Anmeldelse: Morph, Aarhus Teater

Anmeldelse: Morph, Aarhus Teater

Af Signe Birk Backs

’Morph’ er en fysisk, akrobatisk forestilling skabt af den islandske skuespiller og instruktør Kristján Ingimarsson, og den er Aarhus Teaters andet bidrag til Kulturhovedstadsåret ”Aarhus 2017”.

Forestillingen har undertitlen ’Rethink Human Behaviour’ og stiller således allerede her spørgsmålstegn ved al vores gøren og laden som mennesker. Hvor meget af vores adfærd er egentligt stadig præget af slumrende urinstinkter, selvom vi nu agerer under andre omstændigheder, vi selv har fundet på? Det er en undersøgelse af vores måde at opføre os på, menneskedyret der agerer i en civiliseret verden, men hvor der underneden stadig lurer drifter fra en mere primitiv tid.

Morph

Ingimarssons nysgerrighed driver ham og ønsket om at dissekere vores bevæggrunde og nå til nye forståelser er FORESTILLINGENS store motivation. Det bliver specielt tydeligt i, hvordan han som ”hjernen bag” selv træder ind og ud af forestillingen. Nogle gange etablerer han en kontakt til publikum, og vi kigger sammen på de andre, andre gange interagerer han selv delvist i legen, mens han stadig holder sit publikum i hånden, og sommetider er han selv en del af det.

I studiet af mennesket får vi nogle tydelige associationer til animal-planet-agtige natur- og dyreprogrammer med liiiidt for entusiastiske khaki-klædte værter i hovedrollen – en sjov leg med instruktør-rollen og effektfuldt brud med fiktionsrammen. Ingimarsson tager med befriende selvironi således mennesket ud af sine vante rammer og placerer dem én for én (og også som flok) under lup for, på helt naturvidenskabelig vis, virkelig at undersøge til bunds, hvad pokker det er der foregår.

Som publikum får man en følelse af, at scenen pludselig bliver til et stort spejlbillede. Man kan genkende sig selv og den menneskelige adfærd i mange situationer, og det er lige dele både skræmmende og enormt komisk at blive udstillet på den måde. ’Morph’ forstår at balancere nogle tidstypiske problemstillinger i vores informationssamfund ved at være lige dele spas og skræmmende alvor på samme tid.

Den simple scenografi skabt af Johan Kølkjær understreger denne undersøgende tilgang med sine kliniske glasmontre og dynger af menneskeskabt plastikskrald, som på fantasifuld vis genbruges og tager nye former (”morphes”, måske?) stykket igennem. Beundringsværdigt er også skuespillernes utrolige, fysiske formåen og ekstreme kropskontrol. Det er en befriende, broget flok talentfulde spillere, som virkelig understreger, hvordan kroppen er deres vigtigste instrument. Dog var der nogle få steder, hvor der var nogle timingsspørgsmål, der godt kunne have været en smule mere tight.

Morph

Det er en generel visuelt overvældende oplevelse med farverige og udtryksfulde tableauer, som ledsages af et effektfuldt lydbillede. Det er lige dele poesi og brutalitet i vanvittig forening og Ingimarsson placerer mennesket uden omsvøb lige foran os – BUM værsågod! – med alt, hvad det indebærer af både skønhed og grusomhed. Et spændende projekt, in-your-face-provokerende og nytænkende på alle måder, og det er også derfor, at denne anmelder giver forestillingen fem flotte bloddråber – den sidste værende for netop modet til at stå ud og være visionær og eksperimenterende.

Men det er måske også netop akilleshælen ved hele affæren: Måske er det FOR anderledes og syret til det gængse teaterpublikum. Jeg ved det ikke. Men cadeau til Aarhus Teater for at satse (tak Kulturhovedstad!) og hermed også et opfordrende klap på skulderen til fortsat at turde…!

Forestillingen lægger op til store spørgsmål, der er mange interessante symbolikker og referencer, og der er plads til individuel fortolkning. Men intet er definitivt sagt og intet er dermed givet på forhånd. Vi efterlades ikke med nogle svar og forestillingen lever således videre lang tid efter, at man har forladt teatersalen. Min ledsager og jeg havde i hvert fald ret forskellige bud på, hvad der mon blev ment med dette og hint. Og så har teatret vel egentligt netop opfyldt sin fornemmeste opgave…

ÉT ER SIKKERT: Der er nok at se på, og du kommer bestemt ikke til at kede dig i løbet af den halvanden times tid i selskab med Kristján Ingimarsson Company og Aarhus Teater.

Kristján Ingimarsson Company i co-produktion med Aarhus Teater

Aarhus Teater, Scala, Teatergaden, 8000 Aarhus C