Anmeldelse: Macbeth, Odense Teater

Af Nikoline Bræmhøj Grinsted

 

”Falsk maske dækker hjertets falskhed til”, er ordene, der danner grundlag for en skyldfølelsesramt tyrans handlinger i et stykke gennemsyret af mord, magtbegær og blodige forudsigelser.

Odense Teater havde i går premiere på den blodrøde forestilling ’Macbeth’, der er skrevet af kongen af tragedier William Shakespeare. Det er historien om et magtliderligt ægtepar, der øjner muligheden for den skotske krone uden at tænke på konsekvenserne af deres fatale handlinger. Det er et af teaterhistoriens mest velkendte stykker, og det er et, der er lavet tusind gange før. Så kan Simon K. Bobergs produktion give os et nyt blik på det berømte morderiske ægtepar?

Siggi Óli Pálmason har skabt en dybt fascinerende og symbolsk scenografi, der yndefuldt svøber Odense Teaters nye sal i ODEON i de helt rette rammer for forestillingen. Blodet, der flyder over hele scenegulvet. Vandbassinet, hvori de døde ender, og de levende vasker deres skyldige hænder. Trappen, der baner vejen til “magten”. Blodet flyder, og karakterne vader rundt i deres egne blodudgydelser og samvittighed, hvilket passer til forestillingen, hvor mængden af blodbad overgår ethvert menneske, publikum såvel som karakterens, vildeste fantasi. Alt dette sætter publikum i den dystopiske stemning, som en ægte Shakespeare-tragedie kræver!

’Macbeth’ er derfor uden tvivl en visuelt fremragende forestilling, hvor scenografien gennemgående understøtter Niels Brunses oversættelse af Shakespeares oprindelige ord perfekt og giver karakteren en eminent, stemningsfyldt gennemslagskraft.

De skuespilmæssige præstationer er generelt overvældende, og Claus Riis Østergaard formår på fineste vis at vise Macbeth med sit krigeriske ydre og svagelige indre. Derudover strålede især Jon Lange i rollen som Banquo. Men på trods af mange fortjente roser, var der dog desværre en specifikt skuespilpræstation og nogle dramaturgiske valg fra instruktørens side, der rev mig ud af fortællingen, som da spredt latter fyldte salen under Lady Macbeths selvmord.

Lady Macbeth er helt klart den mest interessante karakter i ’Macbeth’, da hun med kynisk kvindelist fører sin mand i et blodigt fordærv. I denne forestilling eksisterede den dukkeførende Femme Fatale desværre ikke på trods af et ivrigt forsøg. Marie Dalsgaard er en dygtig skuespillerinde, og hendes gestik var ganske enkelt imponerende, men det var som om, munden og ordene ikke fulgte med kroppen på et lige så højt niveau.

Simon K. Boberg har lavet en smuk forestilling, men Hr. og Fru Macbeth opnår desværre aldrig helt den selvdestruktive symbiose, som Shakespeare skrev, da Macbeth bliver mere fremtrædende end hans udspekulerende hustru.

Forestillingen emmer af mørke, grådighed, liderlighed og vanvid, og publikum bliver hurtigt fanget af karakterens kvaler. På trods af Macbeths inhumane metoder, så runger spørgsmålet stadig i mit hoved: “Hvad ville jeg gøre, hvis jeg øjnede chancen for den ultimative magt?”

I aftes blev ’Macbeth’ på ny svøbt i blod i Odense i en mesterlig forestilling, der bestemt er værd at se, selv hvis du, ung som gammel, har set stykket tusind gange før eller først lige har hørt om Shakespeare! Denne forestilling er nemlig på mange måder værdig til den storladne William Shakespeares ord, hvor især scenografien overvælder fra første øjekast.

Så skynd dig at købe en billet inden det er for sent, og forbered dig på en oplevelse, du sent vil glemme. Så længe du ikke er bange for blod!

 

Odense Teater

Forestillingen spiller i Odeon, Odeons Kvarter 1, 5000 Odense C

Spilleperiode: 14. september-11. oktober 2017

Set den 14. september 2017

Foto: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.odenseteater.dk/forestillinger/macbeth-2 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: A Tender Thing, Bådteatret (gæstespil af Why Not Theatre Company)

Af Carina Blangsbøll Forestillingen ’A Tender Thing’ spiller på engelsk i det stemningsfyldte mørke ...

Anmeldelse: Kærlighedsbarnet, Teater Witt og Koppel

Af Emma Brink Laursen ”Thi kendes for ret: Dagmar Johanne Amalie Overby bør straffes ...

Anmeldelse: Enhver, Teater Play (Teater Bajads)

Af Amalie Sloth de Fine Licht Er du til kabaret eller lignende forestillinger, byder ...

Anmeldelse: SKAKMAT, Teater Grob (Teatret st.tv)

Af Malthe Pihl, gæsteanmelder   ’SKAKMAT’ er en forestilling, der vil sætte det danske ...

Anmeldelse: Hodja fra Pjort, Dronning Dorothea Teatret

Af Emilie Bundgaard   I kender sikkert alle sammen historien om Hodja, der lever ...

Anmeldelse: H.C. Andersens samlede eventyr, Teater Momentum (Mungo Park)

Af Mette Herschend   Denne forestilling er en repremiere. Vi anmeldte også forestillingen, da ...