Anmeldelse: Odense Sommerrevy 2024, Engen ved Fruens Bøge (Odense Sommerrevy)

Anmeldelse: Odense Sommerrevy 2024, Engen ved Fruens Bøge (Odense Sommerrevy)

Af Christian Skovgaard Hansen

Den store sommerrevysæson starter nu, og vanen tro er den første premiere i teltet på Engen ved Fruens Bøge i Odense med Odense Sommerrevy 2024. Tom Jensen er igen i år for andet år i træk både instruktør og skuespiller, og udover de faste folk, Vicki Berlin, Thomas Mørk og Lars Arvad, er Camilla Bendix ny på holdet.

Revyen i år mangler desværre noget. Dels lader den rette stemning og timing ikke helt til at sidde i skabet endnu, dels – og endnu værre – mangler der i år gode tekster. Tekstmaterialet er meget svingende, og man kunne have håbet, at visse numre var blevet fanget i udvælgelsestiden og undladt. Der er generelt langt mellem snapsene, og de store grin udebliver i år. Hverken teksterne eller Tom Jensens iscenesættelse lykkes til fulde i år. Særligt første akt er svag i år, men det hele bliver heldigvis bedre, men aldrig helt godt, i anden akt.

Politikken fylder ikke meget i årets revy. Den får dog en fin og ganske morsom kommentar i Leif Maiboms ”Hvis Gud ikke vil” med Lars Arvad som Hans Engell. Kan man ikke blive (ved med at være) politiker, kan man jo altid blive politisk kommentar, så man er klog på alt det, som alle de andre gør. Dét gjorde Hans Engell – når nu Gud ikke ville – i hvert fald, men hans job er ikke mere sikker…

Kløgtigt og eftertænksomt får Camilla Bendix det bedste ud af Jacob Webles tekst ”Hvad fanden er de vi synger?”, der nok er lidt for langt, men som velvalgte udpluk viser os, hvad vi egentlig synger i den danske sangskat – i hvert fald, når de tages ud af en samlet enhed! Lige så tænksom er hun i Gunvor Reynbergs omskrivning af ”Den sidste turist i Europa”. Verden er nu blevet til ”Utopia”, og hun håber på en bedre verden og uden grumme magthavere, så man igen tør rejse ud.

God er Vicki Berlin i Vase/Fuglsang/Svarrers ”Hvem sidder der bag skærmen?”, hvor ungdommens skærmtid italesættes. Sammen er Berlin og Bendix også ganske skarpe i Vicki Berlins ”Sen”, hvor de to modne tv-værtINDER kommer til orde.

Thomas Mørk er djævelsk god i Vase/Fuglsangs ”Fandens til job”, hvor Fanden kommer op fra Helvede og giver os en varm opsang. Til gengæld bliver hans egne ”Personalepleje” – I og II – aldrig rigtig gode.

Lars Arvad er tilbage med en Nicolaj Jacobsen-parodi, hvor årets hold, der trænger til coaching, er Kongehuset, og Vicki Berlins Camilla er også med igen – denne gang som ung klimaaktivist. Begge dele er blevet en tradition, men de er bare ikke hverken helt skarpe eller morsomme i år.

Tom Jensen har ikke rigtig fået nogle gode figurer i år. Bedst er han som prepper’en, hvor det nok har taget lidt overhånd, så forholdet til hustruen kræver lidt parterapi. Figuren er morsom nok, men selve nummeret fungerer ikke rigtigt.

At tage arbejdet med hjem, parforholdets problemer, Nordic Waste og sprogets udtale tages op. Fælles for emnerne er dog, at de aldrig rigtig kommer tekstmæssigt i mål. Gunvor Reynbergs ”En lortesag” om naboens grund, hvor hundelortene er på over til dem som kommentar på Nordic Waste-skandalen, bliver aldrig rigtig sjovt, og hvorfor valget er faldet på hundelorte står hen i det uvisse. Idéen i Jacob Weble og Emilie Nordentofts ”Sig det rigtigt/En speget affære” er egentlig sjovt nok, men det trækkes desværre alt, alt for langt ud.

En række sceneskift ledsages af vittige telefonsvarerbesked efter idé af Tom Jensen. Vi når vidt fra både Joe Bidens telefonsvarer til tinnitusforeningens ditto. Idéen fejler ikke noget, men det bliver alligevel hurtigt lidt for ensformigt, og det er ikke alle telefonsvarerbeskederne, der er lige skarpe.

Årets afslutningsnummer er et medley med glade 80’er-hits, hvor livet og glæden for det er i højsædet. Alle fem skuespillere synger egentlig ganske fint, og udvalget af musiktekster fejler heller ikke noget. Men det er samtidig lidt idéforladt, og spørgsmålet ”Hvorfor lige 80’er-hits?” trænger sig på.

Anderledes godt og ganske morsomt er første akts afslutningsnummer, ”Ung igen”, hvor årets mandlige skuespillere, er medlemmer af et boyband, der ser på, hvordan manden ser på sig selv i dag.

Kapelmester Morten Wedendahl og hans velspillende orkester sørger dog for, at den musikalske lydside i hvert fald ikke fejler noget.

Årets revy mangler alligevel noget i år, og teksterne er ikke helt i top. Der er dog visse lyspunkter, og årets nye pige i klassen, Camilla Bendix, leverer nogen af de bedste præstationer. Revyen har undertitlen ”Slip latteren løs”. Dét lykkedes ikke rigtigt i år. Odense Sommerrevy 2024 er stadig hyggelig, og der mon ikke, at stampublikummet nok skal komme.

Odense Sommerrevy

Engen ved Fruens Bøge

Spilleperiode: 10. maj-15. juni 2024

Set den 10. maj 2024

Fotos: Odense Sommerrevy

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Vicki Berlin, Camilla Bendix, Thomas Mørk, Tom Jensen og Lars Arvad

Tekst og musik af Vicki Berlin, Rasmus Krogsgaard, Morten Wedendahl, Thomas Mørk, Søren Elsner Knudsen, Leif Maibom, Sune Æbelø, Vase/Fuglsang/Svarrer, Jacob Weble/Emilie Nordentoft, Gunvor Reynberg, Lars Bisgaard og Rasmus Søndergaard, Thomas Pakula, Mikkel Tiedt, Isabel Arnold, Peter Engholm og Christopher Fabritius, Peter Friis, Tom Jensen, Katja Holm, Bo Skødebjerg m.fl.

Instruktion: Tom Jensen

Scenografi: Kirsten Brink

Kostumer: Vibeke Valeur

Koreograf: Peter Friis

Kapelmester: Morten Wedendahl

Varighed: Ca. 2 timer og 15 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *