Anmeldelse: LORT, Husets Teater

Anmeldelse: LORT, Husets Teater

Se ’LORT’, hvis du vil se en flot forestilling, der sætter fokus på ydmygelse, overgreb, længsel, forventninger og drømme, og som får sat vores eksistens og liv i perspektiv. Forestillingen er en intens og energifyldt monolog, hvor vi er vidne til, hvordan man med meget enkle virkemidler og en enkelt skuespillers store stemme, givet det opråb, som – også beskrevet i forestillingens program – ’LORT’ er. Se forestillingen og bliv klogere!

Den italienske dramatiker Cristian Ceresolis monolog ’La Merda’ har siden verdenspremieren på Edinburgh Fringe Festival i 2012 vundet et hav af priser og siden turneret over hele Europa på både italiensk og engelsk. Husets Teater præsenterede den engelske udgave under CPH STAGE 2014, og i januar 2015 havde de premiere på den danske udgave af forestillingen ’LORT’ med Danica Curcic i hovedrollen, som kvinden der taler og fortæller. Det er denne danske udgave der nu genopsættes under CPH STAGE.

”Selvfølgelig skal der mod til, at…”. Med disse ord indledes kvindens monolog. Kvinden taler ud fra hendes egen konkrete erfaring, men den nøgne udstillede krop og kvindens stemme kunne lige så godt tilhøre du og jeg – den vedrører os alle og det samfund, som vi lever i. Der skal både mod til at fremstille sig selv i rollen som kvinden, som Danica Curcic gør fremragende, og til dels at leve i det moderne samfund, dels til at opfylde idealerne i dette samfund.

1

Scenografien er enkel og meget virkefuld. Når publikum lukkes ind i salen sidder kvinden på en piedestal midt på ugen, og en række spotlights er rettet mod hende. Når publikum er på plads vender hun sig og fortællingen – monologen – starter. Vi er i Husets Teaters lille sal på 2. sal, så hele salen emmer af intensitet og nærvær. Alene med mikrofonen, sig selv og sin egen krop og lysets hjælp mestrer Danica Curcic alle facetterne i monologen, og vi er på denne måde vidne til de forskellige masker, som menneskeheden har på. WAUW! Danica Curcic viser også her, hvilken fantastisk karakterskuespiller hun er. Vi kan kun håbe på, at de mere til hende på de danske scener i fremtiden.

Det moderne menneske udstilles, der er intet bag verdens idealer, og vi er vidne til en uendelig strøm af informationer, identiteter og roller. Disse selvudslettende og selvhadende momenter gennemsyrer både vores samfund og monologen. Vi følger den unge kvinde og hendes lange vej mod berømmelse; vi følger alle bumpene på vejen til denne berømmelse. Vi gennem forestillingen vidne til mig’et og alle mig’et problemer for at opnå noget og dermed få styringen over ens eget liv tilbage igen.

2

Forestillingen er rå og ligefrem. Den tager os med i kvindens liv, og den blotter hendes kvindesjæl og alle de problemer, som hun står overfor. Temaerne er blandt andet frihed, værdighed, viljestyrke og berømmelse – eller måske nærmere manglen på samme! Hele forestillingen bevarer denne råhed, ligefremhed og ærlighed hele vejen igennem, indtil vi til slut er vidner til hvordan det hele eksploderer, hvor man viser sit sande jeg, som er blottet for alle idealer. Der går skår i drømmene, naiviteten, forventningerne og ikke mindst normaliteten, og det viser, at det gamle ordsprog ”Højt at flyve, dybt at falde” stadig gælder…

Til slut går det hele i lort! Vi og mig’et kan ikke mere, og masken krakelerer. Men man vænner sig til det; det er ikke unormalt længere. Teksten på banneret uden for teatret sammenfatter meget godt både forestillingen, men også samfundet i dag: ”LORT – der er ikke længere noget, der er ulækkert!”

Den eneste anke mod forestillingen er, at monologen kan være lidt svær at følge med i, hvis man ikke på forhånd kender den specifikke sammenhæng og den kontekst, som forestillingen er skrevet i, så man blandt andet ved, hvorfor den italienske nationalsang er med. Dette ændrer dog ikke ved, at det bestemt er en både seværdigt og ikke mindst tankevækkende forestilling.

Husets Teater, Halmtorvet 9, 1700 København V
’LORT’ er en co-produktion med Teater Nordkraft

Spiller d. 10.-14. juni 2015 under CPH STAGE og igen d. 2.-16. april 2016