Anmeldelse: Monty Pythons SPAMALOT, Odense Teater

Af Mette Herschend

Salen var godt underholdt, da Odense Teater fredag aften havde re-premiere på musicalparodien over Monty Pythons ’Spamalot’. Er du fan af dette skøre univers, bliver du nok ikke skuffet. Men sidder du som mig uden kendskab til Monty Python ud over det, der står i programmet, vil du måske finde det ret mystisk og ikke nær så morsomt, som fansene oplever det.

Året er 932. England er hærget af pest, men Kong Arthur har fået en mission af Gud om at finde den Hellige Gral. Sammen med ridderne af det runde bord leder han vidt og bredt, og på deres vej møder de bl.a. ridderne af Ni, de irriterende franskmænd og troldmanden Tim. Der er ikke de store udslag på spændingskurven – forestillingen er en lang strøm af spas, løjer og godt humør på scenen.

spamalot1

’Spamalot’ er en parodi med stort P. Jeg tror, at det for fans er nostalgien og det, at se Monty Pythons univers ”i virkeligheden”, der er det rigtigt sjove. Noget af det var meget morsomt, og jeg sad da med et smil på læben det meste af tiden og gik derfra i godt humør. Der er også nogle rigtig gode ensemblenumre med sang, dans og sprudlende kostumer, som for mit vedkommende trak op i regnskabet, men ellers er det prutte- og fald på halen-agtigt-humor det meste af tiden – og det var ikke lige mig.

spamalot3

Men (!) hele setup’et er ganske imponerende: spektakulære serenader med stærke vokalpræstationer, drønflotte kostumer, store moduler udformet som borgmure, der skaber både højde og dybde i scenen, og storslået musik fra orkestergraven. Derudover bliver den fjerde væg hele tiden udfordret og til sidst væltet helt, og det gør forestillingen meget mere nærværende og dynamisk.

Forestillingens centrale roller består af lidt over en håndfuld skønne og dygtige mandfolk, og her er det altså Morten Brovn i rollen som Sir Robin, der ”stjæler” billedet med sin mimik og finurlige karakter. Derudover vil jeg nævne Mikkel Bay Mortensen med en gennemarbejdet karakter i Sir Lancelot, der trækker associationer til en middelalderlig Score Kaj med charme, selvtillid og lækkert hår.

spamalot18

Hvis du er fan af Monty Python, er jeg sikker på, at musicalen ’Spamalot’ på Odense Teater er noget for dig. Hvis du lige som mig kun har hørt sangen ”Allways look on the bright side of life” og ellers ikke kender til universet (eller synes pruttehumor er sjovt), vil du måske føle, at du står og kigger på en fest, du ikke er blevet inviteret med til.

Odense Teater, Store Scene

Spilleperiode: 30. september-22. oktober 2016

Set den 30. september 2016