Anmeldelse: Margrethe, Det Kongelige Teater (Mikkel Rønnow Musicals)

Med musicalen Margrethe vil trioen Høg-Aagaard-Svanekier og Mikkel Rønnow Musicals hylde og fejre majestæten med en hyldest- og jubilæumsforestilling i anledning af hendes 50 års regentjubilæum.

I musicalen følger vi Dronningens livsrejse gennem nedslag i hendes liv. Danmarks og Dronningens historie flettes derved sammen. Forestillingen starter kort efter tyskernes besættelse af landet i 1940, hvor hun fødes. Folket samles på Amalienborg Slotsplads, og befolkningen ser fødslen som et lille glimt af håb og et lys i den mærke tid, der nu kommer. Det starter måske en kende patetisk, men det aftager heldigvis hurtigt herefter.

Herefter følger vi Dronningen gennem en mere ubekymret barndom, indtil Grundloven og Tronfølgeloven i 1953 ændres, således hun nu bliver tronfølger. Vi følger hendes liv som ung, forelskelsen i, ægteskabet med og behandlingen af Prins Henrik, familielivet og de to børn, nytårstalerne og hendes passionen for arkæologi, litteratur og kunst. Vi følger afskeden med Prins Henrik og indtil nu. Udover at være et portræt af Dronningen, er Margrethe dermed også en fin gennemgang af 50 års Danmarkshistorie.

Idéen fejler som sådan ikke noget. Langt hen ad vejen lykkedes det også Høg-Aagaard-Svanekier at skabe en fin hyldest til Dronningen, og i sine øjeblikke fanger og griber forestillingen os. Problemet er blot, at det er sker lidt – for – sporadisk, og at portrættet her næsten er for pænt, hvor kriserne og problemerne i Dronningens liv ikke rigtig trækkes frem. Fortællingen giver os altså ikke noget, som vi ikke ved i forvejen, og det hele bliver næsten for meget ”feel good”.

Forlægget er der, men det udnyttes ikke helt, hvilket måske skyldes, at Dronningen stadig regerer og er i live. Hele fortællingen bliver derfor lidt for banal og glat, så den glider for ens ind. Det hjælper ikke herpå, at både sangteksterne og dialogen langt hen ad vejen ikke rigtig fanger os, og at forestillingen med en længde på næsten tre timer også bliver lidt lang i spyttet sine steder.

Den ældre Margrethe i skikkelse af Ulla Henningsen samler effektivt og sofistikeret forestillingen hele vejen igennem, og hun sørger for, at drives glidende frem. At rammesætningen i form af den mistede broche, der dog heldigvis findes til sidst, således Dronningen kan gå ud på balkonen, er en lille smule søgt, tilgiver man. Henningsen leverer et ærligt og varmt portræt af Dronningen, og der er masser af kraft i både hendes spil og sang.

De tre yngre Margrethe’r i hendes forskellige stadier i livet spilles af Lily Hanskov Aginsky (der alterneres og suppleres undervejs i spilleperiode), Emilie Groth og Xenia Lach-Nielsen, som alle leverer fine skuespilpræstationer og også her sangpræstationer, som passer til de faser i Dronningens liv, som de hver især skildrer. Prins Henrik skildres af henholdsvis Sebastian Harris, Morten Lützhøft og Peter Schrøder, om end deres delvist franske portrætter ikke helt lykkedes på samme måde som portrætterne af Dronningen.

En række af de øvrige skuespillere yder også fine præstationer. Kristian Boland er særlig fin som Dronningens fader, Kong Frederik IX, der vil det bedste for sin datter, ligesom Tine Gotthelf også leverer et nænsomt portræt af Dronning Ingrid. Kim Hammelsvang udmærker sig også i sine småroller, uanset om det er som kabinetssekretæren eller politiker.

Musikken af Lasse Aagaard er velkomponeret og både følelsesladet og dramatisk, når fortællingen kræver det. Det er her, at forestillingen som musical rigtig kommer til sin ret, og musikken sidder i os, også når vi forlader salen bagefter. Orkestret under ledelse af Mikkel Rønnow leverer musikken fra orkestergraven med den rette tyngde. Om det skyldes musikkens fylde eller Gamle Scenes lydsystem, ved jeg ikke, men en del tekst i de store sangnumre er desværre svære at høre.

Iscenesættelsen af mads M. Nielsen er på sin vis effektiv, men den er også lidt overfladisk og upersonlig, hvor man savner lidt mere kant. Men det er måske nok svært, når grundlaget er, som det er. Benjamin La Cour har stået for scenografien (eller rettere ” originalt scenografisk koncept”, som det præsenteres, hvad det så end præcist dækker over), og selvom den hører ikke til blandt hans bedste, fungerer den egentlig fint. Den består mest af mørkegrønne kasser, hvoraf nogen af dem kan flyttes rundt. Det bringer både mindelser til panelerne i de kongelige gemakker og, når de står rigtigt, til de fire palæer på Amalienborg Slotsplads.

Musicalen Margrethe er derfor samlet et flot og rørende, men også lidt ensformigt portræt af Dronningen. Den til tider lettere svage fortællingen løftes af velkomponeret musik og overordnet fine skuespilpræstationer. Man fornemmer også, at trioen Høg-Aagaard-Svanekier og resten af holdet har en vis kærlighed til og fascination af Dronningen. Forestillingen vil dog mest tiltale folk, der er i forvejen er til musicals og er royalister. Andre kan dog også få et fint indblik i både Dronningens liv, men også i en lang periode i Danmarkshistorien.

Mikkel Rønnow Musicals i samarbejde med H.C. Andersen Festivals og TOCA Records

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv, København K

Spilleperiode: 23. juni-13. august 2023

Forestillingen spiller derefter i perioden 17.-28. august i ODEON, Odense og i perioden 29. august-10. september i Musikhuset Aarhus, Århus

Set den 23. juni 2023

og

Medvirkende: Ulla Henningsen, Xenia Lach-Nielsen, Emilie Groth, Lily Hanskov Aginsky (alternerende og senere: Lisa Maria Birk Pohl, Emma-Sofie Bertelsen og Silje Isabell Ruby), Peter Schrøder, Morten Lützhøft, Sebastian Gil Harris, Kristian Boland, Tine Gotthelf, Morten Lindemann Olsen, Cassandra Lemoine, Simon Nøiers, Søren Bech-Madsen, Nynne Holmen, Silke Biranell, Monica Isa Andersen, Julien T. Kellerman, Marie Mourier, Laura Vesti, Kim Hammelsvang, Kristian Jensen, Mathias Hartmann Niclasen, Flemming Bang og Randi Winther

Af: Sune Svanekier (dialog), Thomas Høg (sangtekster) og Lasse Aagaard (musik)

Iscenesættelse: Mads M. Nielsen

Dirigent: Mikkel Rønnow