Anmeldelse: Pejseshow 2023, Hotel Pejsegården (Liive.dk)

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Hotel Pejsegården i Brædstrup danner som vanen tro rammerne for det årligePejseshow”. Med middag og hyggelig stemning på Pejsegården før showstart, er der lagt op til et par timers underholdning, hvor det i år er Anne Karin Broberg, Farshad Kholghi, Lukas Birch og Ulla Vejby, der på scenen tænder op i pejsen.

Ikke nok med at Lukas Birch er kunstnerisk leder på dette års pejseshow, så står han også på scenen, samtidigt med at han har skrevet en del af årets numre. Dette når han vekslende i mål med. Der er flere numre, der fungerer ganske godt, som ”Vores lille afhængighed” og ”Singalong”.

Førstenævnte er både skrevet over en fængende melodi, og er en sjov kommentar på den store strikke-dille. Sangen kunne godt have været forkortet en smule, så den blev mere stram i udtrykket. Til trods for det leverer Anne Karin Broberg og Ulla Vejby nummeret slående, og de har den rette mængde af diva-ness og nørdet-hed, der efterlader salen i latter – ej at forglemme deres spraglede strikke-dress. Sidstnævnte viser et ægtepar, der i bedste DK4-stil, turnerer land og rige rundt med deres hjemmebryggede dansktop. Selvom teksten ikke er videre indviklet, så lader Ulla Vejby og Lukas Birchs levering til at veje det op i sidste ende.

Dog er der også et par af numrene, der ikke kommer helt i mål. ”En dag på hospitalet” forfattet af Lukas Birch er en tydelig kommentar på det pressede hospitalssystem, og de skandaler dette medfører. Desværre føles nummeret ikke helt færdigt, og det trækker lidt i langdrag. Det samme gør ”Et hundeliv”, som Farshad Kholghi står bag. Her fortæller Farshad Kholghi om sin vinterdepression, som hans indiske læge mener, kan løses med vinterbadning og et kæledyr. Historien fremfører han med en forholdsvis stor indlevelse og gengivelse af diverse lyde. Desværre fungerer teksten eller Farshad Kolghis fremførelse ikke. Det er næsten for overdrevent, og i virkeligheden er der ingen videre dybde til fortællingen.

Generelt set er teksterne fine, og nogle fungerer bedre end andre. Der er ikke meget politisk satire, som man ellers kan være vant til i en revy. I Pejseshowet 2023 er der i år lagt vægt på den underholdende del, og med de briller på fungerer det ganske udmærket.

Scenen pranges af flotte kostumer, som kostumier Christina Stendrup står bag. Der er en tilpas mængde glitter og glamour i de større musikalske numre. Og så er Irma-kostumet i ”Tragedie i Hellerup” også værd at nævne. Dertil skal de lynhurtige skift pointeres. Jeg når næsten ikke at få klappet færdigt ad ”Tragedie i Hellerup”, før Lukas Birch træder ind som ældre hippie i ”Fede tider”, med påklistret skæg og guitar i favnen. Der er et højt tempo for at få overgangene til at fylde mindst muligt.

Årets koreograf er Kristina Mølgaard. Hun har udarbejdet nogle fine koreografier til de forskellige numre. Til tider kan medleys blive en smule kedelige at se på, fordi man nemt kan ty til det samme og det samme. Men det er ikke tilfældet i Pejseshowet 2023. Det er let og afvekslende at være publikum til, og det skaber en lethed til de forskellige numre. Det er dejligt at se.

Holdet på scenen viser sig skiftevis fra deres bedste side. Anne Karin Broberg er tilpas underspillet og morsom i ”Angst på tilbud”, og hendes vidunderlige sangstemme får lov til at fylde i flere af numrene i løbet af aftenen. Farshad Kholghi gør flere gange brug af forskellige accenter under showet, og som Louise Ping Pong i ”Klar kommunikation” er det helt klart det nummer, hvor det fungerer bedst. Lukas Birch i ”Fede tider” kan man kun holde af. Hans skævhed og kækhed giver plads til latter i salen. Dette til trods for, at han ikke får det samme ud af teksten som Ulf Pilgaard gjorde, da han fremførte teksten for nogle år tilbage.

Sidst men ikke mindst står Ulla Vejby virkeligt frem i flere af numrene. Især i ”Tænk hvis jeg fik mit eget”, hvor hun får lov til at shine og synge om at få sit eget badehotel. Dog også med en lille afstikker til andre musicalnumre, som ikke helt passer ind i nummeret, men det ændrer ikke på Ulla Vejbys fremføring.

Iscenesættelsen står Michel Castenholt for, og det forstår han sig på. Afvejningen af de musikalske numre, politiske kommentarer og de lette grin er lige tilpas. Som nævnt er tempoet højt, og det er dejligt, at det ikke trækkes i langdrag. Dog savner jeg et ekstra par sekunders ophold efter nogle af numrene, for at skiftet lige bundfæles.

Pejseshowet 2023 kommer godt rundt omkring, og overordnet er det en fin revy, der i hyggelige og varme rammer skaber god stemning og latter i salen. Gennemsnitsalderen ligger, uden at fornærme nogen, ikke i 20’erne, og det kan diskuteres, om det primært er det unge publikum, som Pejseshowet 2023 trækker til Brædstrup. Men er man til revy, så læg endelig vejen forbi Hotel Pejsegården i Brædstrup, spis en dejlig middag og nyd et par timer med ild i pejsen.

Liive.dk

Hotel Pejsegården, Søndergade 112, 8740 Brædstrup

Spilleperiode: Den 1. september 2023 – den 11. november 2023