Anmeldelse: Margrete I, Teatret Svalegangen (Teatret Møllen)

Margrete I (1353-1412) var en magtfuld regent over Danmark, Norge og Sverige i slutningen af 1300-tallet og starten af 1400-tallet enten som formynder for den umyndige konge eller som selvstændig regent. Teatret Møllen dramatiserer nu Anne Lise Marstrand-Jørgensens roman ”Margrete I”, så vi får et portræt af den stærke kvinde og ikke mindst hendes vej til magten.

Fortællingen starter med den unge Margrete hjemme i Danmark, inden hun som 10 årig giftes bort til den noget ældre norske tronarving Hakon, hvorfor hun ledsages til Akershus i Norge af sin tjenestepige Kerstin. Opdragelsen er streng, og den sker i den kristne tro. Da hun får menstruation kaldes Håkan hjem, men der går alligevel nogle år, før der kommer et barn ud af anstrengelserne. Som 17 årig føder hun sønnen Olav (Oluf), som dog senere dør alt for ung.

Vi følger livet og de mennesker heri, som former den kommende Margrete I, lige indtil fortællingen slutter i slutningen af 1380-tallet, hvor Margrete er alene tilbage, og hvor hun nu bliver regent over både Danmark, Norge og Sverige. Vi oplever dermed også et stykke politisk Danmarkshistorie. Det er altså en fortælling om Margretes vej til magten og ikke hendes liv magten.

Brian Wind-Hansen har glimrende dramatiseret fortælling, som får den rette balance i Margretes dramatiske livshistorie. Rasmus Ask iscenesætter fornemt fortællingen, hvor vi både mærker hendes vej til magten, dramaet undervejs og ikke mindst den mere sarte poesi bag.

Fortællingen fortælles samlet af de tre medvirkende kvinder, Connie Tronbjerg, Mette Gregersen og Emma Silja Sångren, som alle er på scenen under hele forestillingen. De er alle ens klædt i Laura Rasmussens enkle kostumer, og de giver alle tre liv til både Margrete I og alle figurerne omkring hende i deres fine samspil.

Hver især fortæller de brudstykker af fortællingen, inden den næste tager. Det er rustikt, nærmest råt, men samtidig enormt intenst, virkefuldt og lyrisk, og fortællingens stemmer kommer helt ud over scenekanten. Stilen gør, at fokus lægges på ordene i fortællingen og på dens formidling, der rummer hele dramaets detaljer. På den måde får vi et stramt psykologisk portræt af Margrete I, og vi forstår, hvad der har formet, og hvad der har gjort hende til den stærke og kløgtig regent, som hun blev.

Laura Rasmussens scenografi er ligeså enkel som hendes kostumer, men med få greb ændres hele historiens ramme, og med den enkle, ensfarvede scenografi står menstruationsblodets røde farve så meget stærkere. Sammen med Søren Lydersens simple, men virkningsfulde lysdesign og Johannes Smeds lyddesign og musik skaber det en på en gang et nænsomt, men også brutalt og råt visuelt billede, som ændres med få virkemidler og ikke mindst via den store glædepære, som i starten er den eneste lyskilde på scenen.

Teatret Møllens dramatisering af Marstrand-Jørgensens roman er særdeles vellykket, og de valgte virkemidler i Margrete I fungerer perfekt. Det er historiefortælling på højt plan og en fantastisk formidling af historien om en af Danmarkshistoriens stærkeste kvinder.

Teatret Møllen

Teatret Svalegangen, Rosenkrantzgade 21, 8000 Århus C

Spilleperiode: 13.-15. november 2023