Anmeldelse: Oliver Twist, Aalborg Teater
Af Christian Skovgaard Hansen
Som årets familiemusical har Aalborg Teater kastet sig over Charles Dickens’ klassiker Oliver Twist. Det er den konstant aktuelle historie om, hvordan det gode sejrer over det onde, og om drengen Oliver, der må finde sin egen og ikke altid lige vej gennem livet, hvor lyset dog findes for enden af tunnelen.
En kvinde føder i dølgsmål en dreng og dør i barselsseng. Drengen vokser op under kummerlige kår på fattiggården, hvor han bliver navngivet Oliver Twist. Han stikker af til London, hvor han får en slags hjem hos Fagin, der lærer hjemløse drenge at stjæle. Det huer ikke Oliver, og han vil gerne leve et andet, bedre liv. Oliver stikker af, og han finder til sidst sin rigtige familie.
Martin Ringsmose og Sven Ørnø har glimrende og med stor tæft omsat Dickens’ historie til scenen. Historien er skåret ind til benet, men vi mangler aldrig noget, og man har turdet at lade historien beholde noget af sit rå og mørke udtryk også, samtidig med at det lyse og det humoristiske aldrig er langt væk. Vi holder vejret under Olivers kamp for at finde et bedre liv, og vi glædes over slutningen, hvor man uden at afsløre for meget må sige, at Oliver viser sig som den voksne. Tilgivelse er en svær ting, og man sidder med en klump i halsen over Olivers uselviskhed. Det viser os også klassikerens styrke, at både fortællingen og dens tematikker stadig holder i dag.
De to har formået at konstruere en rigtig familieforestilling, hvor der er noget for både børn og voksne og dem midtimellem. Der bliver talt til børnene, ikke ned til dem! Og gudskelov for det – børn er nemlig slet ikke så dumme endda. Martin Ringsmose har samtidigt mesterligt omsat dramatiseringen til scenen.
Der er tale om glimrende ensembleskuespil over hele linjen, og alles præstationer er med at sikre, at fortællingen kommer sikkert i mål, alt imens vi ledes gennem Dickens store persongalleri. Ulrik Windfeldt-Schmidt som titelfiguren Oliver må dog fremhæves. Han giver os en troværdig Oliver, som starter barnlig naiv på livet, men også med en vis skrøbelighed. Som han vokser, vokser også en forfriskende ligefrem og viljestærk Oliver frem. Troen på det gode i andre mennesker vokser også, som historien skrider frem. Man forfalder heldigvis aldrig til det puttenuttede portræt, hvor man – kun – skal have ondt af Oliver.
Marie Í Dali har skabt en rå og enkel, men alligevel levende scenografi, som sammen med Kasper Daugbjergs lysdesign skaber en flot visuel ramme. Ved få ændringer kan scenen ændres fra hullet på fattiggården eller Fagins røverhule, over Mr. Brownlows varme stue til Themsens dystre, plumre vand, og scenografien kommer helt til sin ret, når den foldes ud i hele scenerummet.
I denne version har man tilføjet nogle ganske fine musikarrangementer af komponist Niels Søren Hansen, som også står i spidsen for det lille orkester. Musikken er både energisk og velklingende, og det giver en lethed til fortællingen, som passer godt til forestillingen, da det er jo er en familieforestilling. Samtidig fungerer de musikalske mellemstykker også i den dramaturgiske fremdrift, da de benyttes som små musikalske fortællersekvenserne.
Alt i alt er Aalborg Teaters Oliver Twist en familieforestilling, hvor fortællingen, skuespillet, det visuelle og musikken får det hele til at gå op i en højere enhed. Samtidig er det dejligt, at man også tør vise de mørke sider af fortællingen. Tag børnene under armen og tag ind og se forestillingen – og har du ikke nogen børn, så se den alligevel!
Aalborg Teater, Store Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg
Spilleperiode: 19. november-22. december 2022
Set den 27. november 2022
Fotos: Allan Toft
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Ulrik Windfeldt-Schmidt, Patrick A. Hansen. Kathrine Høj Andersen. Steffen Berenthz Eriksen, Marcus Gad Johansen, Clara Josephine Manley, Evrim Benli, Østen Borre Simonsen, Jørgen W. Larsen, Nanna Buhl Andresen, Marta Holm og Christian Iversen
Orkester: Niels Søren Hansen, Liv Vester Larsen, Lasse Sandkamm og Brian Woetmann
Forfatter: Charles Dickens
Oversættelse: Hans-Jørgen Birkemose
Dramatisering: Martin Ringsmose og Sven Ørnø
Iscenesættelse: Martin Ringsmose
Scenografi og kostumer: Marie Í Dali
Koreograf: Esa Alanne
Komponist og kapelmester: Niels Søren Hansen
Sangtekster: Sven Ørnø
Lysdesign: Kasper Daugberg
Lyddesign: Rune Abel Aagaard
Varighed: Ca. 2 timer og 5 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod