Anmeldelse: Kærlig hilsen hadet, Østerbro Teater (Østerbro Teater og Vennepunkt)

Anmeldelse: Kærlig hilsen hadet, Østerbro Teater (Østerbro Teater og Vennepunkt)

Kærlig hilsen hadet spiller på Østerbro Teaters lille scene Reaktor. Teksten er skrevet af forfatter Tomas Lagermand Lundme og handler om hans egne oplevelser omkring et overfald og hate crimes. Fokus sættes på konsekvenserne – fysiske såvel som psykiske – af disse ting.

Forestillingen er nærmest en reading. Forestillingen er iscenesat på den måde, at skuespilleren står bag en mikrofon og et nodestativ – hvor skuespillerne herfra læser Tomas Lagermand Lundme tekst på en dramatisk måde. Skuespilleren står foran bagvæggen, som bliver oplyst af forskellige billeder og videoklip igennem forestillingen, hvilket fungerer ret godt.

Det er en ny skuespiller til hver forestilling. Da jeg var inde og se forestillingen var det Mathias Bøgelund, der spillede forestillingen. Listen over skuespillere, der på skift spiller forestillingen, er en mangfoldig liste af forskellige køn og aldre. Det kan dog også have den svaghed, at det kan blive noget afhængig af den enkelte skuespillers præstation.

Iscenesætter Christoffer Berdal præsenterede forestillingen og fortalte lidt om processen – og om at det mere eller mindre skuespillerens eget take på teksten. Personligt er jeg rigtig glad for den lille præsentation af Christoffer Berdal, så jeg var forberedt på formen og på, at skuespillerne ikke har haft en meget lang øveperiode.

Derfor giver det god mening at forestillingen er iscenesat som en reading. Det bliver teksten og temaet, der har hovedrollen. Lyd og videoklip på bagvæggen var med til at sætte stemning, som dog ikke tog opmærksomheden, så forestillingen var afhængig af, at publikum var fanget af teksten. Det var man i den grad også – det er en utrolig medtagende tekst, som dog er enkel i sin form, så det var til at følge med.

Jeg kan også rigtig godt lide grebet med at bruge en ny skuespiller hver gang. På trods af, at det er en tekst om en homoseksuel mand på omkring 45 år, så handler teksten primært om noget mere også: Nemlig had – had til sig selv og også forbrydelser, der udspringer fra had. Temaet om had bliver også større, når jeg ved, at kvindelige skuespillere også spiller forestillingen – for det had, som han er blevet udsat for, kunne have været næsten hvem som helst.

Tomas Lagermand Lundmes oplevelser med had er ikke enestående. Mange mennesker i verden og bare i Danmark oplever had og hate crimes på samme måde som Tomas Lagermand Lundme.

Alligevel oplevede jeg at forestillingen langt mere handlede om et indadvendt had til sig selv end om had til andre. Teksten lægger godt nok ud med en grum historie om et overfald. Men teksten udvikler sig til at handle om at hade sig selv, så man kan komme til at acceptere, det had, man er blevet udsat for. Dette gør mig ikke noget, det er en meget spændende historie, og jeg tror, at de fleste ville kunne genkende at hade noget i sig selv.

Men jeg havde samtidig en forventning om, at forestillingen ville handle mere generelt om problemet med hate crimes, og det gør desværre også, at historien bliver lidt ustruktureret.

Det er et vigtigt emne, som Østerbro Teater og Tomas Lagermand Lundme tager op. Respekt for det! Langt hen ad vejen lykkedes det at give en stærk fortælling, og det er interessant at lade forskellige vinkler komme på historien i form af de forskellige skuespillere. Det hele ville have stået endnu stærkere, hvis teksten havde været lidt klarere og skarp.

Østerbro Teater og Vennepunkt

Østerbro Teater, Reaktor, Østerfælled Torv 37, 2100 København Ø       

Spilleperiode: 13.- 20. august 2021

Set den 14. august 2021

Foto: Anne Mie Dreves

Lyst til at købe billet? Læs nærmere her:

https://www.osterbroteater.dk/forestilling/kaerlig-hilsen-hadet/

Medvirkende: Thomas Bang, Josephine Park, Mathias Bøgelund, Johannes Nymark, Marie Dalsgaard, Sarah Boberg og Carsten Svendsen (ny skuespiller til hver forestilling)

Forfatter: Tomas Lagermand Lundme

Iscenesættelse: Christoffer Berdal

Video og fotografi: Anne Mie Dreves

Videografassistent: Lotta Lemche

Lyddesign: Minna Grooss            

Kurator og producent: Therese Maria Gram

Varighed: Ca. 1 time uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *