Teaterblik: In Motion 2022, dag 1, Tivoli (Copenhagen Made)

Af Henriette Devantier

Over tre sommerdage gæster dansefestivalen In Motion Tivolis gamle, smukke Pantomimeteater. De gamle rammer udfyldes af nye koreografiske kræfter. Festivalen byder på seks helt nye værker fremført af dansere fra Den Kongelige Ballet, Tivoli Balletteater og Dansk Danseteater. In Motion blev dog onsdag den 10. august danset i gang af en gammel kending; ”Harlekin fristet af Gratierne” koreograferet Joseph L. Levin i 1829.

”Harlekin fristet af Gratierne” byder på samme forviklede kærlighedshistorie, som man kender fra andre pantomimer. Den var fin, sød og sjov, og det mærkedes, hvordan alle – unge som gamle – kunne være med. Pantomimerne er Tivoli Ballet Teaters varemærke, og selvom man ikke nødvendigvis bliver mødt af det mest udfordrende trinsprog, har pantomimerne bestemt deres berettigelse og nødvendighed. De fortæller dansehistorie, og de skaber et bånd mellem fortid og nutid. Det var helt på sin plads at skyde In Motion i gang med latter, smil og fjollerier til ”Harlekin fristet af Gratierne”.

Efter 30 minutters gåtur i den smukke forlystelseshave satte jeg mig endnu engang klar på de grønne bænke foran Pantomimeteatret. På programmet var første halvdel af de seks nykoreograferede værker leveret af ”Copenhagen Made”. Den Kongelige Ballets Fond har i samarbejde med Den Kongelige Ballet, Tivoli Balletteater og Dansk Danseteater etableret koreografikonkurrencen ”Copenhagen Made”. I dette forum får nye koreografiske talenter mulighed for at videreudvikle deres talent og fremvise deres koreografi for et publikum.

”Time to put Friday to bed” koreograferet af Antonio Russo

De seks værker bliver præsenteret i et todelt program med to forestillinger henholdsvis kl. 18.30 og kl. 20.00 onsdag, torsdag og lørdag. Det første program med værker af Antonio Russo, Igor Person og Fiona Lee var desværre uden den store gennemslagskraft. Antonio Russos værk ”Time to put Friday to bed” havde dog mest potentiale med et klart koncept, veltænkt koreografi og sjove momenter for øjet.

Den helt store koreografiske tyngde lå dog i programpunkt 2 kl. 20.00. Her vistes værker af Nico Janssen, Vincent Vernal og vinderen af koreografikonkurrencen Lauréline Epaulard. Janssens værk ”Salvatio” er inspireret af koreografens barndomsfrygt for at blive væk i de store skove i hjemlandet Canada. En pige, danset af Den Kongelige Ballets Ditte Baltzer, mister fodfæste i den store skov, der opsluger hende, hvorefter hun til sidst sættes fri igen. Med på scenen havde Baltzer Laurie Nielsen, Schonan Greve og koreografen selv Nico Janssen, der alle agerede opslugende elementer. Værket havde et stærkt og fængslende koncept, og det var et stykke, der snildt kunne have varet længere end 10 minutter. Idé, koncept, koreografi, format og udførelse talte alle sammen.

”Salvatio” koreograferet af Nico Janssen

Herefter blev scenen overladt til Vincent Vernals nye værk ”Neighbours” danset af Tomoka Kawazoe, Robert Thomsen og Eliabe D’Abadia. Et sødt lille værk, der tydeligt havde rod i den gamle pantomimetradition. Det var en fin gestus til den ældre stilart, og Vernal havde formået at gøre den relevant.

Sidste programpunkt i dette delprogram var aftenens klart bedste. ”La Rencontre” koreograferet af Lauréline Epaulard og danset af Elvira Thomsen, Eukene Sagues, Oliver Starpov og Luis Fernando handlede om relationer mellem mennesker, der møder hinanden og om at møde det hele menneske. Epaulard viste os gennem danserne et trinsprog, der var så råt, ærligt og fint, at kuldegysninger var uundgåelige. ”La Rencontre” favnede det hele menneske og relevansen var slående. Det var tydeligt et værk, vi alle kunne lære noget af.

”La Rencontre” koreograferet af Lauréline Epaulard

Efter endnu en pause var dansescenen igen klar kl. 21.00. Denne gang var det Dansk Danseteater, som indtog den med det nye værk ”The Hollow Men” af Ina Christel Johannessen. Værket fik premiere til dansefestivalen ”Copenhagen Summer Dance” tidligere på sommeren, hvor Ungt Teaterblod var på pletten. Anmeldelsen kan læses her.

In Motion var et dejligt indblik i, hvad der rør sig hos unge upcoming koreografer. Aftenen bød på varierende kvalitet, men jeg gik bestemt beriget hjem. Det er skønt, at der trædes nye trin på Pantomimeteatrets gamle scene. Jeg manglede dog kontekst for festivalen. Hvert værk blev præsenteret af koreografernes stemme i en voice-over, og det var virkningsfuldt. Men jeg savnede følelsen af at blive guidet igennem helheden. Havde der været en konferencier eller bare en velkomst, havde dansefestivalen virket mere helstøbt.

Copenhagen Made (Den Kongelige Ballet, Tivoli Balletteater og Dansk Danseteater)

Pantomimeteatret, Tivoli, Vesterbrogade 3, 1630 København V

Spilleperiode: 10.-13. august 2022