasse Schmidt, bliver det nemmere at være tilstede og høre efter. For man nyder musikken, og man bliver nysgerrig på, hvad den sang mon handler om for Lane Lind, og hvilke anekdoter, der tager udgangspunkt i den sang.

Og man er hele tiden sulten efter hendes ærlige og morsomme ord. Det er heller ikke bare en lang tale om Lane Lind af Lane Lind, hun italesætter også selv, at hun snakker meget om sig selv. Talen har en klar retning og formål – vi skal lære af hendes erfaringer og tanker, og vi skal selv turde gøre os erfaringer.

Umiddelbart skulle man tro, at cabaretens målgruppe er dem, der kan synge med på gamle revysange og kan huske Lane Linds unge dage på de skrå brædder. Men jeg er overbevist om, at målgruppe er og bør være unge mennesker – der skal lære sig selv og livet at kende, og som selv skal beslutte, hvilken sang livet er.

Café Liva, Nyhavn 26, 1051 København K

Spilleperiode: 6.-22. august 2020

Set den 5. august 2020