Anmeldelse: Madama Butterfly, Det Kongelige Teater (Den Jyske Opera)
Af Kristina McClelland Jacobsen
På Det Kongelige Teaters Gamle Scene i den flotte, gyldne og historiske sal er det store scenetæppe trukket for på scenen. Men man kan allerede fornemme, hvad der skal til at ske, og stemningen er sat med farvede rigspapirslamper der hænger på scenen. Da tæppet bliver trukket fra, afsløres flotte, store skydedøre, mens karaktererne indtræder scenen og starten på fortællingen om Madama Butterfly begynder.
I operaen Madama Butterfly ankommer den amerikanske løjtnant B.F. Pinkerton til det eksotiske og fremmede land Japan, hvor han køber et stort hus. Her møder han en ung pige Cio-Cio-San på 15 år. Cio-Cio betyder sommerfugl og hun bærer derfor navnet som titlen på operaen, nemlig Madama Butterfly. I købsaftalen af huset er der også inkluderet et ægteskab med Cio-Cio-San. Under vielsen kaster Butterflys onkel dog en forbandelse over hende, da hendes giftemål bliver et brud på familiens ære. Da de bliver gift, er det tydeligt, at han har et særligt formål og siger selv: ”Tænk at det legetøj er min kone.” Alligevel udvikles der en kemi mellem de to, og de virker forelskede.
I tre år venter Butterfly tålmodigt på, at Pinkerton kommer tilbage til Japan. Det viser sig, at hun har fået et barn, som hun bor i huset med. Da han endelig vender tilbage, har han en kvinde med sig. Hvem denne kvinde er, og om Butterfly og Pinkerton ender sammen igen, vil senere vise sig.
Selvom fortællingen kan synes problematisk på flere punkter i forhold til kvindesyn og kulturclashes, er det stadig en meget populær opera og en af klassikerne. Dette kan netop være på grund af kulturmøderne med amerikanerne og det fremmede og romantiseringen af, hvordan to mennesker kan forelske sig på trods af aldersforskellene og ulige magtforhold. Derudover er musikken af Puccini også utrolig smuk.
Chunxi Stella Hu sang hjertet ud i rollen som Cio-Cio-San. Hun gav teksten velvalgte farver og klange, så man som publikum ikke var i tvivl om, hvad karakterens følelse og tanker var. En egal og smuk stemme. Anders Kampmann i rollen som Pinkerton leverede også en vokal flot præstation med en overbevisende højde og en selvsikkerhed, der understøttede karakterens selvsikkerhed.
Sharpless blev sunget af Rhys Jenkins med varm klang og med særdeles meget overskud til skuespilsarbejdet, som gjorde, at man som publikum næsten ville ønske, at han ikke skulle være budbringer af dårlige nyheder. Sofiya Palamar sang rollen Suzuki med dejlig lyd. Hun viste sin smukke mørke timbre specielt i duetten “Tutti i fior” med Butterfly.
Det Jyske Operakor gjorde også et godt stykke arbejde med deres individuelle karakterer, som alle var med til at understøtte den triste skæbne, hvor kultursammenstødet bliver unægtelige hjerteskærende.
Kostumerne af Ariane Isabell Unfried var tro til fortællingen, hvor de japanske karakterer bar farverige kimonoer, og amerikanerne bar jakkesæt eller lignende. Og Pinkerton var selvfølgelig i sin uniform, så man ikke var i tvivl om, at han var løjtnanten på kanonbåden Lincoln.
I librettoen af Giuseppe Giascosa og Luigi Illica beskrives, hvordan amerikaneren får det store japanske hus med flere forskellige rum, når han gifter sig med Madama Butterfly. Dette blev i høj grad visualiseret gennem scenografiens mange skydedøre, som blev flyttet rundt under forestillingen. Scenografen Rifail Ajdarpasic fik dermed bogstavelig talt skabt flere lag i forestillingen. Skydedørene bestod af tynde lyse plader, hvilket fungerede godt i samspil med lyset af lysdesigner Anders Poll, som var med til at sætte stemningen. Operaen blev iscenesat af Ulrich Peters som holdt det stilistisk stilrent. Han udnyttede ligeledes scenografien godt til også at skabe flere lag i fortællingen af Madama Butterfly.
Den Jyske Opera har lavet en flot og vellykket opsætning af klassikeren Madame Butterfly. Denne opsætning formår at være tro til operaens fortælling, musikalitet og stil. Du kan stadig nå at se forestillingen rundt omkring i Danmark, så skynd dig ind og køb en billet.
Gæstespil af Den Jyske Opera.
Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K
Spilleperiode/Turné: 4. oktober- 30. november 2024
Set den 3. november 2024
Fotos: Anders Bach
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://jyske-opera.dk/forestillinger/madama-butterfly
Medvirkende: Chunxi Stella Hu, Anders Kamplmann, Rhys Jenkins, Sofiya Palamar, Norbert Schmittberg, Andreas Winther, Jens Jagd, Estrid Molt Ipsen, Lars Fentz Krogh, Morten Wang, Jani Kyllönen, Lina Valantiejute, Eline Denice Risager og Birgitte Modegaard Pedersen
Dirigent: Christopher Lichtenstein
Orkester: Odense Symfoniorkester
Kor: Den Jyske Operas kor
Instruktør: Ulrich Peters
Scenograf: Rifail Ajdarpasic
Kostumedesigner: Ariane Isabell Unfried
Lysdesigner: Anders Poll
Varighed: Ca. 2 timer og 40. min. inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod