Anmeldelse: Passages, Thorvaldsens Museum (Oester & Muziektheater Transparant)

Anmeldelse: Passages, Thorvaldsens Museum (Oester & Muziektheater Transparant)

Af Christian Skovgaard Hansen

Den belgiske performancekunstduo Oester, bestående af  instruktør Aïda Gabriëls og dramatiker Tessa Vannieuwenhuyze, gæster nu Thorvaldsens Museum med deres forestilling Passages. Forestillingen skifter ham fra forestilling til forestilling, når den rykker fra det ene museum til det næste. 

Ifølge beskrivelsen af forestillingen skulle det være en “atmosfærisk iscenesættelse”, hvor publikum skulle kunne forvente en “kontrastfuld totaloplevelse”, og forestillingen skulle udforske “flygtighed og fastholdelse gennem museet og skaber et dirrende møde mellem operaens og stemmens kraft, ekspressivt lyd- og lysdesign samt moderne dans.” Det lyder flot, men reelt siger det ikke meget. Og det lyder da også flottere i beskrivelsen, end det gjorde i virkeligheden. Om der ligger noget bestemt bag, at forestillingen i Danmark opføres på Thorvaldsens Museum, ved jeg ikke, men museet og dets sjæl og værker synes ikke rigtigt at blive inddraget i forestillingen, så hverken værk eller museum blev beriget med noget nyt.

Forestillingen starter samlet i ét af de store rum på museet, og herefter går performerne forskellige veje gennem museets gange, og publikum kan tage forskellige veje for at finde og dermed opleve de forskellige performances. Om det skyldes, at der ingen bestemt retning er på oplevelsen, eller det skyldes, at der ganske enkelt er for mange mennesker med til forestillingen denne aften, er svært at sige, men forestillingen bliver underlig diffus og usammenhængende, hvor ikke engang flygtigheden kan fastholdes. En dybere mening med vandringen i vandreforestillingen savnedes.

De udøvende kunstnere bestod af mezzosopranen Mireille Capelle, musikerne Marc Tooten (bratsch), Kato Declercq (cello), Aya Suzuki (percussion) og Adriaan de Roover (electronics), danserne Matteo Sedda, Magdalena Öttl og Timo Tembuyser (der også sang) og kunstneren Nel Maertens, der skabte et stort gulvmaleri, der satte gang i hele forestillingen, under forestillingen. Under hver opsætning støder nye lokale kunstnere til. Her var den danske musiker Casper Clausen. Alle kunstnerne var i sig selv og i deres egne små øjeblikke fine, og man overraskes og forbløffes, når de går rundt blandt publikum, så vi – og museets kunstværker – pludselig står midt i en performance, men den samlende røde tråd manglede i deres performances.

Der er – naturligt – ikke en sammenhængende historie i de flygtige møder, men der bør være en vis form for form og budskab eller samlende fortælling i værket. Dét savnedes her. Trods en varighed på kun 55 minutter bliver oplevelsen en noget langtrukken affære, og man skal være heldig, hvis man når hen til eller med performerne. Jeg tror ikke på, at man skal opleve alle elementer af de forskellige performances, men man må forvente at kunne opleve et minimum af det samlede billede. 

Den store “atmosfæriske iscenesættelse” udebliver i al fald denne aften. Som publikummer efterlades man noget fraværende tilbage, og de flygtige møder er måske blevet mere flygtige end planlagt. Passages er ikke en uinteressant forestilling, og den har bestemt sine stærke momenter, men som helhed efterlades man noget diffus, så forestillingen aldrig rigtig kommer ind under huden på os.

Oester & Muziektheater Transparant

Thorvaldsens Museum, Bertel Thorvaldsens Plads 2, 1213 København K

Spilleperiode: 25. august 2024

Set den 25. august 2024

Fotos: Ida Guldbæk Arentsen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Udviklet med og fremført af: Mireille Capelle (mezzosopran), Adriaan de Roover (electronics), Timo Tembuyser (sang & dans), Matteo Sedda (dans), Marc Tooten (bratsch), Nel Maertens (visuel kunstner) og Aya Suzuki (percussion), Magdalena Öttl (dans) og Kato Declercq (cello)

Gæstekunstner: Casper Clausen

Koncept og instruktion: Aïda Gabriëls

Dramaturgi: Lena Meyskens, Tessa Vannieuwenhuyze og Rudy Laermans

Musikalsk ledelse: Timo Tembuyser

Lysdesigner: Anne Van Es

Lyddesigner: Arthur De Vuyst

Koreografisk konsulent: German Jauregui og Matteo Sedda

Kostume: Maarten Van Mulken

Lystekniker: Bram Vandeghinste

Varighed: Ca. 55 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *