Anmeldelse: Julefeber, Aarhus Teater

Anmeldelse: Julefeber, Aarhus Teater

Af Lea Hjort Thalund

Årets familieforestilling glimter af julehygge på Aarhus Teater. I samarbejde med DR har Aarhus Teater sat TV-julekalenderen fra 2020, Julefeber, op. Da den lille familie, faren Kalle spillet af Peter Høgsbro, sønnen Bjørn spillet af Emil Busk Jensen og datteren Gro spillet af henholdsvis Saga Guld og Mille West Rasmussen ikke længere kan bo i deres lejlighed, vælger faren Kalle at indlogere børnene på Det Kongelige Teater, hvor magien begynder at finde sted.

Skuespilpræstationerne står, som udgangspunkt, meget skarpt. Emil Busk Jensen leverer en overbevisende teenagedreng, selvom han selv er midt i 20’erne. Anders Baggesen leverer også en overbevisende flamboyant balletmester. På premiereaftenen blev Gro spillet af Mille West Rasmussen, som lagde et helt exceptionelt højt niveau, taget hendes alder i betragtning.

Desværre fandt jeg dog flere steder skuespillet en anelse overspillet. Her var det især Ask Berntsen som slikkepinden, der til tider blev noget overspillet, og det samme med Marie Marschner i rollen som balletlærerinden Jannie. De større gennemgående roller, trak derfor skuespilpræsentationen i den rigtige retning, men flere steder haltede den overordnede præstation desværre.

De fire balletbørn fra Ballet Akademiet Aarhus var et frisk indspark, som fungerede rigtig godt. De var yndefulde, fine og spillede godt i de scener, som de var med i. En rigtig god måde at vise en lille bid af ballettens verden.

Scenen var spækket med Mie Riis’ scenografi, som på fornem vis, blev vist frem på drejescenen. Familien overnatter blandt scenografien på Det Kongelige Teater, og man får således både mulighed for at se bagsiden af det, såvel som aktiv anvendelse, som en del af stykket. Scenen var generelt godt fyldt op af både scenografi og små sekvenser som foregik bag den handling, som udspillede sig forrest på scenen. Dette gav dog til tider er noget rodet udtryk og var ikke altid hensigtsmæssigt i forhold til at få historien fortalt ud.

Det kræver sit at få kortet 24 afsnits julekalender ned til en handling på godt og vel to timer. Dette bar forestillingen desværre også meget præg af, da man havde forsøgt at indfange mange små sekundære handlingsforløb ind på den korte tid. Dette gjorde desværre, at flere af julekalenderens gode punkter om især familie, depression og det ikke at passe ind, føltes vage og gav ikke den nødvendige gennemslagskraft. Flere steder ville jeg ønske, at instruktør Line Paulsen havde sorteret i hendes idéer og skåret den mere ind til benet, når også teksten blev præsenteret en anelse rodet.

Premiereaftenens publikum, bestående både af børn såvel som voksne virkede til at tage godt imod forestillingen. Flere ting virkede genkendeligt for børnene og det hel blev forløst i slutningen, hvor den velkendte sang Julefeber blev sunget. Det blev alt i alt til en visuel flot forestilling, hvor handlingen desværre manglede den dybde, som julekalenderen besad. Man forlader dog stadig salen med et skud julemagi, men uden rigtig at føle, at historien bliver hængende.

Aarhus Teater, Store Scene, Teatergaden, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 9. november-21. december 2023

Set den 9. november 2023

Medvirkende: Emil Busk Jensen, Mette Klakstein, Saga Guld/Mille West Rasmussen, Jannie Faurschou, Marie Marschner, Anders Baggesen, Anne Plauborg, Ask Berntsen og Emil Knutzon samt balletbørn fra Ballet Akademiet Aarhus

Dramatiker: Julie Petrine Glargaard

Forfattere: Rune Schjøtt-Wieth, Natasha Arthy og Mette Eike Neerlin

Iscenesætter: Line Paulsen