Anmeldelse: Jagten på Det Grå Guld, Bora Bora (Don Gnu, Bora Bora – Dans og Visuelt Teater samt Holbæk Teater)

Anmeldelse: Jagten på Det Grå Guld, Bora Bora (Don Gnu, Bora Bora – Dans og Visuelt Teater samt Holbæk Teater)

Af Anne Sophie Parsons

At blive gammel er et livsfaktum, som ingen kommer udenom; tiden indhenter alle, og før man ved af det, er man sygnet hen, og plejehjemmet kalder som næste station. Kroppen er ikke hvad den har været – ligeledes forholder det sig med hørelsen, synet og smagsløgene. På samme måde som alderdom er et langsomt tab i førligheden, betyder den også et skridt nærmere døden.

DON GNU’s opsætning af danseforestillingen Jagten på det Grå Guld angriber dog dette faktum med en mærkbar syret humor, som både er charmende, såvel som skør, hvor der gives plads til både det stille og det langt ude, det smukt sungende til det absolut absurde, når danserne Jannik Elkær og Kristoffer Louis Andrup Pedersen lægger bogstavelig krop til karakterne, som to gamle mænd på et plejehjem, der får uventet besøg af en sortklædt mand…

Scenografisk skaber lyssætning og et enkelt set-up ganske fint rammerne for forestillingen; få, enkelte rekvisitter i form af et gammelt TV og lænestole med blomsterprint skaber et åbent rum, hvor performerne kan bevæge sig rundt i tegneserieagtige krumspring og akrobatiske vridninger. Fra det ene øjeblik til det andet, kan en umiddelbar scene tage en fuldkommen uventet drejning, der kaster de to mænd ud i en rejse igennem at vinde livets helt bogstavelig elektriske glød tilbage, som indebærer lampeskærme, kung-fu moves og slow-motion kampscener.

Jagten på Det Grå Gulds stærke side er præcis knyttet op til sin egen uforudsigelighed; i en ordløs performance, hvor danserne Jannik Elkær og Kristoffer Lous Andrup Pedersen udgør et umage og sympatisk par af to gamle mænd, som i underbukser og hver deres åbne slåbrok kaster sig ud i livets sidste dans, mens Petras Lisaukaus udgør en mærkbar skikkelse, der kan tolkes som Døden i egen person med sin muskuløse fysik. Alice Carreri istemmer, som eneste talende kvindelige karakter, der smukt synger stemningsfulde sange på forskellige sprog.

Forestillingen byder på det uventede fra den ene scene til den anden og ikke er bange for at kaste sig ud i skæve indfald – måske så skæve indfald, at man føler, at den røde tråd måske mistes lidt af syne imellem stemningsskiftene. Men med det sagt, ville det også ses som en force for den vante teatergænger, at kunne byde på en forestilling, der kun igennem kropssprog og ansigtsudtryk fortæller en syret historie omkring alderdommens fodlænker og videre igennem et drømmeunivers, hvor det er op til publikum at beslutte hvem der får det sidste ord i Jagten på Det Grå Guld – Døden eller de usandsynligt energiske mænd, alderen taget i betragtning. 

Hvis du vil opleve absurd teater, som unægteligt får dig til at trække på smilebåndet og grine, og en forestillinge, hvor du umuligt kan forudse, hvad karakternes næste træk bliver, skal du enten skynde dig forbi Bora Bora i Århus, hvor Jagten på Det Grå Guld spiller frem til den 4. april, eller fange den ude i landet på dens videre turné.

Co-produceret af Don Gnu, Bora Bora – Dans og Visuelt Teater samt Holbæk Teater

Bora Bora, Valdermarsgade 1, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 1. april-4. april 2019

Turné videre rundt i landet – se link nedenfor

Set den 1. april 2019

Fotos: Christoffer Brekne

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.dongnu.dk/jagten-paa-det-graa-guld

og

https://www.dongnu.dk/tour-plan

Performance og koreografi: Jannik Elkær, Kristoffer Louis Andrup Pedersen og Petras Lisauskaus

Dramaturgi og Lys/Video: Christoffer Brekne

Musik og performance: Alice Carreri og Nicolai Kornerup

Teknisk assistent: Jakob Thau

Producer: Sigrid Aakvik

Varighed: Ca. 60 min. uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *