Anmeldelse: Dracula, Himmerlands Teater

Anmeldelse: Dracula, Himmerlands Teater

Himmerlands Teater og Farcesyndikatet har endnu engang taget en klassiker under kærlig behandling. Denne gang er det Bram Stokers roman “Dracula”, som de hensynsløst har kastet sig over. Grundhistorien er stadig, men ligesom de tidligere år har de bearbejdet historien, så de på ganske morsomt, energisk og ikke mindst vanvittigt fortolker en af historiens store klassikere.

Jonathan Harker rejser stadig til Transsylvanien for at møde grev Dracula, der ønsker at købe ejendom i og ekspandere til London. Harker lugter ikke lunten om, at der er noget galt, selvom ingen på den lokale kro vil vise ham vej til godset, og selvom de omgiver sig af lidt vel mange hvidløg. Alt imens den noget forvirrede Jonathan Harker har sine problemer med at finde hjem til London, rejser grev Dracula til byen sammen med sine seks kister.

I London lever Minna Harker, Jonathans kone, sammen med sin familie, inkl. søsteren Lucy. Dracula jagter den evige kærlighed, og familien Harkers møde med grev Dracula får bidende og blodige konsekvenser. Draculas tro væbner Reinfield slider i det for at behage og hjælpe hans herre. Snart går jagten på Dracula, da sandheden går op for familien Harker, som allierer sig med Dr. Van Helsing fra Holland. I sidste ende er de dog Minnas fortjeneste, at verden igen bliver nogenlunde normal!

Historien beskrives som ”hensynsløst efter” Bram Stokers romanforlæg og uden at afsløre mere om handlingen er det ikke helt forkert. Men det sker på en absolut morsom og charmerende måde, så man kun kan overgive sig. Handlingen skrider kvikt frem, så det føles som om, at tiden flyver afsted, timingen er perfekt, og trods de mange mere eller mindre skøre påfund genkender vi historien. Latteren sidder let på publikum, og gyset i forestillingen er tilsat en god portion grin. Teaterchef Susanne Sangill har igen stået for iscenesættelsen, og hun formår at omsætte historien og ikke mindst den gakkede humor til scenen med perfektion.

Martin Kamuk har stået for scenografien, der med få virkemidler er omskiftelige, og som igen udnytter Himmerlands Teaters relativt lille scenerum til fulde, og sammen med Mads Horsbøls lyddesign og Ise Klysner Kjems lysdesign er scenen glimrende sat for forestillingen. Susanne Sangill har stået for de fantastiske kostumer, som skiftes i tilpas hastigt tempo.

Caspar Juel Berg er en smart Dracula, der dog har set bedre dage og været i bedre form, men han har dog alligevel et vist elegant tag på det modsatte køn. Han viser os, at Dracula ikke bare er en grum vampyr, men at han også har sit hyr med kærligheden. Kirstine Hedrup er en skøn og ikke mindst slagfast Minna, der både har styr på rejseplanen, og som ved, hvad hun vil have, og som med tiden tør slå håret ud! Ronny Sterlø er kær og ikke alt for kløgtig, når hans Jonathan Harker for gud ved hvilken gang farer vild på både den lange rejse ud og hjem og i det mere hjemlige hus.

Sune C. Abels Lucy er aldeles bedårende, charmerende og morsom som Lucy, der drømmer om at finde den store kærlighed, men som alligevel kan find fejl ved mændene, alt imens han (hun) har sit hyr med at finde den rette hat, og hans Dr. West har samtidig sine problemer med at stille den rette diagnose på Lucys sygdom… Erik Viinberg er tilpas rablende som Reinfield, der er en glimrende insektfanger, men som måske burde være på sindssygeanstalten i stedet, og ganske vittig som Dr. Van Helsing, der strør om sig med både hvidløg og med f’er på steder, hvor de ikke hører hjemme.

Himmerlands Teater og Farcesyndikatet har gjort det igen. De har endnu engang transformeret en af historiens store klassikere til en morsom og afsindig farce. Denne version af Dracula er derfor et kærkomment afbræk i kulden – både i vejret og i verdenssituationen – og forestillingen er bestemt turen til Hobro værd for både unge og gamle.

Farcesyndikatet

Himmerlands Teater, Søndre Kajgade 18A, 9500 Hobro

Spilleperiode: 16. november-16. december 2023