Anmeldelse: Zorro og Den forbudte sombrero, Holbæk Museum (Sjællands Teater)

Af Christian Skovgaard Hansen
Holbæk Teater, som nu sammen med Teatret Fair Play og Slagelse Teater er en del af Sjællands Teater, spiller igen sommerteater i gården ved Holbæk Museum. De tager hvert år en velkendt klassisk historie under kærlig behandling, så vi får en skør og skæv version.
I år er fortællingen Zorro og Den forbudte sombrero er – som titlen antyder – bygget op om heltefigurer med den fiktive heltefigur Zorro i fokus. Lige som de mange andre superhelte reagerer han, når slynglerne forsøger at tage magten, og han bekæmper uretfærdigheden. Han huserede i Californien, som dengang var spansk koloni, i 19. århundrede. Tidsmæssigt er handlingen derfor hensat til 1846 – sådan cirka!
Flemming Jensens tekst er dog lidt for lidt Zorro og lidt for meget alt muligt andet udenomshistorie. Vi er naturligvis nødt til at få sat en ramme for fortællingen, men spændingskurven i Zorro og Den forbrudte sombrero er desværre for ujævn. Mens meget af første akt går med at sætte denne ramme, flyver handlingen og selve plottet nærmest afsted i anden akt. Samtidig er teksten i år en kende rodet, og alle (del)historierne samles ikke helt så elegant til slut. Teksten kommer derfor aldrig helt op i det rette gear, så det bliver en helstøbt fortælling.

Den lokale landbetjent Olsen er rejst af sted til Californien for at se, om han kan finde det stjålne maleri ”Den forbudte sombrero”. Alt imens har borgerne i Californien sine problemer at slås med, hvor modsætningerne mødes. De rige haciendaejere og de fattige bræddehyttebønder kan ikke blive enige, og nogen har problemer med mænd, koner og elskere. Hvem mon har stjålet maleriet, og vil det mon finde hjem igen? Og vil det hele ende godt?
Flemming Jensens tekst er langt hen ad vejen morsom, og den har bestemt sine øjeblikke. Vi møder også alt fra Dan Jørgensen over Clement Kjersgaard til Liza Minnelli. Teksten sender en række satiriske stikpiller til både boligmarkedet, de rige og de fattige, kirken, klimaet, skatten, #metoo, aktuel dansk politik og så meget andet. Tidens spørgsmål om kulturel appropriation får også nogle ord med på vejen. Det er ikke kedeligt, og der er en mening i kaosset, men satiren bliver desværre aldrig hverken rigtig skarp eller rigtig morsom.

Hele holdet på scenen opvejer den svage tekst. Både Sofie Stougaard, Jacob Weble, Christian Damsgaard og Brian Kristensen, teatrets folkekor og kapelmester Lars Fjeldmose er veloplagte og velspillende i Joy-Maria Frederiksens iscenesættelse. Alle fire skuespillere har flere forskellige roller igennem forestillingen, hvilket styres uden problemer – når det da skal det… Det er ikke deres skyld, at det danske sommervejr og sommerblæst gør, at enkelte replikker forsvinder i vinden.

Rammerne i Kirsten Brinks enkle, men letforanderlige scenografi fejler heller ikke noget. Det er dog særligt kostumer og rekvisitter, som er specielt vellykkede i år. Vi føler og rigtigt hensat til det noget varmere Californien! Det visuelle fejler ikke noget.
Samlet er Zorro og Den forbudte sombrero derfor en lidt for ujævn historie, hvor teksten nok er morsom, men ikke morsom nok, og hvor satiren ikke er helt skarp. Forestillingen reddes dog af hele det veloplagt skuespillerhold og kapelmester Lars Fjeldmose.
Holbæk Teater, Sjællands Teater
Holbæk Museum, Klosterstræde 18, 4300 Holbæk
Spilleperiode: 6. august-5. september 2021
Set den 14. august 2021
Fotos: Mie Neel
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Sofie Stougaard, Jacob Weble, Christian Damsgaard, Brian Kristensen samt Sjællands Teaters Folkekor
Forfatter: Flemming Jensen
Instruktør: Joy-Maria Frederiksen
Kapelmester: Lars Fjeldmose
Scenograf: Kirsten Brink
Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod