Anmeldelse: Laser og pjalter, Aalborg Teater

Anmeldelse: Laser og pjalter, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

Bertholt Brechts kapitalismekritiske forestilling Laser og pjalter har nu fundet vej til Aalborg. Forestillingen har tekst af Bertolt Brecht og musik af Kurt Weill. Den er baseret på den engelske satiriske “Tiggeroperaen” af John Gay fra 1728. I Brechts udgave har historien fået en socialistisk, revolutionært vinkel, og den kan ses som en stærk kritik af det kapitalistiske samfund.

Vi er i det victorianske London, hvor hovedpersonen Macheath (Mack med kniven) er en storbryder, der hærger London med sin bande. Han går fra pige til pige, men ender med at blive gift med Polly Peachum, hvis far dog er noget imod forbindelsen. Faderen er bagmand hos byens tiggere, og han går efter at få Macheath anholdt og hængt.

Dette besværliggøres imidlertid af, at politichefen Tiger-Brown er Macheaths barndomsven. Macheath bliver dog fanget og dømt til døden. Spørgsmålet er nu, om han kan undgå henrettelsen… Og ikke mindst, hvad prisen i så fald vil være. Kampen om overlevelse rummer både udnyttelse, egoisme og en noget skødesløs tilgang til den almene moral, hvor nogen måske er til fals for det forkerte.

Teksten er intelligent og spidsfindigt oversat af Niels Brunse. Tormod Carlsen har iscenesat teksten, hvilket er den svageste del af opsætningen. Teatret præsenterer den som en ”Fræk, folkelig musical for fuld udblæsning”. Det sidste er sådan set rigtigt, men det første halter det lidt mere med.

Der er ingen tvivl om, at det er gennemført musikforestilling, som vi får, men det skarpe bid, refleksionen og eftertænksomheden savnes noget. Brechts kapitalismekritik er forsvundet lidt for meget, og det hele bliver lidt for pænt. Grebene med Marie Knudsen Fogh – som i øvrigt gør det ganske glimrende med det, som hun har – som fortæller og kommentator på handlingen og de mange forklarende tekster om tid og sted forstærker denne følelse.

Sebastian Henry Aagaard-Williams er tilbage i Aalborg, og han leverer en perfekt Macheath. Han er en både charmerende og skarp gavtyv, hvor det ikke er svært at tro på, at kvinder falder for ham, og at han kan manipulerer sig ud af snart sagt hvilken som helst krise. Man bliver stille og roligt draget ind i hans spil, og han giver en uundværlig energi til handlingen.

Bolette Nørregaard Bangs Polly Peachum er tilpas naiv og med en nærmest uskyldsren tro på Macheath, og som handlingen skrider frem får hun også en god portion værdighed. Karla Rosendahl giver luderen Jenny lidt – særligt rytmisk – kant, om end hun måske præsenteres lidt for dullet.

“Laser & pjalter” Aalborg Teater 2023

Resten af skuespillerholdet leverer også ganske habile præstationer. Hr. og Fru Peachum spilles både grumt og sprudlende af Jørgen W. Larsen og Josephine Nørring. Hr. Peachum driver det lidet flatterende firma ”Tiggernes ven”, hvor Larsen kynisk og grumt viser os, at han nærmest er det stik modsatte end det, som virksomhedens navn lover os. Steffen Berenthz Eriksen som politichefen Brown fanges i Macheaths net, om man mærker både opgivelsen, men også ængstelse for, om han kan slippe ud af affæren med livet i behold.

”Omgivelserne” fungerer godt. Scenografien af Thomas Bjørnager er tilpas råt og nærmest uciviliseret. Kurt Weills musik udfoldes perfekt af det fremragende syv mand store liveorkester med kapelmester Niels Søren Hansen i spidsen.

Denne version af Laser og pjalter mangler derfor lidt farlighed i iscenesættelsen, og Brechts stærke kapitalismekritik forsvinder lid, så vi ikke rigtig kommer til at reflektere over forestillingens emner. Brechts dobbelthed og samfundets skyggesider kommer derfor aldrig helt til sin ret.

Forestillingen holdes derimod særligt sammen af en fin scenografi, gode skuespilpræstationer, hvor særligt Sebastian Henry Aagaard-Williams brillerer, og eminent musik, hvor liveorkestret virkelig lader Weills musik komme til sin ret. Disse ting gør, at Aalborg Teaters Laser og pjalter alligevel bliver værd at se.

Aalborg Teater, Store Scene, Aalborg Teater, Jernbanegade 11

Spilleperiode: 2. september-7. oktober 2023

Set den 2. september 2023

Fotos: Emilie Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Sebastian Aagaard-Williams, Josephine Nørring, Bolette Nørregaard Bang, Camilla Gjelstrup, Marie Knudsen Fogh, Karla Rosendahl, Line Nørholt, Kathrine Høj Andersen, Marta Holm, Jørgen W. Larsen, Steffen Berenthz Eriksen, Marcus Gad Johansen, Thomas Kristian Bek og Patrick A. Hansen

Forfatter: Bertholt Brecht i samarbejde med Elisabeth Hauptmann

Komponist: Kurt Weill

Oversættelse: Niels Brunse

Iscenesættelse: Tormod Carlsen

Scenografi: Thomas Bjørnager

Kostumer: Karin Betz

Kapelmester: Niels Søren Hansen

Orkester: Anders Farstad, Jakob Mygind, Johan Toftegaard, Johannes Hejl, Thomas Hamilton, Niels Nørgaard, Nikolaj Heyman og Niels Søren Hansen

Lysdesign: Kasper Daugberg

Lyddesign: Kristian Berg

Varighed: Ca. 2 timer og 45 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *