Anmeldelse: Omve’n hjemve, Teatret Møllen (Æ Teater i samarbejde med Teatret Møllen)
Af Sanne Halkjær Hebsgaard
Der kommer en dag i de unges liv, hvor de skal tage springet og flytte hjemmefra. Det kan være en dag, man enten ser frem til, eller frygter. Men faktum er, at mange unge i Udkantsdanmark pludseligt skal tage valget, om de for eksempel skal flytte til storbyen, eller om de skal forblive i barndommens omgivelser i Udkantsdanmark. Og for nogle er det et sværere valg end for andre.
Dette dilemma er temaet og omdrejningspunktet i musikforestillingen Omve’n hjemve. Og denne musikforestilling tager netop udgangspunkt i Rikke Thomsens sønderjyske debut EP af samme navn. Med Rikke Thomsens sange bliver en historie om tre unge kvinder, der prøver at flytte til storbyen fortalt, og hvordan flytningen og deres tilknytning til hjemstavning påvirker dem.
Selve musikforestillingen tager udgangspunkt i den sønderjyske dialekt, og for mig at se har det i den grad sin charme! Publikum skal dog holde tungen lige i munden, hvis altså de ikke har styr på den sønderjyske dialekt. Der er ganske få momenter, hvor det foregår på rigsdansk. Men det er altså en meget lille procentdel af tiden. Hvilket jeg også synes, er helt passende. Musikforestillingen er netop med til at så et frø om at holde fast i dialekten og hjemstavnens værdier.
På scenen står Anne Blomsgård, Thea Kastberg og Linnea Fabricius. De har alle et super fint sammenspil, og de komplimenterer hinanden godt i fremstillingen af det naive unge menneske, der skal opleve storbyen på egen hånd. De når alle tre virkelig igennem mange forskellige sindsstemninger, og det er rimeligt betagende, hvor fordybede de er.
Ud over deres skuespil er deres stemmer også en bærende del af forestillingen. Selve handlingen foregår stort set kun i sang og dermed deres fortolkning af Rikke Thomsens musik. Deres stemmer smelter finurligt sammen og skaber én lyd, som er helt igennem betagende. Der er både så meget power, men også en fin og spinkelt klang som får fat i alle facetter.
Forestillingens fortolkning af Rikke Thomsens numre har også sine lystpunkter og sine humoristiske aftryk. Blandt andet i nummeret ”Hvem Sku Ha Troij?” hvor de tre synger om ulykkelig kærlighed med en dyb passion og vrede. Nummeret udvikler sig til en form for boyband-nummer med forsanger og korsangere/dansere, og det er altså en ret sjov kontrast til det sungne og sønderjyske budskab.
Afslutningsvis præsenteres det velkendte ”fænomen” sønderjysk kaffebord på en utroligt humoristisk facon. Og selvfølgelig til en af Rikke Thomsens hit, ”Mojn når vi komme (Mojn når vi gæ)”. Her bliver den ene kage efter den anden fragtet ind og placeret sirligt på spisebordet midt på scenen. Og dette tager selvfølgelig sin tid, for der er 21 forskellige slags. Når de endelig er klar, skal kagerne spises, og dette sker med en voldsomhed og grådighed, som til sidst udvikler sig til en vild fest med blinkende lys og høj musik. Det er helt utroligt komisk og fængslende at være vidne til, og det er en helt igennem fed måde at afslutte forestillingen på.
Selve omridset og idéen af Omve’n hjemve synes jeg fungerer rigtig fint, men jeg kommer til at stille spørgsmålstegn til nogle af de forskellige situationer, der udspiller sig. Alle scenarierne giver ikke helt klar mening for mig, og jeg tvivler lidt på, hvordan det helt nøjagtigt skal kobles til ungdomslivet i Udkanstdanmark, der netop er ved at udvikle sig. Sammenkoblingen giver ikke altid helt klar mening, i forhold til den sungne tekst.
Men jeg bifalder trods dette formålet med forestillingen! At omsætte Rikke Thomsens musik til en musikforestilling er så fedt tænkt, og at der samtidigt tages udgangspunkt i de unge i lokalområdet, giver også super god mening. Så har man mod på at opleve den sønderjyske dialekt i en musikforestilling, så synes jeg i den grad, at Omve’n hjemve er et kig værd.
Æ Teater i samarbejde med Teatret Møllen
Teatret Møllen, Møllepladsen 4, 6100 Haderslev
Spilleperiode: 22.-29. april 2023
Set den 22. april 2023
Fotos: Zuhal Kocan
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Anne Blomsgård, Thea Kastberg og Linnea Fabricius
Instruktør: Rasmus Ask
Komponist og musikalsk arr.: Johannes Smed
Musik: Rikke Thomsen
Lysdesign: Morten Dorvin
Lyd: Anders Storm
Dialekt- og sangcoach: Johanna Løhde Nielsen
Scenograf og kostumedesign: Andrea Lindeneg
Varighed: Cirka 60 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod