Anmeldelse: Lizzie, Fredericia Teater

Af Mette Herschend

 

Fredericia Teater genopsætter rockmusicalen “LIZZIE”, men denne gang i den originale engelske udgave, med et stærkt internationalt cast og lokale Bjørg Gamst i titelrollen. Musicalen byder på rå kvindekraft i musicalform og en stor musikalsk oplevelse.

Jodie Jacobs(Bridget Sullivan), Bjørg Gamst (Lizzie Borden), Eden Espinosa (Emma Borden), Bleu Woodward (Alice Russell)_Foto_Søren Malmose [1600x1200]

Musicalen ”LIZZIE” er bygget på historien om Lizzie Borden fra Massachusetts, som efter sigende dræbte både sin far og stedmor med en økse i familiens eget hus i 1892.

På grund af manglende beviser blev Lizzie aldrig dømt, man fandt aldrig den skyldige, og i dag svirrer teorierne stadig om det blodige øksemord.

Forestillingen er spækket med lækre rockarrangementer, hvor publikum blæses helt omkuld. Derudover udtrykker de 4 rock mammas Bjørg Gamst, Bleu Woodward, Eden Espinosa og Jodie Jacobs en enorm mængde power, og hver især kan de noget helt unikt med deres stemmer, så oplevelsen på scenen bliver skærende intens.

Bjørg Gamst(Lizzie Borden) and Eden Espinosa (Emma Borden)_Foto_Søren Malmose [1600x1200]

Bjørg Gamst som Lizzie Borden vækker en eller anden kvindelig urkaft i sig selv (og i mig) og formidler en usigelige vrede i karakteren, som ifølge en af teorierne blev misbrugt af sin far som barn. Bjørg får derudover også rockmusicalen til at tippe en anelse mere over i teater end i en koncert, fordi hun med hele sin krop og mimik fortæller Lizzies historie fra uskyldig kvinde til brutal og psykotisk øksemorder.

Jeg var også meget fascineret over Eden Espinosas (Emma Borden) utrolige karisma og hendes kontrol og kraft i de yderste ender af sine registre. Selvom de fire kvinder deler og giver lige meget plads til hinanden på scenen, strålede Eden for mit vedkommende ekstra stærkt i denne forestilling.

Eden Espinosa as Emma L Borden_Foto_Søren Malmose [1600x1200]

Det er seks musikere, som leverer de rockede rytmer og melodier til ”LIZZIE”, og de to guitarister Steffen Schackinger og Jens Kokholm udfører nogle vilde soloer. Musikerne er synlige for publikum og står i to etager i klare båse i plexiglas på hver side af scenen, hvilket giver noget ekstra energi til musicalen.

Men selvom bandet er synligt uundværligt i denne forestilling, er det stadig de fire kvinder, som er i fokus. Dette understreger den enkle scenografi bestående af at par bænke og en lænestol også. I samspil med lysdesignet fremhæver scenografien kvindernes ‘formål’ på scenen: at formidle en sand historie i et rocket og unikt univers.

Som publikum må man følge meget nøje med. Hele handlingen fortælles i rocknumre, og der er ikke indskrevet mange replikker. På manuskriptbasis kunne jeg godt have ønsket nogle af de vigtigste pointer skrevet ud i replikker, så man som publikum ikke risikerer at misse noget centralt i handlingen.

Der sker et skift i kostumer efter pausen fra klassiske kjoler fra 1800-tallet til mere pikante outfits i læder og corsager. Det er en mindre detalje, men det irriterer mit øje i en ellers meget formfuldendt forestilling: Medmindre det er på corsagerne, stropperne sidder, synes jeg, man burde overveje at smide stropperne og finde stropløse bh’er til de tre kvinder, hvor stropperne er meget tydelige. Det ville gøre kostumerne langt mere sexede og fuldente.

LIZZIE_Jodie Jacobs (Bridget Sullival), Bjørg Gamst (Lizzie Borden), Eden Espinosa (Emma Borden), Bleu Woodward (Alice Russell)_ Foto_Søren Malmose [1600x1200]

Er du musikalsk interesseret, vil du få en stor, hæsblæsende oplevelse ved at drage til Fredericia Teater og se ”LIZZIE”, inden forestillingen rejser videre til London. Det er spændende at opleve internationale talenter som Bleu, Jodie og Eden og også se, hvordan Fredericia kan udvikle talenter som Bjørg i samme liga.

”LIZZIE” er også spændende, fordi den er så anderledes – en hard rock splattermusical, som den er blevet kaldt, er ret rammende. Musicalen skal opleves af dig på 15-16 eller derover, fordi den er frisk, rå og langt fra kedelig.

 

Fredericia Teater, [perhaps]-salen, Prinsessegade 29, 7000 Fredericia

Spilleperiode: 27. januar-12. februar 2017

Spiller også i perioden 22. februar-12. marts 2017 på Greenwich Theatre London

Set den 27. januar 2017

Foto: Søren Malmose

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.fredericiateater.dk/forestillinger/2017-01-26/

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Le vide – Essai De Cirque, Den Grå Hal

Af Amalie Sloth de Fine Licht Rebartisten Fragan Gehlker presser sig selv og publikum ...

Anmeldelse: Catch Me If You Can, Odense Teater

Af Emilie Elisabeth Bundgaard   Vi har nok alle prøvet at stikke en hvid ...

Anmeldelse: Rocky!, Husets Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   ”Rocky” er titlen på den amerikanske film fra 1976 ...

Anmeldelse: Civilisationens historie, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm   På Aalborg Teaters lille og alternative scene Transformator slutter sæsonen ...

Anmeldelse: The Visible Effects of Force, Dansehallerne

Af Jonas Gudmand Denne forestilling er for dig, som påskønner abstrakt moderne dans. Det ...

Anmeldelse: Missing, Secondhand Women og Ctrl+Art

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   ’Missing’ er en international forestilling, der er meget ...