Anmeldelse: Lady Chatterleys elsker, Aarhus Teater

Anmeldelse: Lady Chatterleys elsker, Aarhus Teater

Af Lea Hjort Thalund

Et grønt næsten gennemsigtigt gardin dækker for scenen. Kvinden vender ryggen til publikum, kigger igennem gardinet for så at trække det til side. Her afsløres en simpel herskabsstue. Væggene dækker hele det høje scenerum og er i samme grønne farve som gardinet, der for et øjeblik siden dækkede for rummet. I højre side af scenen står en stor brun lænestol, en lille kommode og ovenpå denne en grammofonspillen. I højre side står kun en lille brændeovn. Scenografien indikerer velstand for stuens ejere, men samtidig også den tomhed, som fortællingen rummer.

Lady Chatterleys elsker er en roman af D.H. Lawrence, skrevet i 1926, og den omhandler den lidenskabelige affære som Lady Chatterley indleder med godset skytte, Oliver Mellors. Lady Chatterleys mand, Clifford, er blevet lam og impotent i Første verdenskrig og det manglende intime nærvær, blandet med godsets indesluttethed, driver hende ud på depressionens rand. Hun søger tilflugt i skoven, hvor hun finder trøst og lidenskab hos skytten Mellors. Fortællingen beskriver deres lidenskabelige forhold, hendes begær, men også det ansvar hun føler for sin mand, som ikke kan se, hvordan hun driver længere og længere væk fra ham.

Aarhus Teaters adaptation fra roman til scene er lykkedes til perfektion. Forestillingen rummer lidenskab, håb og fortvivlelse. De store følelser er præsenteret med flere nuancelag, som skaber nogle karakterer, som er sjældne at opleve på en scene. Lidenskaben og kemien imellem Anne Plauborg, som Lady Chatterley, og Kjartan Hansen, som skytten Oliver Mellors er dyb, smuk og fantastisk rørende. Hansens accent, som ellers kan være et problem, passer her godt til karakteren, om end hans diktion til tider gør, at det kan være svært at høre, hvad han siger. Deres måde at smelte sammen på, skabelsen af et personligt rum og deres konflikter er spillet helt fantastisk.

Deres rollers paralleller er Sir Clifford, spillet af Christian Hetland, og sygeplejersken Fru Ivy Bolton, spillet af Marie Marschner, skaber en perfekt kontrast til Lady Chatterley og Mellors. Der hvor Lady Chatterley og Mellors finder hinanden i det fysiske nærvær, finder Clifford og Fru Bolton hinanden i det intellektuelle samvær. Desværre står Hetland og Marschners præstationer ikke lige så skarpt, sammenlignet med Hansen og især Plauborg.

En yderligere kontrast er Lady Chatterleys søster Hilda, spillet af Mette Klakstein, og deres far Malcom, spillet af Anders Baggesen. De repræsenterer det syn som det omkringliggende samfund har og opretholder, udadtil, de regler samfundet sætter.

Instruktør Camilla Kold har formået at skabe en forestilling, der rummer nuancer og parraller i hvert eneste greb. Der er intet, der er sort på hvidt og intet, og ingen er uden skyld. I samarbejde med Karin Gilles scenografi er parallellerne altid til stede. Højre side af scenen tilhører livet hos Clifford, mens venstre tilhører Mellors. Begge mænd er konstante vidner til, hvad der foregår hos den anden. Clifford forlader således aldrig scenen, når Lady Chatterley er på besøg hos Mellors, også selvom det er under de hedeste sexscener.

Der er således heller ikke sparet på de intime detaljer. Forestillingen er yderst seksuel, men hvor skønheden og nærværen i den stadig er bevaret. Det er derfor heller ikke underligt, at denne produktion har haft en intimcoach tilknyttet, hvilket også kun må have forbedret oplevelsen, både på scenen og som publikummer.

Selvom bogen er skrevet i 1926, er den stadig yderst aktuel. Kvinders seksualitet og behovet for samme, kan til tider stadig være et tabu i det moderne samfund. Det er derfor befriende at se en kvinde, været drevet så kraftigt af det, selvom det også trækker ødelæggelse med på sin vej. Dicte C. Houmøllers manuskript er en fantastisk balancegang imellem det moderne og bogens originalitet. Den rummer replikker som både virker gammeldags, men samtidig rammer hårdt. Fortællingen er indkapslet perfekt og teksten står uden mangler.

Aarhus Teater har skabt en fantastisk sensuel, rørende, rå, lidenskabelig og tragisk fortællingen i én. Enkelthederne i scenografien, som stadig rummer de mange nuancer, får virkelig fremhævet historien og alle dens lag. Skuespillet er stærkt, enkelt, lidenskabelig og exceptionelt nærværende på en gang. Det er svært ikke at blive opslugt af forestillingens illusion, selvom man til tider ikke føler, at man må kigge med på, hvad der foregår på scenen. En forestillingen man bare må se for at opleve fantastisk skuespil, fortællekunst og for at lade sig opsluge af lidenskab og følelser, man ikke altid tillader sig selv i hverdagen.

Aarhus Teater, Scala, Teatergaden, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 8. maj-8. juni 2024

Set den 10. maj 2024

Fotos: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.aarhusteater.dk/det-sker/forestillinger/aktuelt/lady-chatterleys-elsker/

Medvirkende: Anne Plauborg, Kjartan Hansen, Christian Hetland, Marie Marschner, Mette Klakstein og Anders Baggesen

Dramatiker: Dicte C. Houmøller

Forfatter: D.H. Lawrence

Iscenesætter: Camilla Kold

Scenograf og kostumedesign: Karin Gille

Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inklusiv pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *